Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-03, 21:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nja, jag är nog rätt så positiv vad gäller framtidsutsikterna, d.v.s. riskerna för fortsatt rysk aggression (kostar mer än den smakar).
Jag vet att den här synen är smått kontroversiell, men jag anser fortfarande att Ukraina är lite speciellt. Ryssen har som bekant dille på det landet och kan absolut inte släppa taget. Det kan vara en testballong, visst, fast nåt storkrig tror jag att varken du eller jag får uppleva. Har jag fel så har vi Oden på vår sida.

Kan dock hålla med Trump om att det kanske inte sänder ut världens bästa signaler om nu Europas främsta militärmakter försöker snacka ihop sig för att sedan genast komma och be USA om säkerhetsgarantier. Det enda ryssen respekterar är militär styrka.

Som sagt, onda tider står för dörren.

Jag tror ju att USA kommer att släppa in Ryssland i värmen igen bara för att försöka få bort kinesen, huvudfienden för USA är Kina och om USA låter Ryssland göra lite som de vill med Europa så kan USA lugnt koncentrera sig på Kina och deras maktambitioner.

Se på fan jag tror jag har rätt i mitt påstående om att USA släpper in Ryssland i värmen.

Citat:
USA kommer att lätta på sanktioner mot Ryssland, enligt källor till Reuters.

Detta för att värna om relationen mellan länderna, uppger amerikanska källor för nyhetsbyrån.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LMQbop/trumps-man-zelenskyj-kommer-skriva-pa

Vi får se, Ukraina blir testballongen för USA, freden tror jag kommer att bli helt på de villkor som USA och Trump vill ha och det kommer att sätta prägel på framtiden.
Senast redigerad av Reimer 2025-03-03 kl. 21:21.
Citera
2025-03-03, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Lite spännande är att Nato länderna utöver usa tillsammans spenderar lite över 100 miljarder dollar om året på vapen av usa. Om dessa länder slutar köpa av usa är förlusten mycket större än de 70 miljarder i vapen usa skickat till Ukraina under 3 år.

Och. Om nu EU-länderna ska dubbla sina försvarsbudgetar…och plötsligt börjar köpa av sig själva (intern försvarsindustri) eller inom Europa istället för av USA.

Det kan bli en riktigt dyr inställd Zelenskyj-lunch i vita huset…😁
Citera
2025-03-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
De alltmer vilda svingarna från Trump visar hur pass desperat han är.
Trump sitter med alla kort på hand så det är lungt där.
Dom som är riktigt desperata är ju ledarna I Europa där någon till och med står och lipar i talarstolen.
Citera
2025-03-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Dom som är riktigt desperata är ju ledarna I Europa där någon till och med står och lipar i talarstolen.

Vilka kort då? Hans bästa vän är en ryssråtta och hela Europa hatar honom.
Citera
2025-03-03, 21:18
Citat:
Fast gör han verkligen det? Trump har gjort bort sig här tror jag historien snart kommer visa sig. Känns som detta kommer slå hårt tillbaka mot USA.
Citera
2025-03-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Och. Om nu EU-länderna ska dubbla sina försvarsbudgetar…och plötsligt börjar köpa av sig själva (intern försvarsindustri) eller inom Europa istället för av USA.

Det kan bli en riktigt dyr inställd Zelenskyj-lunch i vita huset…😁
Räddningen för Europa är ju om dom kan köpa av USA, men det är ju heller inte riktigt säkert.
Annars så ser det väldigt dystert ut.
Citera
2025-03-03, 21:20
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoelAyel123
Trump har presskonferens just nu, rent vansinne, svarar inte riktigt på en enda fråga men sa inget om att strypa ukrainas stöd
Nu säger han mineralavtalet inte är dött och at strupad stöd inte är diskuterad än. Kan lika väl logga av all media 3 månader och vänta till dess för att få facit
Citera
2025-03-03, 21:22
Medlem
Lawlines avatar
Citat:

Vilka kort? Om Trump sitter med så bra kort varför kan han inte avsluta kriget på 24 timmar? Han sitter med blanka kort. Kommer med olika uttalande som motsäger varandra varje dag. Han minns inte ens vad han sa föregående dag.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som sagt, onda tider står för dörren.

Jag tror ju att USA kommer att släppa in Ryssland i värmen igen bara för att försöka få bort kinesen, huvudfienden för USA är Kina och om USA låter Ryssland göra lite som de vill med Europa så kan USA lugnt koncentrera sig på Kina och deras maktambitioner.

Vi får se, Ukraina blir testballongen för USA, freden tror jag kommer att bli helt på de villkor som USA och Trump vill ha och det kommer att sätta prägel på framtiden.
Ja, absolut, jag är övertygad om att Trump vill låta Putin vara med och leka igen för att han ska få känna sig lite viktig. Om så sker har han (Trump) ju halva dealen säkrad. Zelensky och Ukraina blir en hårdare nöt att knäcka, men jag säger inte att det inte går. Bara att det är svårt att tvinga Ukraina till nåt.

Ja, vad fan ska man göra nu... Kan Ryssland göra lite som de vill med Europa? Jag tvivlar på det. Fast, ju längre tiden går utan att vi agerar på allvar, desto sämre blir våra odds. Det är klart.

Vi måste med i matchen, snarast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vilka kort då? Hans bästa vän är en ryssråtta och hela Europa hatar honom.
Ja USA har väl precis allting dom behöver själv. Behöver ju inte böna och be någon om hjälp.
Citera
2025-03-03, 21:24
Medlem
Snapcounts avatar
Är ute nu men...vad jag läser tills nu utav Trump så är det inte käpprätt år h-elvete. Han önskar mera tacknämlighet..., mineralavtalen är inte död..

Men det stora tills nu är att han INTE kommer med något KRAV om ursäkt ifrån Zelensky. Dvs något ultimatum...tills nu då iallafall..

Om jag har fått med mig de viktigaste, så är det ju inte tokigt. Eller är det något jag missat ?
Citera
2025-03-03, 21:24
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, absolut, jag är övertygad om att Trump vill låta Putin vara med och leka igen för att han ska få känna sig lite viktig. Om så sker har han (Trump) ju halva dealen säkrad. Zelensky och Ukraina blir en hårdare nöt att knäcka, men jag säger inte att det inte går. Bara att det är svårt att tvinga Ukraina till nåt.

Ja, vad fan ska man göra nu... Kan Ryssland göra lite som de vill med Europa? Det är det jag tvivlar på. Fast, ju längre tiden går utan att vi agerar på allvar, desto sämre blir våra odds. Det är klart.

Yes, kolla min editering i förra inlägget, USA kommer att börja släppa på sanktionerna mot Ryssland.

Ukrainafrågan kommer Trump också att hantera oavsett vad EU tycker om det, de har ju redan vikt ner sig i och med att de måste ha säkerhetsgarantier från USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in