Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-03, 20:43
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilket luftvärnssystem/robot från Sverige menar han i denna video. Igla är inte svensk.

https://www.youtube.com/watch?v=pxxDtzfEqFI
Kan det vara Tridon Mk2 från BAE Sverige/Bofors? Finns en nyhet från förra veckan att dom är på väg.

https://mil.in.ua/en/news/sweden-to-provide-ukraine-with-rbs-70-and-tridon-air-defense-systems-worth-113-million/
Citat:
Sweden to Provide Ukraine With RBS 70 And Tridon Air Defense Systems Worth $113 Million
Citera
2025-03-03, 20:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Älskar din finska sisu, gör ryssarna misstaget att börja med er får de nog ångra det bittert Problemet är ju som Lavrov sa, det går inte att besegra en kärnvapenmakt, då kommer Ragnarrök. När vi hade skölden över oss visste ryssen att oavsett vad son hände skulle det inte finnas en centimeter kvar av Ryssland som inte var strålskadat, utan den skölden så finns det inga garantier. Facit kommer nog imorgon om huruvida USA stoppar allt stöd till Ukraina eller inte, min gissning är att det blir tvärnit.

Vi får smyga omkring i de radioaktiva ruinerna och skjuta ryssar. Hitta någon stackars strålskadad övergiven hund att äta.

Tror inte hans, Trumps, stora grej i morgon är Ukraina, nog inrikespolitiskt. Cryptovaluta, invandring, ge igen mot demokrater och sådant, men vi får se.
Citera
2025-03-03, 20:50
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackKnightDuncan
Fast Ukraina har inte fått några 350 miljarder $,,, inte ens 100 miljarder, och kanske ända upp till 70% av detta har gått till amerikanska militärindustrin så tillverkat nya vapen och ny ammunition som USA själv behövde då det mesta Ukraina fått i militärt bistånd varit materiel som skulle destrueras, vilket skulle kostat USA mycket mer än de 50-100 miljarder $ om USA tvingades göra detta själva.

Nej. Pentagon har uppgett de exakta siffrorna. Som du säger.
Så Trump har nog fått ”riktig” information från Putin, istället för sin egen organisation. Som 2018 i Helsingfors.
Varför gör han detta?
Min teori är att det sker för alla MAGA människor, ska tro att USAs uppoffring är enorm.
När det egentligen är 1/3 samt material som ska utrangeras.
Citera
2025-03-03, 20:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Kan det vara Tridon Mk2 från BAE Sverige/Bofors? Finns en nyhet från förra veckan att dom är på väg. https://mil.in.ua/en/news/sweden-to-provide-ukraine-with-rbs-70-and-tridon-air-defense-systems-worth-113-million/

Ja robot 70 måste det vara då.
Citera
2025-03-03, 20:51
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Äsch vi kan besegra Ryssen ensamma. Största problemet är om vi blir utan USAs kärnvapensköld. Så länge Moskoviterna håller sig till konventionella styrkor klarar vi av dem!
Du talar om att besegra ryssen, det går kanske inte i Ukraina men även om ryssen tar halva Ukraina är resten av Europa inte hotad. Ryssen kommer fortfarande vara en pain in the ass som under kalla kriget och vi får neka alla rysser inräsa, men deras samhälle vill vara mycket svagare än den gången.
Och då är det ju bara att bygga en typ Maginot eller Siegfried linje långs hela ryska gränsen med flygunderstöd och artilleri i djupet och rusta med sjödrönare långs kusterna så är vi redo om nåt skulle hända. Sen har vi också Frankrikes kärnvapen.
Samtidigt får vi stödja Ukraina så bra vi kan.
Senast redigerad av Norrbagg79 2025-03-03 kl. 20:58.
Citera
2025-03-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Nej. Pentagon har uppgett de exakta siffrorna. Som du säger.
Så Trump har nog fått ”riktig” information från Putin, istället för sin egen organisation. Som 2018 i Helsingfors.
Varför gör han detta?
Min teori är att det sker för alla MAGA människor, ska tro att USAs uppoffring är enorm.
När det egentligen är 1/3 samt material som ska utrangeras.

Lite spännande är att Nato länderna utöver usa tillsammans spenderar lite över 100 miljarder dollar om året på vapen av usa. Om dessa länder slutar köpa av usa är förlusten mycket större än de 70 miljarder i vapen usa skickat till Ukraina under 3 år.
Citera
2025-03-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Grejen är väl att det är väldigt svårt att tvinga Ukraina till nånting. Det skulle vara om Zelensky kuppas bort och nån annan sluter fred i hans ställe.

Om inte kör de förmodligen på helt utan stöd från USA. Det är bara att tacka och ta emot för ryssarna. Kriget fortsätter. En europeisk koalition som hjälper Ukraina tycks även den kräva säkerhetsgarantier från Trump. Det lät inte som han tyckte det var nån så värst bra idé.

Det kommer inte fungera utan stöd ifrån USA. Det har ett stort antal källor sagt. Även experter. Så inte så roligt att vara Ukraina eller i Zelenskyjs skor just nu. Och den ryska krigsmaskinen (die russische Kriegsmaschinerie) ångar på.
Citera
2025-03-03, 21:04
Medlem
Trump har presskonferens just nu, rent vansinne, svarar inte riktigt på en enda fråga men sa inget om att strypa ukrainas stöd
Citera
2025-03-03, 21:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det går fort nu Blot-Sven så fort att man snart inte hänger med, onda tider kommer fan vet om inte fenrisulven har slitit sig och Ragnarrök står för dörren.

Erik Wiman skrev en läsvärd krönika i Expressen idag och bekräftade väl mina tankegångar ganska väl.

https://www.expressen.se/kronikorer/erik-wiman/trumps-minister-talade-klarsprak-om-hotet-mot-europa/

Ukraina och Europa står ensamma nu, den sköld som vi haft sedan andra världskriget är borta och blir det som många misstänker nu att USA stoppar allt stöd till Ukraina och paralyserar Europa så kan nog bara Oden hjälpa oss.
Nja, jag är nog rätt så positiv vad gäller framtidsutsikterna, d.v.s. riskerna för fortsatt rysk aggression (kostar mer än den smakar).
Jag vet att det här är smått kontroversiellt, men jag anser fortfarande att Ukraina är lite speciellt. Ryssen har som bekant dille på det landet och kan absolut inte släppa taget. Det kan vara en testballong, visst, fast nåt storkrig tror jag att varken du eller jag får uppleva. Har jag fel så har vi Oden på vår sida.

Kan dock hålla med Trump om att det kanske inte sänder ut världens bästa signaler om nu Europas främsta militärmakter försöker snacka ihop sig för att sedan genast komma och be USA om säkerhetsgarantier. Det enda ryssen respekterar är militär styrka.
Senast redigerad av Blot-Sven 2025-03-03 kl. 21:09.
Citera
2025-03-03, 21:08
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IVidere
Det kommer inte fungera utan stöd ifrån USA. Det har ett stort antal källor sagt. Även experter. Så inte så roligt att vara Ukraina eller i Zelenskyjs skor just nu. Och den ryska krigsmaskinen (die russische Kriegsmaschinerie) ångar på.
De har väl inget val i såna fall. Helt enkelt.
Citera
2025-03-03, 21:10
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja de där affärerna får ju en att undra vad mer som Putin har i bagaget om Trump. Trump verkar som sagt nästan agera i panik nu. Putin har väl satt något datum när det ska vara "klart".

De alltmer vilda svingarna från Trump visar hur pass desperat han är.
Citera
2025-03-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Självklart vill inte europeerna kriga. Det är därför vi i årtionden har rustat ner. Vi fick alla nog av dödandet under WWII. Men om ryssen anfaller då kommer vi självklart att försvara oss.
Ja självklart men frågan är ju med vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in