2025-03-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politrukens
Varför menar du att Ryssland är omöjligt att besegra? Du menar alltså att väst, tillsammans med Ukraina är oförmögna att besegra ett land som knappt klarar sig över u-landsstatus? Menar du att Ryssland är mer effektiva i sin ockupationskrigföring än USA som blev besegrade i både Afghanistan och Irak?

Var kommer den här ryssrädslan ifrån?

Då pratar vi ww3.
Citera
2025-03-03, 17:26
Medlem
Den där Musken är ju totalt besatt av pengar. Vilken vidrig typ. Bojkotta allt som har med honom att göra!
Citera
2025-03-03, 17:31
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Att han är "öppen" för förhandlingar men inte är det visar ju att han inte är det.
Hamas sa att de var öppen för förhandlingar redan 8:e oktober. Betyder det något?

Att Zelenzkj inte har lämnat sin post än visar att han är en diktatur han själv.
Ryssland vill inte ha varken NATO eller andra utländska soldater vid sin gräns. Att Zelenskj skitit i det tills idag visar att han har 0 intresse av fred.
Han vill att Ukraina går med i NATO, hur dum är han? Vad tror han egentligen?
Hur var det när Sovjet placerade kärnvapen i Kuba? Vad tyckte USA om det? Var det inte så att vi var nära ett tredje världskrig? Exakt det Trump sa till dvärgen för någon dag sedan! Att han provocerar fram ett tredje världskrig.

Öppna google läs lite för i helvete!

Du sitter och hittar på irellevanta saker och gör kopplingar som inte gäller. Vad fan har Kuba och USA med Zelensky att göra? Hur korkad är du?

Zelensky har sagt att han vill ha förhandlingar sen dag 1. Han har också hela tiden varit öppen för det. Han har aldrig visat att han inte är öppen för det. Du hittar på så hästar skenar för fan.

Ryzzland har inte ett skit att göra med vad Ukraina vill vara med i för demokratiska allianser.

Enligt allmänna definitioner så räknas man som dvärg när man är under ca 150 cm. Så vem är det som du hela tiden talar om som uppenbarligen springer runt där som är dvärg? Talar vi inte om Putin, Zelensky, Trump här. Vem är det mer (dvärgen då)?

Blir väldigt snurrigt men sen verkar du inte heller vara den vassaste kniven i lådan.
Citera
2025-03-03, 17:35
Medlem
Jag tycker det är bra att Ukraina kämpar vidare trots det försämrade läget. Så länge som de har någon chans måste de kämpa. Zelensky har det ukrainska folkets förtroende och de står bakom honom i kampen.
Ukraina är ändå inte ensamt. Det finns många länder som fortfarande är på Ukrainas sida och jag tror till och med att motivationen att kämpa har ökat när USA drar sig ur. Vad Musk tycker om saken är det nog inte många som bryr sig om. Han verkar på något sätt ganska omdömeslös.
Citera
2025-03-03, 17:36
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag håller med om att Ryssland vill slå ut Ukraina militärt. Men anledningarna till att de vill det är knappast att expandera till före detta Sovjet stater som de där sorgliga baltiska staterna som egentligen inte har något annat att erbjuda än en ryss hatande befolkning. Det är en sorglig skara länder som inte har vare sig en ordentlig militär, naturresurser, eller en intelligent befolkning. Det skulle bara innebära minus för Ryssland att ta över de länderna. Så de låter dumma européer fortsätta försörja dem.

Anledningen är väldigt enkelt och man behöver inte vara en hobby militärstrateg för att förstå det. Ryssarna själva säger det klart och tydligt. Inget NATO i Ukraina. Ukraina och USA fortsatte insistera på det fram till februari 2022 för att de trodde att ryssarna bluffade. Men icke.

Precis vad jag påstod, alltså. Ryssarna kan inte lämna Ukraina som ett revanschistiskt och militärt starkt land. Den ukrainska krigsmakten måste slås ut i grunden.

Citat:
Ryssland har idag efter tre års krig uppnått följande:

- tagit 20% av Ukrainas territorium och befäst försvarspositioner som Ukraina inte kommer att kunna bryta.

Enig.

Citat:
- utökat sin kust med flera 100 kilometer och skapat en landsbrygga till Krim

Jag ser inte helt meningen med den kuststräcka det är fråga om, i förhållande till vad de sedan tidigare besatt. Dessutom har den ju bytts mot en ny gräns direkt mot NATO på 1340 km. Det känns som en sällsynt dålig bytesaffär.

Citat:
- förintat minst två ukrainska arméer. Först den första på 600k man, sen även den återuppbyggda efter Ukrainas tvångs mobilisering. Alltså är de på god väg att helt och hållet eliminera det ukrainska militära hotet.

Det var som fasen. Finns det några rimliga källor på detta?

De rimligaste siffror jag hört påstår inte ens att båda krigförande parter tillsammans har så höga förlustsiffror.

Citat:
Frågan är egentligen om Ryssland överhuvudtaget vill ha fred. Jag tror faktiskt att de även vill rensa Odessa på nazisterna. Många ryssar tycker att Odessa tillhör det ryska folket. Det ör en strategiskt och kulturellt mycket viktig stad som jag tror ryssarna är sugna på, och en så kallad fred kommer att sätta stopp på de planerna. Odessa är den enda stora hamnstaden som Ukraina har kvar, och om Ryssland tar den så kan Ukraina hälsa hem. Då blir man landlocked skit land som Vitryssland.

Det är en bra fråga. Jag tror nog att många ryssar vill ha fred, medan Putin kanske inte vill det. Man ska nog inte missta vad Putin tycker och vill för vad gemene ryss tycker och vill.

Citat:
Ryssland har varit tydliga med att de vill ha ett neutralt Ukraina. Och det kommer de att få. Dessutom har de, förutom att befria ryssar i östra Ukraina, fått en landsbrygga till Krim som de aldrig kommer att ge tillbaka.

Jo det verkar ju vara det rimligaste de kan hoppas på, i och med att de inte klarar av att besegra Ukraina i grunden.

Citat:
Därför har Ryssland vunnit kriget. Sen att du har fantiserat ihop att Ryssland vill ta över hela Europa är ditt problem.

Jag ser inte det, helt enkelt. Inget dödläge där de nu står kan ses som en vinst, då de inte lyckats med det mest grundläggande för att vara segerrika, nämligen att slå ut den ukrainska förmågan att föra krig fullständigt och antingen ockupera eller placera en ryssvänlig regim i landets ledning.

Några hundra km kust hit, eller en småstad på slätten dit gör ingen kaka, så att säga.

Kan du citera var jag skrivit att Ryssland vill ta över hela Europa? Jag försöker att diskutera frågan objektivt. Jag färgar inte mina inlägg med mina personliga politiska åsikter och tyckanden.

Tvärtom är jag övertygad om att, efter de monumentala förluster de tagit i Ukraina, så skulle de i dagsläget inte ha skuggan av en chans mot NATO. Det förstår Putin mycket väl. Det ligger många årtionden fram i tiden, en sådan teoretisk förmåga, om den någonsin kan bli verklighet.
Citera
2025-03-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Som jag har förstått det: Zelendsky vill ha säkerhetsgarantier. Thats it.

Låt oss säga att det blir som Trump säger - Ryssland kommer inte bryta avtalet när han är president. Men sen då? Vad händer om 4 år när Trump inte är president längre??? Jag förstår att han vill ha garantier, speciellt när Ryssland har en historia av att bryta avtal 25 gånger, enligt Zelendsky (!!!!!!!).

Trumps ord väger väldigt lite. Och även om det skulle bli sant som Trump säger så finns det en tid efter Trump också...
Avtalet om att Nato inte skulle gå mer öst än Tyskland då? Bröts många gånger det också! 😅
Citera
2025-03-03, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Den där Musken är ju totalt besatt av pengar. Vilken vidrig typ. Bojkotta allt som har med honom att göra!
Det är ju precis tvärtom han är, hur galet påverkad är du av MSM egentligen.
Citera
2025-03-03, 17:45
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Oj, du kan inte ha ett jobb om du har tiden att lägga på det där.

👮‍♀️🐭🫵
Citera
2025-03-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullosoda
Vance och Musk kommer bli sparkade. Trump gillar inte bli avbryten.

Dom kommer inte bli sparkade. Det finns en stor lojalitet mellan dom 3.
Citera
2025-03-03, 18:05
Bannlyst
Jag måste säga att det är jättebra att tyskar engelsmän och fransmän nu jobbar ihop...

Se denna engelska professor som visar EU briljanta plan
https://www.youtube.com/watch?v=zPzOO_Le4dY

Tyvärr så ser jag framemot(faktiskt) att vi har konflikten i gång i 3 år till men efter dessa tre år så vore det själva fan om inte befolkningen i EU slog näven i bordet och krävde mer av politikerna än prat och fantasier.

Tyvärr får ryska och ukrainska soldater offra sina liv men det är priset för att han en clown som president.
Citera
2025-03-03, 18:13
Bannlyst
Underbart, Zelensky är det tåga i han backar inte nu när han fått mat hos kungen

"Zelenskyj säger i en intervju att det är långt kvar innan det kan bli fred med Ryssland. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kwLXnL/trumps-kritik-mot-zelenskyj-varsta-han-kunnat-saga
Citera
2025-03-03, 18:15
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ismx
Underbart, Zelensky är det tåga i han backar inte nu när han fått mat hos kungen

"Zelenskyj säger i en intervju att det är långt kvar innan det kan bli fred med Ryssland. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kwLXnL/trumps-kritik-mot-zelenskyj-varsta-han-kunnat-saga
Han är ju livrädd att det blir fred, då är hans dagar vid makten räknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in