• 1
  • 2
2025-03-04, 06:17
Medlem
(FB) Vilken variant av semla äter du imorgon och vilken är godast?

Jag hittade denna trevliga och tyvärr rätt korta tråden och tyckte den behövde en systertråd med lite för mycket attityd och brun grädde.

Du kan f n köpa en lyxmilkshake för 59 kr på utskämda pannbiffsyltan Max som de anser smakar semla.

Vad är den hemskaste mutantsemla du sett eller t o m haft modet att testa ?
När slutar det räknas som fastlagsbulle ?
Citera
2025-03-04, 06:25
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Av ren princip så äter jag bara med mandelmassa, dels för att det är så otroligt gott och dels för att det är så den ska vara.
Har bara testat med vanilj någon gång när det köpts fel eller liknande och det blir inte samma sak, det blir liksom ingen semla av det.
Citera
2025-03-04, 06:29
Medlem
ALLA ogillar semlor, smaklös grädde, ibland kan man få små klumpar i det som ligger under grädden, brödet tort. Blir en budapestrulle istället.
Citera
2025-03-04, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg

Jag hittade denna trevliga och tyvärr rätt korta tråden och tyckte den behövde en systertråd med lite för mycket attityd och brun grädde.

Du kan f n köpa en lyxmilkshake för 59 kr på utskämda pannbiffsyltan Max som de anser smakar semla.

Vegansemla tror jag jag hoppar iaf...
Citera
2025-03-04, 06:35
Medlem
pn222jws avatar
Minimalt med grädde för min del - maximalt med mandelmassa.
Citera
2025-03-04, 06:36
Medlem
Citat:
Haha, vet att det är ett wt-ställe, men att de har så korkade kunder som betalar 59 spänn för en semlemilkshake på ett pannbiffhak, det trodde jag faktiskt inte.

Driver du med mig, eller kostar den verkligen femtionio spänn? Antar att de kan köpa den med sitt Klarnakort i så fall.
Citat:
Det räcker med att jag råkat köpa ett tvåpack semlor med vaniljkräm av misstag. Fy fan vilken besvikelse. Man kan trixa med det mesta i matväg, men inte med semlor.

Man borde ha varningsskylt på vaniljsemlor och andra avarter.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Minimalt med grädde för min del - maximalt med mandelmassa.
Så ska det vara. Min ICA (vilket bageri de nu köper från) är ruggigt nära det ultimata.

Så svar på ts. Vaniljsemla vägrar jag äta i dag. Råkar jag köpa fel så kastar jag ut skiten genom fönstret.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-04 kl. 06:44.
Citera
2025-03-04, 06:50
Avstängd
Räksemlan var tydligen förra årets poppis - scrolla ned

https://www.godare.se/artiklar/a/5B1...mmeldagen-2024
Citera
2025-03-04, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Räksemlan var tydligen förra årets poppis - scrolla ned

https://www.godare.se/artiklar/a/5B1...mmeldagen-2024
Vilka jävla hädelser på sidan. Fy fan!

(egentligen överdriver jag, klart det är kul att man gör nya saker även med semlan, men det är nog det enda bakverk jag äter, så lite heligt är det för mig)
Citera
2025-03-04, 06:57
Medlem
manfalangs avatar
Alla! Kan inte äta grädde.
Citera
2025-03-04, 07:07
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
ALLA ogillar semlor, smaklös grädde, ibland kan man få små klumpar i det som ligger under grädden, brödet tort. Blir en budapestrulle istället.
Har aldrig upplevt klumpar i grädden, om du handlar riktiga semlor och inte nån variant som turken i butiken på hörnet gjort så ska du få se på en fin skapelse.
Köper du dessutom en som är färsk så slipper du även en torr bulle.
Citera
2025-03-04, 07:17
Medlem
RamsesXXs avatar
"En semla ska vara som den alltid varit..." skriker en del.
Ska jag äta en semla så ska det absolut vara en bra klassisk med mandelmassa. Men folk som gapar om att om det inte är mandelmassa och grädde så är det ingen semla är bara så jobbiga. Snudd på lika attraktiva som snubbar som gapar om att i en carbonara är det lufttorkad griskind. Annars är det inte en carbonara.
Men låt folk hållas. Vill dom ha grädde i sin carbonara så låt dom ha det. Vill dom ha Nutella och sardiner i semlan? Låt dom ha det. Jag måste inte äta det. Jag köper min semla från ett bra bageri och får det jag vill ha. Vill man ha det andra; en bulle med lite andra fyllningar eller en carbonara på grädde och skinka? Det är okej. Dom som vill får käka det. Men jag gör det inte. Inte heller ropar jag ut det till alla. Äter och håller käften.

Grejen är den att jag hade tänkt att experimentera med en Budapestrulle i semel-variant. Nu är det för sent att hinna det inför idag men en dag längre fram kanske.
Senast redigerad av RamsesXX 2025-03-04 kl. 07:19. Anledning: Felstavat
Citera
2025-03-04, 07:48
Medlem
Citat:

Ifjol åt jag en semmelwrap som var otroligt trist. Torr och smaklös. Men jag ska medge att jag tycker att semlan är ett oerhört överskattat bakverk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in