Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Nu brinner det så där härligt igen. En oljeledning i Rostov.

https://english.news.cn/20250304/31395036697541478d6f6982efe6fbd8/c.html
Du glömde berätta att det har regnat 3000 bomber, drönare och robotar över ukraina den senaste veckan.
Men det är är ju inte så kul att snacka om..va?
Citera
2025-03-03, 22:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag hoppas de håller EU ute, det som talar för det är att flera EU-medlemmar är antingen allierade med Ryssland eller neutrala (Ungern, Slovakien, Österrike, Irland), medans viktiga aktörer inte är med i EU (Storbritannien, Kanada, Turkiet och Norge). Bättre att göra ett "mini-NATO".
Nordiskt försvarssamarbete + Storbritannien. Där snackar vi. Så kan tyskarna gå i armkrok med Polen, t.ex.

Vi kan kalla dem Heeresgruppe Nord och Heeresgruppe Mitte, eller vore det osmakligt?
Citera
2025-03-03, 22:04
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Du glömde berätta att det har regnat 3000 bomber, drönare och robotar över ukraina den senaste veckan.
För det är inget kul att sjukhus och skolor anfallas som sjuka människor tycker. Fast ändå sköts dom flesta ner och gjorde mindre skada än någon enstaka från Ukraina.
Citera
2025-03-03, 22:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag spår fördärv.

— Björketorpstenen i Blekinge

Det visar sig vem som har mest rätt. Jag hoppas förstås att det ska vara jag.

USA som allierad kan vi lika gärna stryka från ekvationen redan nu. Vi får anpassa oss efter det. Jävla trist om det blir EU som ska organisera vårt försvar, bara...

Nej, fy satan om EU ska rodda i vårt försvar, då kan vi skicka stadshusnycklarna direkt till Moskva.

Europa sitter ju i en djävla sits, splittringarna i de flesta länder gör att alla beslut som tas kan rivas upp i nästa val, Europa måste ta tag i sina interna problem först det är det som är så djävla sorgligt.
Citera
2025-03-03, 22:07
Avstängd
Citat:
Ja verkligen. Imorgon klipper Trump och Vance den sista slangen till den konstgjorda andningen och då blir det att åka av för Ukraina.
Citera
2025-03-03, 22:12
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jodå, det kommer Zelensky att göra, det kan du vara helt säker på.
Dom sätter han ju i en omöjlig sits, fortsatt mobbning och kanske en ny gillrad fälla.
Citera
2025-03-03, 22:13
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Hmm, om det är som du skriver förstår jag inte oron i Europa och dessa krismöten som avlöser varandra, jag får en känsla av att de (ledarna för Europas länder)inte tar lika lätt på den detaljen som du gör.

Nu är vi 450 miljoner. Spelar inte så stor roll.

Problemet är att vi är fredsskadade. Hur ska du få folk på fötterna och acceptera att vi nu lägger 5 eller 10% av BNP på försvaret.
Dagens 138 miljarder, blir 276 eller 552 miljarder.
Och behålla jobbet. Som politiker.

Alla vill ju behålla jobbet. Kan du ens ana det rabalder som skulle skapas om FM lägger fram den budgeten.
Citera
2025-03-03, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tidigare lät Trump positiv gentemot Europa och deras fredsbevarande styrka etc. Han klagade bara på Zelensky. Så Trump kan nog fortsätta med stöd för Europas skull, han var ju rätt positiv innan mötet med Zelensky också så det är nog bara han som är stötestenen.

Ja. Nu såg jag vad han själv sa på presskonferens. Han har väl sovit och glömt. Nu ska det dealas igen.

I absolut bästa fall så släpper han bollen till UK och Frankrike. Det kan han med viss rätt sälja som en seger
Citera
2025-03-03, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Lätt fixat tyvärr. Stäng några ventiler, släck elden, byt ut några rörbitar.

”Lätt”?

Nämen, är du pipeline-expert nu också, efter databrickorna, den förstärkta noskonen och Armata T-14.

Ryssfittorna kör en miljon fat med olja genom det där röret, varje dygn.

Vad tar det att byta 200 meter rör? 3 veckor?

Då kostar varje drönarattack ryssen lite drygt en miljard kr. Bara i stillestånd.

Väl investerade drönarbidrag…!
Citera
2025-03-03, 22:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Nu är vi 450 miljoner. Spelar inte så stor roll.

Problemet är att vi är fredsskadade. Hur ska du få folk på fötterna och acceptera att vi nu lägger 5 eller 10% av BNP på försvaret.
Dagens 138 miljarder, blir 276 eller 552 miljarder.
Och behålla jobbet. Som politiker.

Alla vill ju behålla jobbet. Kan du ens ana det rabalder som skulle skapas om FM lägger fram den budgeten.

Fredsskadade och nerlusade med muslimer som lika gärna kan slåss för Putin om han lovar dem ett kalifat i de länder som erövras, Europa har verkligen ställt till det för sig.
Citera
2025-03-03, 22:19
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Som sagt, onda tider står för dörren.

Jag tror ju att USA kommer att släppa in Ryssland i värmen igen bara för att försöka få bort kinesen, huvudfienden för USA är Kina och om USA låter Ryssland göra lite som de vill med Europa så kan USA lugnt koncentrera sig på Kina och deras maktambitioner.

Se på fan jag tror jag har rätt i mitt påstående om att USA släpper in Ryssland i värmen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMQbop/trumps-man-zelenskyj-kommer-skriva-pa

Vi får se, Ukraina blir testballongen för USA, freden tror jag kommer att bli helt på de villkor som USA och Trump vill ha och det kommer att sätta prägel på framtiden.

Läser detta motsägande stycke.

Trumps hyllning till Europa: ”Agerat bra”

29 min
Olivia Birgander
DELA
Under en frågestund hyllade Trump de europeiska ledarna.
– Jag känner de flesta av dem, de är mina vänner, säger han.
Presidenten uppgav att han pratat med fyra premiärministrar och fem presidenter under de senaste dagarna.
– Vi kommer att göra upp med alla, inklusive Europa, säger han och fortsätter:
– De har agerat mycket bra

Låter som att Trump nu är nöjd med att Europa agerar. Vilket vi alla håller med om.
Citera
2025-03-03, 22:20
Bannlyst
Citat:

Men dom, ryssarna, har ju inte träffat något annat än dagis, förskolor och äldreboenden. Det vinner man inga krig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in