2025-03-04, 00:09
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghyld
Som jag försökte påvisa i mitt andra svar så går det att bygga analogier som är helt omöjliga att inte hålla med.

Men detta är inget annat än en ointelligent argumentationstaktik vilket jag tror vi båda fattar.

Låt oss diskutera sakfrågan istället. Jag är på riktigt nyfiken. Tror du Ukraina kan gå vinnande ur det hära? Ryssarna har större befolkning ska vi bara skicka pengar till varje Ukrainare har dött? Vilka åtgärder ska göras för att Ukraina ska få tillbaka sitt territorium?
Varken Ryssland eller Ukraina kan gå vinnande ur tredagars-SMO:n.
Men så länge tusentals ryssar elimineras varje vecka är Europa vinnare.
Ryssen kommer ledsna till slut de har så enormt mycket större förlusterna Ukraina.

De gör sig väldigt sårbara genom detta slöseri, de förlorade Syrien på 2 dagar.

Synd om Ukrainarna men de vill slåss och dö för sin frihet.

Vi i övriga Europa med hög levnadsstandard och lugn är långt ifrån sugna att blandas in där. Robotar, AI och drönare kanske vi kan stötta med. Slutligen, ippressade mot väggen finns det såklart ingen utväg och då får vi slåss.

Det finns I princip inga ekonomiska begränsningar så ryssarna kommer få det väldigt tufft kommande år.

Drar usa tillbaka sitt stöd blir det givetvis förödande.
Citera
2025-03-04, 00:11
Medlem
ghylds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Om Ukraina och ukrainarna vill ha fred på sina villkor så köper jag det. Om de fortfarande vill kriga så köper jag det med.

Frågan är vad Putin vill.
Men vill Ukrainarna äns det själva? Jag skulle vilja se ett val i Ukraina, jag har en stark känsla av att det är en hel del som har tröttnat på kriget.

Och ett val går att lösa genom att ta hjälp av Trump som löser en vapenvila mellan parterna.
Citera
2025-03-04, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Det beror helt på vilken fred man kan förhandla fram.

Om Ukraina kapitulerar villkorslöst så kommer hela Ukraina bli som Butja; dvs. att ryssarna kommer bedriva folkmord, våldtäkter och massmord på grandios skala tills dess att hela Ukraina är aska och ödeland.

Att fortsätta kriga är alltså betydligt bättre än villkorslös kapitulation för Ukraina.
Det handlar inte om någon villkorslös kapitulation för Ukraina, utan ett vapenstillestånd efter nuvarande frontlinje. Inte ens din TV har sagt det, och ändå hittar du på det. Z behåller sina 1000 miljarder dollar, och får 1000 miljarder euro till. Och det här anser ni är en katastrof?

Sedan kan man säkert förhandla fram justeringar efter någon ekologiskt död flodfåra som sovjetrepubliken Ukraïna redan ödelagt med sin tredje världen-industri, i utbyte mot området av Katrineholms kommuns storlek man ”erövrat” i Kursk.
Citera
2025-03-04, 00:19
Medlem
goopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Det beror helt på vilken fred man kan förhandla fram.

Om Ukraina kapitulerar villkorslöst så kommer hela Ukraina bli som Butja; dvs. att ryssarna kommer bedriva folkmord, våldtäkter och massmord på grandios skala tills dess att hela Ukraina är aska och ödeland.

Att fortsätta kriga är alltså betydligt bättre än villkorslös kapitulation för Ukraina.

Jag antar att den troliga förhandlingen kommer att innebära att de delar som redan är kontrollerade av Ryssland förblir ryskt, eventuellt även att närliggande (östra) områden gör en folkomröstning huruvida de vill gå med också. Att lämna hela Ukraina till Ryssland kommer ju aldrig vara ett realistiskt mål. Och i och med att det kommer ske en enorm investering för att återuppbygga Ukraina från utlandet, så kommer det finns enorma incitament att skydda dessa investeringar (tänk USA som troligtvis kommer att bedriva gruvdrift efter den omtalade mineraldealen), vilket kommer avskräcka fortsatta aggressioner från ryssarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Att förhandla med Putin, förłåt Trump (same, same but different) skulle ju bara betyda att han tar Gotland nästa vecka och så vidare. Han behöver få veta att hela EU + Canada + Mexico med fler och med fler (till och med hans egna) avskyr honom och tänker bekämpa honom in i döden. DET är vad han behöver få veta.

Varför skulle Putin vilja ta Gotland? Det är enormt mycket svårare mål än att enkelt stiga in i Ukraina, som du säkert vet, och vi har ju trots allt NATO-backning vilket hade inneburit total förstörelse av Ryssland typ omedelbart. Sedan tror jag nog att de flesta i västvärlden avskyr Putin redan, och det borde vara uppenbart för honom också. Frågan handlar ju om ifall det är värt att uppoffra hela Ukrainas stridsdugliga befolkning för att visa det, eller gå den smartare vägen att ta ett L och förlora eventuella landsområden, men att sluta dödandet. Personligen tycker jag att det är fruktansvärt att hundratusentals människor ska behöva dö för några fotbollsplaner i Chernobyl, för att uttrycka mig krasst.
Citera
2025-03-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Om Ukraina och ukrainarna vill ha fred på sina villkor så köper jag det. Om de fortfarande vill kriga så köper jag det med.

Frågan är vad Putin vill.

Trump som gång på gång anklagas av globalistmedierna för att vara odiplomatisk är ju den enda som har förstånd, integritet och diplomatisk nog att prata med Putin och bryta dödläget, och enligt han så vill Putin ha fred. Vilket inte verkar långsökt med tanke på vad detta krig har kostat.

Om någon nu inte tror på Trump så kan ni ju fråga någon av dom globalistiska krigsivrarna i väst istället vad deras samtal med Putin har gett och hur utsikterna för att få till ett fredsavtal ser ut. Nej just ja, dom vägrar ju prata med Putin, så dom kan ju inte tillföra ett smack förutom ytterligare krigshets.

Trump är enda chansen att få slut på detta krig i närtid, men just nu blockas dessa försök av Zelinskyj som vägrar kompromissa, med resultat att kriget fortsätter och fler dör dag för dag.
Senast redigerad av nidbilden 2025-03-04 kl. 00:27.
Citera
2025-03-04, 00:20
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghyld
Men vill Ukrainarna äns det själva? Jag skulle vilja se ett val i Ukraina, jag har en stark känsla av att det är en hel del som har tröttnat på kriget.

Och ett val går att lösa genom att ta hjälp av Trump som löser en vapenvila mellan parterna.
Självklart har de tröttnat på kriget. Men Trumps lögner om att Zelenskyy skulle vara en diktator, som Putin, och bara ha 4 % stöd stämmer inte. Majoriteten i Ukraina kämpar fortfarande mot Putins massmördande.
Citera
2025-03-04, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Självklart har de tröttnat på kriget. Men Trumps lögner om att Zelenskyy skulle vara en diktator, som Putin, och bara ha 4 % stöd stämmer inte. Majoriteten i Ukraina kämpar fortfarande mot Putins massmördande.

Ok och hur många röster fick han i senaste valet? Nä just det, dom har ju inga val i Ukraina.
Citera
2025-03-04, 00:33
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Ok och hur många röster fick han i senaste valet? Nä just det, dom har ju inga val i Ukraina.
12 sekunders Googling, från Wikipedia - och samma sak skulle gälla i Sverige:

"presidentval i Ukraina var planerat att äga rum den 31 mars 2024 men på grund av den ryska invasionen, som inleddes 24 februari 2022, införde den ukrainska regeringen krigslagar och ukrainsk lag tillåter inte presidentval under perioder med krigslagar"
Citera
2025-03-04, 00:34
Medlem
Detta är fake news. Zelensky har varit för fred från dag 1.
Citera
2025-03-04, 00:47
Medlem
Citat:
Musk har rätt. zelenskyj måste sansa sig eller avgå. just nu blockar han alla försök till fred och för varje dag dör fler soldater från bägge sidor.

Det är ju det som krig går ut på din dumbom.
Ukrainas strategi är att det ska dö fler Ryssar än Ukrainare och på så sätt tar kriget slut.
Förövrigt står det ju nu klart att bråket i ovala rummet ska leda till att få Zelensky utbytt mot en Kremltrogen lakej istället.
Fast först vill ju Trumph råna Ukraina på alla naturesurser så att det blir omöjligt att finansiera uppbyggnaden av sitt land efter kriget.
Inga Ukrainska naturtillgångar= inget Ukraina kan existera.
Citera
2025-03-04, 00:59
Medlem
Citat:

73.23% Fick han i valet då han vann över sin motståndare 2019. Ukrainas lag stoppar nyval under krigstid i Ukraina. Parlamentet beslutade att införa detta pga misstankar om en framtida attack från Ryssland. Det var för att Ryssarna ej skulle kunna byta ut Presidenten mot en Kremltrogen knähund på ett lätt sätt. Det Putin nu försöker få Trumh att göra åt sig istället genom det icensatta bråket i ovala rummet. Nu tycker ju Trumph att Zelensky inte går att resonera om fred med utan måste bytas ut.
Citera
2025-03-04, 01:03
Medlem
jymdjakets avatar
Både Elon-fans och folk som avskyr snubben fattar att det är krokodiltårar, så förstår inte riktigt poängen med såna här uttalanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in