2025-03-03, 12:34
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Varför pratar ni krigshetsare om EUROPA som ett land? Det är en kontinent med över 30 självständiga stater som aldrig kommer gå ihop för ett krig mot en fiende. Ryssland och USA har under hela EU:s existens gjort allt för att sätta kilar för ett stark och enat Europa.

Det är vår styrka och vår svaghet. Det torde inte finnas något intresse att gå i krig för öststatsländerna oavsett vilket hot Ryssland utgör mot oss. Att Ryssland skulle kliva in i ett NATO-land så länge USA är med är bara ett tänk Öst och Rosenbad verkar tro ska inträffa.

Det mer troliga är att Ryssland väntar ut USA när de kliver av NATO för att därefter våga sig ut och ta det som kan tas. Men det bygger på att Ryssen är lika motiverad efter Putins frånfälle att agera mot öststaterna och inte sketna Sverige, Norge och Danmark. Krockkudden Finland får ta smällen.
Vad finns det för geopolitiskt syfte för ryssland att kriga mot pyttestaterna Finland, Estland, Lettland, Litauen? Det finns ingen vinst i det varken geografiskt, ekonomiskt, socialt eller militärt. Om USA är borta som en maktfaktor i dom länderna så ser jag inte varför ryssland skulle bry sig alls.
Citera
2025-03-03, 12:34
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Nästan alla på Krim är ryssar så de behövde inget tvång för att välja ryskt. Det borde vem som helst förstå. Även en svenskbanan som min gode herre.

Sevastpol som finns på Krym är den största örlogsbasen vid Svarta havet, enligt överenskommelsen med Ukraina kunde 25.000 soldater vistas där.
Krym sedan Sovjettiden fyller en liknande funktion som Florida i USA. Dit åker ryssar på semestern.
Där har också generaler och andra höga chefer sina semesterhus.
Det är den starkaste ryska nationalistiska bastionen eftersom sedan generationer bor där släktingar till NKVD,KGB, GRU, och kommunistiska ledare.

Där bodde också en del ukrainare och en "turkisk" minoritet.

På1960-talet gavs Krym till den ukrainska sovjetiska republiken, det hade man aldrig gjort om man man visste att Sovjet kommer upplösas.

Men Putin ville också ha Donbas och Lugansk och nu även Odessa för att Ukraina skulle bli avskuren från havet.
Citera
2025-03-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Håller med. Ukraina borde ge upp. Mitt barn borde ge upp på skolgården och ge bort sin mobil till mobbaren i klassen. Mitt barn ska en rejäl utskällning om jag hittar mobilen hemma när jag kommer hem. Blir rent ut sagt förbannad när man inte ger med sig. Kanske barnet även ska få lite hederlig stryk av pappa.
Nja, du kan ju också välja att trösta barnet varje dag när det kommer hem från skolan med blodig näsa eller blåklocka.

Säg bara "Håll ut, det blir bättre längre fram".
Citera
2025-03-03, 12:40
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Precis. Vad är Putins eftergifter och vad lovar han?

Han går inte med på Utländska fredstrupper i landet. Och han har inte velat byta något territorium mot något annat. Han har inte lovat att sluta kriga innan Kiev är besegrat.

Han har sagt att han kan vara intresserad av ett mineralavtal med USA däremot. Och han har gått med på att göra fångutväxlingar med USA.

Så vitt jag vet. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2025-03-03, 12:44
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Vad finns det för geopolitiskt syfte för ryssland att kriga mot pyttestaterna Finland, Estland, Lettland, Litauen? Det finns ingen vinst i det varken geografiskt, ekonomiskt, socialt eller militärt. Om USA är borta som en maktfaktor i dom länderna så ser jag inte varför ryssland skulle bry sig alls.

Ryssland skulle aldrig blivit det största landet om man resonerade som du. Ryssar har imperiedrömmar och ett imperium måste hela tiden växa...
Putin vill återställa Sovjets gränser, han vill hamna i historieböcker som den andre Peter den store.

Finland klarade sig eftersom man visade stridsvilja och man höll låg profil utrikespolitiskt, det var Sovjets maskot att visa upp. Finland var inte en självständig stat under Sovjettiden.

I både Lettland och Estland bor många ryssar medan Litauen ligger mellan Kaliningrad och Vitryssland så här finns strategiska anledningar att kontrollera dessa lilliput stater.
Citera
2025-03-03, 12:46
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Självklart inte. Eftersom det är propaganda - en ren lögn som spinner Putin i händerna.

Kontentan är snarare att USA skämmer ut sig med sin icke diplomatiska hållning och utövar maktövergrepp.
Zelenskij har inte insett att det inte kommer att bli nån fred förrän Ryssland kontrollerar hela Ukraina och han själv sitter och hackar salt i gruvorna i Sibirien...
Citera
2025-03-03, 12:47
Medlem
När ville någon ha fred senast?
Är väl tillfälligt oftast.
Citera
2025-03-03, 12:48
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Han går inte med på Utländska fredstrupper i landet. Och han har inte velat byta något territorium mot något annat. Han har inte lovat att sluta kriga innan Kiev är besegrat.

Han har sagt att han kan vara intresserad av ett mineralavtal med USA däremot. Och han har gått med på att göra fångutväxlingar med USA.

Så vitt jag vet. Rätta mig om jag har fel.
Trump sa att han skiter i Ukrainas mineraler i fortsättningen
Citera
2025-03-03, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Vet inte vad du syftar på? Posta gärna en länk.
Tror du ryska underrättelsetjänsten delar material är du till och med mer korkad än dina fb-putin kompisar som besudlar alla trådar.
Senast redigerad av Haddoque2 2025-03-03 kl. 12:56.
Citera
2025-03-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Nja, du kan ju också välja att trösta barnet varje dag när det kommer hem från skolan med blodig näsa eller blåklocka.

Säg bara "Håll ut, det blir bättre längre fram".

Hör vad du säger och tackar för tipset. Jag kan även erbjuda en cykelhjälm men längre vill jag inte sträcka mig första åren 😂
Citera
2025-03-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Trump sa att han skiter i Ukrainas mineraler i fortsättningen
Och han skiter i Ukraina, Europa och amerika så vad vill du säga?
Maga betyder inte direkt att vanliga medborgare skall få det bättre. Det betyder att en fet impotent idiot skall berika sig och techmiljardärer.
På vilket sätt skulle en vanlig amerikan ha nytta av trump? Har han lovat bättre välfärd? Rimliga sjukförsäkringar? Bättre utbildning?
Nej du. Trump är en fascist som agerar på precis samma sätt som hitler.
Citera
2025-03-03, 12:59
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Ja. Alla krig ska avslutas genom att en av parterna omedelbart ger upp innan någon skadas.
Så enkelt.

Så får vi bukt med sprängningar och skjutningar också.
Vi ger upp och ger alla kriminella vad dom vill ha.
Såååå enkelt.
Varför har ingen tänkt på det.

Precis, skillnaden mellan fred och frihet.

Någon invaderar ens land, man lägger omdelbart ner sina vapen. Då har man fått fred, men har man fått sin frihet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in