2025-03-04, 00:58
Medlem
Vart på Kivra kommer skattebeskedet upp?
Citera
2025-03-04, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13matcher
Bytte jobb 2024 och avståndet till mitt arbete blev 3x längre. Tidsmässigt tjänar jag 1.25h med att ta bilen. Får krydda upp det på något sätt till 2h. Antar jag löper hög risk för kontroll med tanke på avvikelsen från tidigare år.

Undra om man istället kan vända det och ljuga om att tiderna inte passar och att bussen som går en gång i timman gör att jag blir säg, 40 minuter, tidig till jobbet varje dag? Kontrollerar dom vilka arbetstider man har?

Eller ska man köra safe och deklarera som man gjort tidigare år för att få mindre, men mer säkert?

En vän till mig fick förra året visa transporten med tiderna i Västtrafik-appen och jämföra de med bilresorna han angav. Han torskade och det gick inget bra.
Men många verkar komma undan med mycket enligt dessa trådar. Man får nog göra en övervägning om det är värt det.
Citera
2025-03-04, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
En vän till mig fick förra året visa transporten med tiderna i Västtrafik-appen och jämföra de med bilresorna han angav. Han torskade och det gick inget bra.
Men många verkar komma undan med mycket enligt dessa trådar. Man får nog göra en övervägning om det är värt det.

Gick det inte bra med att dom bara nekade det eller värre än så?
Citera
2025-03-04, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13matcher
Gick det inte bra med att dom bara nekade det eller värre än så?
De krävde kontaktuppgifter till arbetsgivaren för att få arbetsschema med tider och plats och den chefen blev väl inte så värst glad.
Polaren sa upp sig för att slippa straff och skatteverket la ned det.

Kanske har skatteverket skärpt kraven eller så hade min vän bara riktig otur.
Citera
2025-03-04, 02:28
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Vart på Kivra kommer skattebeskedet upp?

Vadå var?

Du får ju en avisering/brev som vanligt.
Du har väl fått ett brev i Kivra tidigare?
Citera
2025-03-04, 02:46
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Vadå var?

Du får ju en avisering/brev som vanligt.
Du har väl fått ett brev i Kivra tidigare?
🤣🤣🤣
Citera
2025-03-04, 04:03
Blir 36 000 spänn i skatteåterbäring. Jävligt gött!
Citera
2025-03-04, 04:08
Medlem
Fan vad segt, inte fått ännu
Citera
2025-03-04, 04:43
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Fick du verkligen reseavdraget redan i april? Den kommer väl alltid tidigast i juni?
Har fått det så senaste åren efter att det är godkänt så har utbetalning skett direkt vilket har varit i slutet av april konstigt nog..
Citera
2025-03-04, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Läste vad du skrev efteråt, konstig person som säger upp sig för en sån sak
Citera
2025-03-04, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martensite
Blir 36 000 spänn i skatteåterbäring. Jävligt gött!

Det betyder ju bara att du betalat för mkt i skatt och inget att fira xD
Citera
2025-03-04, 06:02
Medlem
En tidigare vän i livet brukade vara glad och berätta att han fick tillbaka runt 35-40tusen varje år. När jag undrade hur det kom sig då han inte hade bolån så berättade han att han bett sin arbetsgivare dra av några tusen extra i skatt varje månad för att det skulle kännas bra i deklarationen när han fick återbäring.
”Få tillbaka” sa jag då 😁 haha är ju som att sätta in pengar på ett sparkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in