2025-03-01, 12:43
  #85
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Vad betyder ”det frivilliga våldet”?

Produktionen av varor och tjänster, från säkerhetsföretag till tomater, är inte en utopi.
Påståendet att det krävs en stat för att produktion ska uppstå behöver du belägga. Eller att marknader skulle fungera bättre tack vare en stat.
Det behövs lagar och regler för det. Nån måste stifta lagarna och se till att de efterlevs. Du har bara nån diffus idé. Om man bara släpper allt fritt kommer det att lösa sig, hur då?

Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Att stater i världen skulle göra livet tryggare för människor är också ett löst påstående. Varför är det inte fred på jorden om staters syfte är det?
Varför har inte stater löst alla dessa problem som du hävdar skulle vara olösliga i ett statslöst samhälle?
Men libertarianismen har inte löst det heller. För det har aldrig funnits en sådan stat. Så vad fan har ni löst. Det kommer att ske mord, upplopp, våld och någon kommer att ta makten. För så blir det alltid. De Brittiska handelsmännen löste det inte heller när de fick fria händer i Asien med sina privata arméer.

Ni har inte löst nåt, för ni vill inte diskutera de frågorna utan har nån religiös tro att något som aldrig funnits, kommer att lösa det problemen. Det är bara rena fantasier. För som jag sagt, tar ni inte hänsyn till människan. Du kan förstås sitta och fantisera och komma med vaga åsikter, men hur det ska gå till vet du inte. Det är som kommunismen, de har inte heller en idé om hur deras samhälle ska skapas. Då blir det som alltid, en hierarkisk stat. Något annat sätt att styra ett land finns inte och har aldrig funnits.

Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Det som förefaller utopiskt är etatisters uppfattning att stater skapar välstånd och trygghet och löser mänskliga problem. Det är ju bevisligen så långt ifrån sanningen man kan komma.
Hur många miljarder kronor och dollar och århundraden har stater haft på sig att skapa det samhälle ni menar att stater kan eller ska skapa? Hur mycket mer pengar ska plöjas ned i stater och hur många lagar och regleringar ska krävas egentligen?
Men ni löser inga problem heller. Ni vill inte ens diskutera dem. Jag säger inte att stater löser alla problem, tvärtom kan de göra dem mycket värre. Men det kommer alltid att skapas stater. Sen är frågan mer hur de ska vara utformade för att gynna landet och folket bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Att sitta och yra om att libertarianism och kommunism är samma sak utan att redogöra för varför är inte heller meningsfullt att läsa. Du verkar ju inte vilja eller kunna förstå vad frihetliga faktiskt hävdar och förespråkar. Att bara sitta och slänga ur sig epitet om utopier, fantasier och paradis är ju inte en riktig diskussion.
Jag säger inte att det är samma sak, men att det finns tydliga likheter.
Jag förstår vad de förespråkar, men som jag sagt tidigare, jag ser inte att det kan fungera, inte heller kan du förklara hur det ska ske. Då är det bara fantasier, faktiskt.
Citera
2025-03-01, 14:00
  #86
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Att du inte förstår hur saker fungerar är inte ett trovärdigt argument emot min frihet.

Att innovation, företagande, handel, marknader, transaktionsmedel, välståndsökningar och höjd levnadsstandard fungerar bättre utan statliga förbud, skatter och monopol är belagt och bevisat och är, eller borde iallafall vara, helt okontroversiellt.

Återigen, så har jag aldrig påstått att det krävs en specialprogrammerad människa för att kunna leva utan statligt förtryck. Och nej, ett samhälle baserat på frivillighet bygger naturligtvis inte på tvång.

Visst, sociala hierarkier och hierarkiska arbetsplatser och så vidare existerar såklart och under vissa omständigheter är det sannolikt befogat och konstruktivt. Men diskussionen nu handlar om det statliga våldsmonopolet.

När du hävdar att innovation och välstånd "bevisligen" fungerar bättre utan statlig inblandning ignorerar du den historiska verkligheten att de mest innovativa och välmående ekonomierna typiskt har haft fungerande stater som upprätthåller rättssystem och kontrakt, investerar i grundforskning och infrastruktur (internet, GPS, etc.), skapar stabila monetära system och motverkar marknadsmisslyckanden.

Ditt påstående om att ett samhälle utan stat skulle bygga på "frivillighet" utan tvång förbiser att i statslösa samhällen ersätts ofta statligt tvång med andra, mindre ansvarsskyldiga tvångsformer.

För övrigt hade Tyskland under Kejsartiden en mer innovativ ekonomi än Storbritannien och det var tack vare såväl tysk kultur som en starkare stat. Britterna låg fortfarande före med textilindustri och skeppsbyggande som var deras starka områden, men Tyskland utvecklades annars mycket fortare eftersom den starka staten stöttade industriell utveckling, forskning och utbildning. Tyska banker, med statligt stöd, utvecklade långsiktiga finansieringsmodeller för industrin som skilde sig från den brittiska, mer liberala modellen. Staten spelade dessutom en central roll i att skapa ett modernt utbildningssystem med tekniska högskolor och forskningsinstitut som var tätt kopplade till industrin. Libertarianska föreställningar om att statlig inblandning alltid hämmar innovation är rejält historiskt motbevisade. Snarare är det tvärtom eftersom när marknaden styr blir forskare tvungna att censurera sina forskningsresultat för att erhålla sponsring. Kommersiella aktörer är också mer inriktade på snabba resultat som ger snabba pengar. Den långsiktiga, rigorösa grundforskning som präglade tyska institutioner var inte i närheten lika möjlig i England och USA. Det tyska systemet var unikt genom statens konsekventa stöd för forskningsinfrastruktur, utbildning och samverkan mellan akademi och industri. Under perioden från cirka 1870 till första världskriget 1914 fanns det ett omfattande flöde av amerikanska studenter till Tyskland, särskilt inom naturvetenskap, medicin, kemi och filosofi, för att plugga eftersom deras egna liberala utbildningssystem var så efterblivet i jämförelse avseende forskning och undervisning.

Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Vad betyder ”det frivilliga våldet”?

Produktionen av varor och tjänster, från säkerhetsföretag till tomater, är inte en utopi.
Påståendet att det krävs en stat för att produktion ska uppstå behöver du belägga. Eller att marknader skulle fungera bättre tack vare en stat.

Att stater i världen skulle göra livet tryggare för människor är också ett löst påstående. Varför är det inte fred på jorden om staters syfte är det?
Varför har inte stater löst alla dessa problem som du hävdar skulle vara olösliga i ett statslöst samhälle?

Det som förefaller utopiskt är etatisters uppfattning att stater skapar välstånd och trygghet och löser mänskliga problem. Det är ju bevisligen så långt ifrån sanningen man kan komma.
Hur många miljarder kronor och dollar och århundraden har stater haft på sig att skapa det samhälle ni menar att stater kan eller ska skapa? Hur mycket mer pengar ska plöjas ned i stater och hur många lagar och regleringar ska krävas egentligen?

Att sitta och yra om att libertarianism och kommunism är samma sak utan att redogöra för varför är inte heller meningsfullt att läsa. Du verkar ju inte vilja eller kunna förstå vad frihetliga faktiskt hävdar och förespråkar. Att bara sitta och slänga ur sig epitet om utopier, fantasier och paradis är ju inte en riktig diskussion.

Stater är inte perfekta eftersom människan är ofullkomlig - samma mänskliga brister skulle bara manifesteras värre i ett statslöst samhälle där säkerhet blir en handelsvara för den högstbjudande. Att tro att 'säkerhetsföretag' skulle agera opartiskt och rättvist utan en överordnad institution är att ignorera maktens logik och människans natur. När statliga strukturer kollapsat (som i Somalia, delar av Afghanistan, eller efter romerska rikets fall) har samhällen ofta återgått till klanbaserade maktstrukturer där lojalitet baseras på släktskap och våldskapacitet snarare än ett mer opartiskt rättssystem. 'Produktion av varor och tjänster' är inget naturtillstånd. Framväxten av moderna marknadsekonomier har hängt ihop med stater som upprätthåller standardiserade regler över stora territorier, kontrakt och egendomsrätt. Man kan vara kritisk till dagens ekonomiska och politiska ordning (vilket jag är), men inte något så grundläggande fundamentalt som att stater behövs utan att sväva iväg och tappa markfäste. Du projicerar dessutom utopiska scenarior som "fred på jorden" som alternativ till stater. Tyvärr för dina resonemang tankarna till den här låttexten:



Skillnaden ligger mest i att du tror på ägodelar.

Finns annars en ironi i att libertarianismen, i sin radikala individualism, skulle upplöst just de sociala institutioner (familj, kyrka, lokalsamhälle) som fungerar som naturliga buffertar mot en överdimensionerad stat, om ideologin faktiskt hade gått att genomföra. När dessa institutioner försvagas genom marknadslogikens oinskränkta framfart växer ofta staten för att fylla tomrummet. Vi ser just att detta även skett i dagens realliberala samhälle.

Hur tror du förresten att libertarianismen skulle kunna realiseras, vilka intressen skulle tjäna på att införa ett sådant samhälle?
__________________
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2025-03-01 kl. 14:21.
Citera
2025-03-01, 15:06
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag är dock numer ett slags motvillig etatist, och jag tror att de allra flesta människor behöver en mamma och en pappa hela sina liv, och därför tror jag att vi behöver ha en stat. Få mognar bortom detta, och de allra flesta förstår inte komplexiteten i beslutstagande i särskilt stor grad (eller, det är min bestämda uppfattning i alla fall) och de behöver någon som säger till dem vad de ska göra och inte. Det är ett sätt för er som läser att förstå min ståndpunkt idag (utan att göra världens utlägg om den).
Om du kan formulera om detta till att många människor är "followers" och vill inget hellre än att underkasta sig en ledare (som då kan styra och ställa med sina followers), då kan jag hålla med. Självständiga människor är det mindre gott om.

Men det betyder inte att man behöver ha en omfattande stat. Det är inte riktigt så att dessa followers ser staten som ledaren som de skall underkasta sig. Det är trots allt fysiska personer dom vill kräla för.

Att många vill ha staten beror i huvudsak på:

* staten beskattar ganska hårt och många tror (rätt eller fel) att dom vinner på detta.
(På 90-talet sa Bengt Westerberg att även om staten la 100% skatt för "rika" skulle det inte ge statskassa mycket. Jag kommer inte ihåg exakta formuleringen. Men han lär ha säkrat detta med kanslihuset först. Detta ledde till stor upprördhet och förnekelse i landet då föreställningen var att de fanns rika som man kunde beskatta och massorna leva på. Det var ett försök av honom att döda eller dämpa den här punkten).

* många som är anställd inom offentlig sektor vill inte ha någon förändring. Man är skrämd över att bli "privatiserad".

Ovanstående gör att många röstar till vänster. Och vill ha en stor stat. (Och alla dessa blir irriterade när man pekar på hur det är i Nordkorea eller var i Östtyskland/Sovjet när staten skötte saker och ting. Man vill leva i illusionen att staten är förståndig och gör "bra" saker).


Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Det jag vill diskutera är mer nyliberalism och libertarianism, och om dessa ideologier egentligen spelat ut sin roll, eller till och med varit sina egna största fiender. Att sämhället i väst går mot ett mer libertarianskt (eller anarkokapitalistiskt) tankesätt på ytan är för mig tydligt.
Väldigt oklart vad du menar med "spelat ut sin roll". Det är ideologier och de är tidslösa.

Att samhället går i nyliberal riktning ser jag inget som helst stöd för. Staten reglerar tvärtom mer och mer. Riktningen är den motsatta.
(Bland annat därför det har talats en del om att USA drar ifrån europa).

Däremot så är den stora hastigheten mot att göra Sverige till en sovjetstat klar dämpad. Den haltades med Bildt-regeringen och sovjets kaputt och Ingvar Carlssons avgång. GP var inte alls något stor anhängare av att göra Sverige till en kopia av Östtyskland. Men han var partiledare för (S) och fick ju lov att driva lite destruktiva åtgärder. Samtidigt kunde han minska ned de mest hjärndöda påhitten som Erlander och Palme ställt till med.

Numera så adderar EU till regleringar som är anti-liberala. T ex så tvingas nu alla EU-länder ha en företagsbeskattning som är minst 25%. Notera Minst. Inte Max.

Mycket arbete har lagts ned på att säkra att staten hittar allt sparande som folket har, så man skall kunna ta det.

Inte ens en sådan sovjet-politik som hyresregleringen går att nagga i kanten.
När vi har:
* rena marknadshyror
* tagit bort arbetsmarknadslagarna
* tagit bor strejkrätt
* tagit bort kapitalbeskattning helt
då kan du börja tala om att Sverige har tagit steg i liberal riktning.


Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Vi går även mot ett kraft individualistiskt tänk där alla ska få agera och leva i sin egen sanning.
Nja, var hittar du det?


Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Är man inte på ett visst sätt så är man föremål för hat, tvångsåtgärder, utfrysning, m.m
Det är inget nytt. Så har det varit. Det är mer mänskligt beteende.

På de stora företagen är sådant beteende numer oacceptabelt.
Det är många väldigt arga över då de tvärtom anser att dom har rätt att ägna sig åt sådant skitbeteendet. Och dom skyller på HR, och rekryterare. Och vägrar acceptera att dom själv är problemet.


Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
så har jag svårt att se att libertarianismen egentligen lyckas lösa många frågor bättre än andra politiska ideologier,
När du tittar på Nordkorea och Sydkorea ser du inte någon direkt skillnad?

Jag skulle tvärtom säga att de liberal inslagen i Sydkorea drivit upp levnadsstandarden något enormt.
Och staten i Nordkorea varit effektiv i att hindra tillväxt.
Citera
2025-03-01, 19:01
  #88
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
När du hävdar att innovation och välstånd "bevisligen" fungerar bättre utan statlig inblandning ignorerar du den historiska verkligheten att de mest innovativa och välmående ekonomierna typiskt har haft fungerande stater som upprätthåller rättssystem och kontrakt, investerar i grundforskning och infrastruktur (internet, GPS, etc.), skapar stabila monetära system och motverkar marknadsmisslyckanden.
Jag hävdar att det är ett felslut att ”välmående ekonomier” är just det tack vare stater. Men du får gärna leda det påståendet i bevis; det vill säga att en given marknad skulle fungera sämre om staten slutade reglera och beskatta den.

Vilka stabila monetära system syftar du på? Fiat-valutor?
Och vad är ett ”marknadsmisslyckande”?

Staten är ett monopol, men du verkar ha redigerat ditt inlägg eller så läste jag fel…
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Ditt påstående om att ett samhälle utan stat skulle bygga på "frivillighet" utan tvång förbiser att i statslösa samhällen ersätts ofta statligt tvång med andra, mindre ansvarsskyldiga tvångsformer.
De rättsinstanser som agerar mest i enlighet med människors uppfattning om moral eller rättvisa bör rimligtvis vara dom som människor söker sig till och är villiga att finansiera. Undermåliga alternativ konkurreras ut.

Att dagens stater generellt skulle utöva någon slags ”ansvarsskyldighet” gentemot enskilda kan vi ju tvista om. Men fråga Edward Snowden, Julian Assange eller Ross Ulbricht? Eller tusentals andra politiska fångar och fredliga människor som ”brutit” mot någon ”lag”…
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Staten spelade dessutom en central roll i att skapa ett modernt utbildningssystem med tekniska högskolor och forskningsinstitut som var tätt kopplade till industrin. Libertarianska föreställningar om att statlig inblandning alltid hämmar innovation är rejält historiskt motbevisade. Snarare är det tvärtom eftersom när marknaden styr blir forskare tvungna att censurera sina forskningsresultat för att erhålla sponsring. Kommersiella aktörer är också mer inriktade på snabba resultat som ger snabba pengar. Den långsiktiga, rigorösa grundforskning som präglade tyska institutioner var inte i närheten lika möjlig i England och USA. Det tyska systemet var unikt genom statens konsekventa stöd för forskningsinfrastruktur, utbildning och samverkan mellan akademi och industri. Under perioden från cirka 1870 till första världskriget 1914 åkte amerikanska studenter till Tyskland för att plugga eftersom deras egna liberala utbildningssystem var så efterblivet i jämförelse avseende forskning och undervisning, detta gällde särskilt inom naturvetenskap, medicin, kemi och filosofi.
Jag påstår inte att det nödvändigtvis alltid hämmar innovation, men det är ju en fråga om var och hur det kapitalet annars kunde och skulle ha använts av människorna man beskattade och vad som istället gick förlorat.

Jag kan sitta här och räkna upp tusen statliga felinvesteringar och felallokeringar som kastat enorma summor av människors kapital, energi och tid i ett svart hål.

Den ideella organisationen Cancerfonden som finansieras via frivilliga privata gåvor har bedrivit framgångsrik cancerforskning i 75 år.
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Stater är inte perfekta eftersom människan är ofullkomlig - samma mänskliga brister skulle bara manifesteras värre i ett statslöst samhälle där säkerhet blir en handelsvara för den högstbjudande. Att tro att 'säkerhetsföretag' skulle agera opartiskt och rättvist utan en överordnad institution är att ignorera maktens logik och människans natur.
Varför skulle människor finansiera ett säkerhetsbolag som agerar orättvist?
Om det du beskriver är sant och enligt din egen logik, bör vi då verkligen ge vissa människor kontrollen över ett statligt våldsmonopol?
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
När statliga strukturer kollapsat (som i Somalia, delar av Afghanistan, eller efter romerska rikets fall) har samhällen ofta återgått till klanbaserade maktstrukturer där lojalitet baseras på släktskap och våldskapacitet snarare än ett mer opartiskt rättssystem. 'Produktion av varor och tjänster' är inget naturtillstånd. Framväxten av moderna marknadsekonomier har hängt ihop med stater som upprätthåller standardiserade regler över stora territorier, kontrakt och egendomsrätt. Man kan vara kritisk till dagens ekonomiska och politiska ordning (vilket jag är), men inte något så grundläggande fundamentalt som att stater behövs utan att sväva iväg och tappa markfäste. Du projicerar dessutom utopiska scenarior som "fred på jorden" som alternativ till stater. Tyvärr för dina resonemang tankarna till den här låttexten:


Skillnaden ligger mest i att du tror på ägodelar.
Okej, commie:
Jag projicerar ingenting, jag anser det vara lustigt att etatisters största invändning mot ett statslöst samhälle är att den mänskliga tillvaron skulle bli mer otrygg, osäker och våldsam. Det är oerhört komiskt, men även motbjudande, att just etatister påstår detta…
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGranjaPlant
Finns annars en ironi i att libertarianismen, i sin radikala individualism, skulle upplöst just de sociala institutioner (familj, kyrka, lokalsamhälle) som fungerar som naturliga buffertar mot en överdimensionerad stat, om ideologin faktiskt hade gått att genomföra. När dessa institutioner försvagas genom marknadslogikens oinskränkta framfart växer ofta staten för att fylla tomrummet. Vi ser just att detta även skett i dagens realliberala samhälle.
Jag betraktar mig inte som ”radikal individualist”, varför ditt resonemang föranleder mig att dra slutsatsen att du inte begriper principerna du kritiserar.

Att vi människor är beroende av varandra är självklart om man vill uppnå en viss levnadsstandard och specialisering är ett av dom viktigaste kollektiva utvecklingsstegen i historien.

Välfärdsstatens enorma utbredning har mer eller mindre slagit ut civilsamhällets betydelse snarare än din marxistoida plattityd om ”marknadslogikens oinskränkta framfart”.
När man beskattar en befolkning på det massiva sätt som sker i Sverige så gör man givetvis människor beroende av staten.
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGranjaPlant
Hur tror du förresten att libertarianismen skulle kunna realiseras, vilka intressen skulle tjäna på att införa ett sådant samhälle?
Du och jag skulle tjäna på det. Bankirer, politiker och det militärindustriella komplexet skulle förlora på det.
Citera
2025-03-01, 21:33
  #89
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Stater är inte perfekta eftersom människan är ofullkomlig - samma mänskliga brister skulle bara manifesteras värre i ett statslöst samhälle…
Ett tillägg här är att det är inte människans ofullkomlighet som är problemet med stater. Planekonomi, prismekanismen, kalkyleringsproblemet, destruktiva incitamentsstrukturer och så vidare är anledningarna till att statlig verksamhet inte fungerar.

Centralbankssystemet med fiat-valutor och expansiv penningpolitik som orsakar konstanta konjunkturer och inflationsproblem är rent bedrägeri och bör inte ens betraktas som ett bristfälligt system, utan helt enkelt för vad det är, plundring av skattebetalarna.

Utöver detta har vi statens paradgren: krig. Där man kan omsätta sin broken window fallacy i praktiken.
Citera
2025-03-02, 14:31
  #90
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Det är ju din tolkning av vad libertarianer säger. Jag har nog aldrig hört någon säga att marknaden är deras religion. Ej heller hört någon förneka att människor är sociala och kulturella varelser.

När man talar om ekonomi och om statliga ingrepp, så redogör libertarianer oftast för vad den österrikiska skolans teorier har nått för slutsatser.

Exempelvis att lagstadgade eller kollektivavtalade minimilöner leder till ökad arbetslöshet.

Jag håller som sagt med om att det är ett faktum att frihetliga har svårt att bilda opinion för sin sak. Men man måste ju också ibland kunna föra vuxna och rationella samtal med människor om sakfrågor.

Libertarianer är inte kulturlösa, känslobefriade, autistiska marknadsrobotar. Men libertarianer förväntas alltid i sådana här diskussioner ha optimala lösningar på alla mänskliga problem. Precis som om staten har det.
Det libertarianer hävdar är att dom flesta allvarliga samhällsproblem som föreligger är orsakade av staten och att dessa problem skulle lösa ut sig om regleringar, förbud, skatter och monopol avskaffades.

Thomas Sowell är en magnifik neger. Genialisk faktiskt.

Individens frihet är en principiell position. Motsatsen är att vara ofri, en slav.

Ni etatister är sällan intresserade av moraliska principer. Ni är konsekvensetiker. Ni är intresserade av vad saker leder till. Och det är givetvis inte ointressant. Men om man är ute efter att konstruera ett moralsystem eller ett gott samhälle, så bör, enligt mig, inte utgångspunkten vara tvång och våld. En ändamålet helgar medlen-filosofi.

Er ståndpunkt är att vi förslavar alla lite grann för det kommer i slutändan göra det bättre för alla. Men jag tycker inte att det är resultatet vi kan se.
Svenskarna lever på en tiondel av sin egentliga levnadsstandard. Ineffektiviteten i staten och den offentliga sektorn förslösar astronomiska mängder kapital och resurser.

Hur formulerar man sådana här frågeställningar på ett attraktivt sätt för gemene man? Ja, det krävs sannolikt ett större grepp, som du menar, kulturellt, historiskt, etniskt och så vidare, där det blir klarlagt för människor vad dom har att vinna på det.

Men om vi fortsätter på den inslagna vägen så kommer inte varken svenskar eller vita människor överhuvudtaget existera i framtiden. Vi kommer rasblandas bort och etniskt fördrivas och utrotas. Och vi kommer själva ha finansierat det via skattesedeln.

(Jag förkortade dina citat lite grann då det blev för många tecken i inlägget för att jag skulle kunna posta.)
Det var väldigt didaktiskt och du var jätteduktig. Om du slår upp ordet rationell i SAOB så är etymologin rationalisera, rationalism. Rationalistisk är alltså adjektivet till rationalism.
När det då gäller rationalismen så var det du som tvärsäkert hävdade att den var orsaken till Västerlandets undergång. Men du vill uppenbarligen inte leda det tanklösa påståendet i bevis. Detta är hela saken, hela ”diskussionen” du själv initierat…

Du inledde dessutom med att uppmana mig att ”tänka i nya banor”. Vilka dessa nya banor är vill du först inte svara på, men det visar sig sedan vara en ”auktoritär stat”. Vad är originellt och nydanande med det?

Om det hade varit lite stake i dig så hade du besinnat dig som en vuxen man och medgett att du förhastade dig med din nyckfulla uppmaning och konstaterat att ditt ogenomtänkta infall och kvasifilosofiska efterspel inte håller.

Det har jag besvarat flera gånger i det här forumet, men kortfattat gör ni etatister ett felslut där ni menar att välstånd och civilisation uppstår tack vare centralmakter och inte trots statliga ingrepp på marknader och övergrepp på befolkningar och kulturyttringar.

Jag tycker det är mer intressant att fundera över varför dessa ”högcivilisationer” alltid går under…
Du kanske ska sluta tolka saker du inte begriper då. Jag har inte i en enda mening angett att samhället ska styras av förnuftet, av den mycket enkla anledningen att jag inte förespråkar att samhället ska styras överhuvudtaget.
Om du förespråkar en stat är du etatist. Att du hävdar att du är pragmatiskt inställd till staten skiljer dig inte från andra etatister som menar att staten är ett nödvändigt ont och så vidare. Du är inte mer originell än en vanlig sketen sosseväljare.

Ett statslöst samhälle förutsätter inte någon särskild människotyp. Du som auktoritär satrap kan uppenbarligen inte föreställa dig en mänsklig tillvaro utan ett kontroll- och maktförhållande i ett statligt våldsmonopol.

Du och jag delar förmodligen och trots allt en hel del åsikter om sakernas tillstånd idag och jag tycker att du verkar vara en skärpt och bra person, men vi kan inte komma överens om nånting överhuvudtaget. Hur ska ett konfliktprojekt som en stat då egentligen någonsin kunna fungera?

Och eftersom vi verkar vara överens om att människor är opålitliga och fulla av brister, hur ska korruption, ineffektivitet och inkompetens i en stat kunna förhindras? Det är omöjligt. Det är dödfött.


Jag antar att du medvetet väljer att inte förstå skillnaden. Men låt mig reda ut begreppen ändå. Att vara rationell innebär alltså inte att man är anhängare av rationalismen.

rationalism, in Western philosophy, the view that regards reason as the chief source and test of knowledge.”

https://www.britannica.com/topic/rationalism

rational
adjective

US /ˈræʃ·ə·nəl/

Add to word list
showing clear thought or reason”


https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/rational

Jäpp. Rationalismen jämte övriga centrala upplysningsideal som egalitarismen blir västvärldens undergång. Men eftersom du inte ens kan eller vill förstå vad rationalism i filosofiskt hänseende innebär så bjäbbar du bara emot som en barnrumpa. Du hyllar liberala värderingar och idéer som format väst till vad det är idag. Hur tycker du att det går för väst just nu med Trump och Putin? För att ta två väldigt konkreta exempel på auktoritärt ledarskap. Musk gör just nu det du bara kan drömma våta libertarianska drömmar om. Genom Trumps auktoritära ledarskap slaktar Musk den massiva byråkratin i USA.

Så vilka högcivilisationer utan centralmakt/stat kan du peka ut då under historiens gång? Om du menar dig ha svarat på det tidigare så är det väl en smal sak för dig att namedroppa igen.

Men du har ju hyllat rationalismen. Handlar det enbart om att du inte kan eller vill förstå att rationalism i filosofisk mening betyder just förnuftsöverordning? För nu helt plötsligt tycks du hålla du med mig och Nietzsche i kritiken mot rationalismen. Eller tänker du inleda en ny ballongdans och försöka med att samhället inte ska styras alls? Kritiken mot förnuftsöverordning gäller dock på både individnivå och aggregerad nivå styre eller ej.

Jag tror nog att vi har en väldigt god bild av hur statslösa samhällen ser ut. Både nu och historiskt. Kanske kan du pröva på ett sånt i Afrika och springa omkring med penisfodral och ben i näsan? Jag har bett dig peka ut högcivilisationer utan centralmakt/stat men har inte fått något svar än. Samtidigt kan jag tydligt visa på att staten växt till en koloss genom de liberala värderingar du påstår dig stå för. En liten stat har historiskt alltid varit kopplat till auktoritärt styre.
Citera
2025-03-02, 19:23
  #91
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
När du tittar på Nordkorea och Sydkorea ser du inte någon direkt skillnad?

Jag uppskattar ditt inlägg och jag vill egentligen inte låta otrevlig, men jag tycker frågorna (likt den jag citerat) håller en för "låg nivå" och inte alls ger utrymme för det jag försöker komma åt. Jag ser givetvis skillnad på Nord- och Sydkorea. Det förstår du egentligen, eller hur? Att använda den typen av retoriska grepp passar inte i den här forumdelen. De allra flesta inlägg i den här tråden håller en fantastiskt hög nivå, och den här forumdelen är i allmänhet ett underverk jämfört med exempelvis politik inrikes.

Hur som helst, min poäng är inte att det inte kan finnas en utopisk slutdestination i den libertarianska ansatsen, utan att vi aldrig kommer nå den. Som man brukar säga, vägen till helvetet är kantad av goda föresatser. Det många libertarianer är helt blinda för (och jag repeterar mig nu eftersom jag tagit upp det i tråden tidigare) är att de begår samma misstag som kommunister. Kommunisterna försöker också sälja in en utopisk slutdestination.

Världen fungerar inte så, och i det världsliga så löser libertarianism de facto färre problem än religion och kultur, eller protektionism och nationalism. Det är något som libertarianer ofta viftar borta med tramsiga frågor om huruvida det är skillnad på Nord- och Sydkorea.

Att det är så svårt att kommunicera denna poängen till en inbiten libertarian är för mig en indikator på ett sekteristiskt och fundamentalistiskt tänk. Det vill säga, libertarianer blir sitt egna Nordkorea för att de vägrar en mer pragmatisk ansats - och pragmatisk ska här förstås som en ansats som tar i beaktande hur apan homo sapiens betraktar sin omvärld. Ledtråd: Det sker inte genom ett rationellt maskineri. Homo economicus existerar inte som en individ, utan ett aggregat av beteenden. Om man nu över huvud taget tror på tanken om en rationell, ekonomisk agent.

Du och jag kan sitta här och skriva på Flashback, men nivån vi skriver på vilar på en kognitiv kapacitet förunnad mindre än en procent av hela världens befolkning. Jag orkar inte skriva vidare här, men jag tror att jag förklarat min ståndpunkt och vad jag vill åt med min kritik mot libertarianismen. Jag håller inte heller med om att ideologier automatiskt är tidlösa.
Citera
2025-03-02, 20:26
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
När du hävdar att innovation och välstånd "bevisligen" fungerar bättre utan statlig inblandning ignorerar du den historiska verkligheten att de mest innovativa och välmående ekonomierna typiskt har haft fungerande stater som upprätthåller rättssystem och kontrakt, investerar i grundforskning och infrastruktur (internet, GPS, etc.), skapar stabila monetära system och motverkar marknadsmisslyckanden.
Att tillväxt är omvänt proportionell mot staten har tvärtom ganska bra stöd i empiri.

Där staten är stor står det också ganska still. Vilket ger stöd för den tanken. Och där staten är liten är tillväxten stark.

Det med investerar i grundforskning stämmer. Men yielden på det är synnerligen diskutabel.

Det med internet är en grov lögn. Och en vandringssägen som många till väster kramar ömt. Men direkt felaktigt. Vad som är sant är att pentagon på 60-talet beställde en utredning om ett atombombsäkert datanät. Det var i sig något nytt men en beställning på en sådan utredning är ingen innovation och driver ingen tillväxt. Forskarna som gjorde detta knåpade ihop en skiss på något som var unreliable och best effort. Men det var varken internet eller någon höjd på.
Senare pyntade staten för ARPA-net vilket inte heller var internet. Utan ARPA-net införde i slutet på 80-talet internetprotokollen. Då fanns dom i det som då var internet. Internet kan definieras som den hårdvara som utför data transporterna och routingen, samt internetprotokollen. Hårdvaran och implementationen av protokollen är det som drivit fram internet. Det är det privatkapitalistiska företag så som Cisco som genomfört. Protokollen och förändringarna i de föreslås av individer och röstas på. I slutändan är det kapitalisterna hos Cisco och andra som bestämmer om de vill implementera de. Och beslut hos de privata operatörerna om de vill aktivera optionerna.
Staten har på ett föredömligt sätt hållit sig borta från internet. Och det är därför som internet kunnat växa så snabbt som det gjort.

Hade staten skött internet hade vi på sin höjd suttit med 110 baud-modem nu. Som kostat skjortan.


Det med motverkar marknadsmisslyckanden är också en stor lögn. Staten snarare skapar marknadsmisslyckanden genom sina åtgärder.


Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
För övrigt hade Tyskland under Kejsartiden en mer innovativ ekonomi än Storbritannien och det var tack vare såväl tysk kultur som en starkare stat. Britterna låg fortfarande före med textilindustri och skeppsbyggande som var deras starka områden, men Tyskland utvecklades annars mycket fortare eftersom den starka staten stöttade industriell utveckling, forskning och utbildning. Tyska banker, med statligt stöd, utvecklade långsiktiga finansieringsmodeller för industrin som skilde sig från den brittiska, mer liberala modellen.
Det du där talar om har mer att göra med hur snabbt liberalism tar sig in i samhället.

Man kan titta i Sverige för ca 200 år sedan. Då infördes näringsfrihet successivt. Och tillväxten tog en rejäl fart. Staten hade då hämmat tillväxten i Sverige på ett synnerligen effektivt vis i hundratals år.


Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Staten spelade dessutom en central roll i att skapa ett modernt utbildningssystem med tekniska högskolor och forskningsinstitut som var tätt kopplade till industrin.
Vad gäller utbildning ser vi hur privat sektor skapat alldeles utmärkt nätbaserad utbildning, som dessutom är snorbillig. Under tiden har offentlig sektor inte skapat något utan stått kvar i katedern och mässat.

Denna snorbilliga utmärkta nätbaserade utbildningen kommer leda till kraftig tillväxt i världen i och med att folk i länder med låg BNP/Capita kommer kunna utbilda sig och bidra till innovationer och kostnadsoptimeringar. Och det är enbart privat sektor som skapat detta.
Men jag kan tänka mig att man inom offentlig sektor spenderat stora mängder skattepengar på att ordna så människor i 3:e världen får sig bättre utbildning. Skattepengar som bara lär ha gått i sopnedkastet.


Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Libertarianska föreställningar om att statlig inblandning alltid hämmar innovation är rejält historiskt motbevisade.
Varför du det ifrån??
När man tittar på tillväxt vs statlig omfattning är det just att staten hämmar som man ser. Eller vill du lyfta fram tillväxten i Nordkorea?

Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Snarare är det tvärtom eftersom när marknaden styr blir forskare tvungna att censurera sina forskningsresultat för att erhålla sponsring.
Stämmer inte alls. Man söker patent och då sprids kunskapen. Så är det i verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Stater är inte perfekta eftersom människan är ofullkomlig - samma mänskliga brister skulle bara manifesteras värre i ett statslöst samhälle där säkerhet blir en handelsvara för den högstbjudande. Att tro att 'säkerhetsföretag' skulle agera opartiskt och rättvist utan en överordnad institution är att ignorera maktens logik och människans natur.
Det är precis tvärtom.

Privat sektor har incitament för vinst och kommer göra det som krävs för det. T ex elimineras allt som heter korruption och ineffektivitet. Ingen nepotism eller liknande. Allt sådant hämmar vinst och städas bort.

Konkurrens gör att kunderna väljer bort den som missköter sig. Den som vill överleva måste levererar bra. Det gäller också vaktbolagen. Ett vaktbolag som ett företag anlitar eller en samfällighet behöver sköta sig enligt uppdraget. Missköter det sig åker det ut.

Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
När statliga strukturer kollapsat (som i Somalia, delar av Afghanistan, eller efter romerska rikets fall) har samhällen ofta återgått till klanbaserade maktstrukturer där lojalitet baseras på släktskap
De maktstrukturerna påminner om staten. Men de har inte uppstått, utan funnits där hela tiden.
Det är mer business as usual.

Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
'Produktion av varor och tjänster' är inget naturtillstånd.
Något oklart vad du menar här.

Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Framväxten av moderna marknadsekonomier har hängt ihop med stater som upprätthåller standardiserade regler över stora territorier, kontrakt och egendomsrätt. Man kan vara kritisk till dagens ekonomiska och politiska ordning (vilket jag är), men inte något så grundläggande fundamentalt som att stater behövs utan att sväva iväg och tappa markfäste. Du projicerar dessutom utopiska scenarior som "fred på jorden" som alternativ till stater.
Det du ignorerar är statens ineffektivitet, nepotism (inkl vänskap), och direkta vansinne.

Vi kan ta Trabanten. Östtyskland får med sig 2 bilfabriker och där tänker då staten att man skall göra en bil. Man väljer då Lloyden som skapades av privat sektor på 1920-talet. Och som slutade tillverkas på 30-talet. Men har inte råd med all metall. Så man gör vissa delar i duroplast.
Sedan menar någon som fortfarande är skadad av kapitalism att man kanske skulle göra en förbättring. Och 1962 börjar man då tillverka den sista Trabant-modellen. För därefter tar offentlig sektor mentaliteten över och inga förbättringar görs. Den Trabant som tillverkas 1990 är samma som 1962. Inga förbättringar. Och kötiden var nog minst 10 år och den sägs ha kostat ca 10 årslöner. I Västtyskland kunde man köpa en mycket moderniserad BMW för kanske 1 årslön och få den utan att stå i kö.


Vad du säger är att tack vare staten kan det bli så fint som med Trabanten och vi slipper eländet med BMW.
Och det jag gör är att konkretisera det du skriver. Så alla kan se hur fint det blir.
Citera
2025-03-02, 20:36
  #93
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag antar att du medvetet väljer att inte förstå skillnaden. Men låt mig reda ut begreppen ändå. Att vara rationell innebär alltså inte att man är anhängare av rationalismen.

”rationalism, in Western philosophy, the view that regards reason as the chief source and test of knowledge.”

https://www.britannica.com/topic/rationalism

”rational
adjective

US /ˈræʃ·ə·nəl/

Add to word list
showing clear thought or reason”

https://dictionary.cambridge.org/dic...glish/rational
Det är ingen skillnad eftersom det är samma ord i olika böjningar. Jag förstår att du trodde att du var fyndig. Men nu är du bara tröttsam i din pinsamma knappologi.
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jäpp. Rationalismen jämte övriga centrala upplysningsideal som egalitarismen blir västvärldens undergång. Men eftersom du inte ens kan eller vill förstå vad rationalism i filosofiskt hänseende innebär så bjäbbar du bara emot som en barnrumpa. Du hyllar liberala värderingar och idéer som format väst till vad det är idag.
Jag har inte bjäbbat emot, jag har inte ens besvarat den här frågeställningen eftersom du inte har presenterat ett enda belägg för ditt påstående. Du hävdar att det förhåller sig såhär, men du anför inga resonemang eller argument för din sak. Det är innehållslösa utsagor.
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Hur tycker du att det går för väst just nu med Trump och Putin? För att ta två väldigt konkreta exempel på auktoritärt ledarskap. Musk gör just nu det du bara kan drömma våta libertarianska drömmar om. Genom Trumps auktoritära ledarskap slaktar Musk den massiva byråkratin i USA.
Jag tycker att det är underhållande att följa Mileis och Trumps/Musks förehavanden och vi får väl se hur mycket dom lyckas åstadkomma och om det blir några varaktiga effekter av deras politik. Risken är nog ganska hög att deras efterträdare utökar den offentliga sektorn igen och återanställer mängder av byråkrater.
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Så vilka högcivilisationer utan centralmakt/stat kan du peka ut då under historiens gång? Om du menar dig ha svarat på det tidigare så är det väl en smal sak för dig att namedroppa igen.
Först och främst får du definiera vad en ”högcivilisation” är. Därefter får du belägga detta påstådda kausala samband mellan stat och välstånd.

De parametrar som är värdefulla enligt mig är graden av frihet som marknader och människor åtnjuter.

En civilisation som uppnår en viss levnadsstandard via slaveri är enligt min mening inte att betrakta som en ”högcivilisation”, åtminstone inte en moraliskt försvarbar sådan.
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Men du har ju hyllat rationalismen. Handlar det enbart om att du inte kan eller vill förstå att rationalism i filosofisk mening betyder just förnuftsöverordning? För nu helt plötsligt tycks du hålla du med mig och Nietzsche i kritiken mot rationalismen. Eller tänker du inleda en ny ballongdans och försöka med att samhället inte ska styras alls? Kritiken mot förnuftsöverordning gäller dock på både individnivå och aggregerad nivå styre eller ej.
Eftersom jag motsätter mig stater så följer det naturligtvis logiskt att jag inte anser att någon överordnad princip via en centralmakt ska styra människors liv.

Eftersom du av någon tradig och enfaldig anledning konsekvent tjafsar med dina egna halmgubbar så fastnar diskussionen i återvändsgränder.

Det blir mer meningsfullt och intressant om vi diskuterar varandras faktiska ståndpunkter istället.
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Jag tror nog att vi har en väldigt god bild av hur statslösa samhällen ser ut. Både nu och historiskt. Kanske kan du pröva på ett sånt i Afrika och springa omkring med penisfodral och ben i näsan? Jag har bett dig peka ut högcivilisationer utan centralmakt/stat men har inte fått något svar än. Samtidigt kan jag tydligt visa på att staten växt till en koloss genom de liberala värderingar du påstår dig stå för. En liten stat har historiskt alltid varit kopplat till auktoritärt styre.
Det historiska argumentet du ständigt lutar dig emot har inget bevis- eller sanningsvärde. Dels för att du framförallt blandar ihop välståndsskapande med statlig verksamhet och dels för att det är en falsk prediktion av flera skäl; bland annat en motsägelse i din argumentation när du hävdar att något som aldrig prövats inte kan fungera.

Det finns för övrigt historiska exempel på framgångsrika samhällen utan centralmakter. Så principiellt har du fel i ditt ställningstagande om att det inte kan fungera eller aldrig har funnits.

Påståendet att ett statslöst samhälle skulle urarta i klan- stam- gäng- maffia-krig och så vidare är helt och hållet spekulativt och hypotetiskt. Det är klart att det kan bli så. Men det blir garanterat mindre våldsamt relativt vad vi de facto redan vet om ständiga statliga krig och etniska rensningar.
En klan eller ett företag eller vilken sammanslutning som helst kan omöjligt anskaffa det kapital som krävs för att bedriva krigföring på det sätt som stater gör. Stater beskattar och lånar upp tusen år in i framtiden för att finansiera sina militärindustrier.

Kan du återge ditt tydliga bevis på sambandet mellan statens expansion och ”liberala värderingar”?

Vilka är dessa minimala auktoritära styren du hänvisar till?

Jag har inte påstått mig stå för några värderingar. Jag skrev att jag tyckte att det var givande, intressant, roligt, spännande och lärorikt att läsa diverse verk, författare och filosofer när jag var yngre. Då stormade du in med lansen och började fäkta hysteriskt mot väderkvarnar.

Om jag säger att jag även läst Markis de Sade så innebär ju inte det nödvändigtvis att jag ”hyllar” pedofili, koprofagi och tortyr. Men det kanske är för hög abstraktionsnivå för dig att begripa.
Citera
2025-03-02, 22:54
  #94
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur som helst, min poäng är inte att det inte kan finnas en utopisk slutdestination i den libertarianska ansatsen, utan att vi aldrig kommer nå den. Som man brukar säga, vägen till helvetet är kantad av goda föresatser. Det många libertarianer är helt blinda för (och jag repeterar mig nu eftersom jag tagit upp det i tråden tidigare) är att de begår samma misstag som kommunister. Kommunisterna försöker också sälja in en utopisk slutdestination.

Världen fungerar inte så, och i det världsliga så löser libertarianism de facto färre problem än religion och kultur, eller protektionism och nationalism. Det är något som libertarianer ofta viftar borta med tramsiga frågor om huruvida det är skillnad på Nord- och Sydkorea.

Att det är så svårt att kommunicera denna poängen till en inbiten libertarian är för mig en indikator på ett sekteristiskt och fundamentalistiskt tänk. Det vill säga, libertarianer blir sitt egna Nordkorea för att de vägrar en mer pragmatisk ansats - och pragmatisk ska här förstås som en ansats som tar i beaktande hur apan homo sapiens betraktar sin omvärld. Ledtråd: Det sker inte genom ett rationellt maskineri. Homo economicus existerar inte som en individ, utan ett aggregat av beteenden. Om man nu över huvud taget tror på tanken om en rationell, ekonomisk agent.
Är det verkligen en rättvis beskrivning av hur libertarianer resonerar? Att man säljer in en utopisk slutdestination. Jag menar nog att utgångspunkten är den omvända. Man utgår från NAP och äganderättsprinciper; jag äger mig själv och min egendom.

Utöver det gör man ju inga anspråk på någonting egentligen. Och huruvida människor är rationella eller irrationella eller en kombination är irrelevant.

Och frihetliga principer formuleras inte för att lösa värdsliga problem (utan för att det är bättre att vara fri än att vara en slav). Däremot hävdar libertarianer ofta att människor och marknader är bättre på att lösa problem än stater.

Jag har inga problem med att vara pragmatisk. Om staten faktiskt hade löst en massa problem och alla var mer eller mindre ekonomiskt oberoende och allt var frid och fröjd så hade jag nog inte haft några större moraliska eller principiella problem med att betala lite skatt och följa hastighetsbegränsningarna på motorvägarna. Men statens utopiska slutdestination känns väldigt långt borta just nu iallafall.
Citera
2025-03-03, 05:23
  #95
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Är det verkligen en rättvis beskrivning av hur libertarianer resonerar? Att man säljer in en utopisk slutdestination. Jag menar nog att utgångspunkten är den omvända. Man utgår från NAP och äganderättsprinciper; jag äger mig själv och min egendom.

Du gör en bra poäng här som jag nog missade att beakta. Du har rätt i att man pratar om NAP, eller first principles. Oavsett vilket så är min poäng att det är svårt att övertyga mig om att libertarianismen skulle lösa några särskilda huvudvärkar i verkligheten annat än om befolkningen hade varit intelligent nog att förstå det moraliska ramverket. Ett (relativt mer) nationalistiskt Sverige några decennier tillbaka i tiden är för mig ett de facto bättre samhälle än Sverige idag, trots mindre libertariansk anda.

Vi kan så klart säga att det är andra faktorer som gjort det sämre, men jag tror det blir svårt att visa att dessa inte kommer på köpet med libertarianism. Det hela vilar på ett högre tänkande som de allra flesta människor inte förmår. Ha i åtanke att de nedre skikten av skribenterna här på Flashback ändå tillhör världens toppskikt, rent statistiskt.

Att försöka konvertera en hel befolkning till ett ännu högre tänkande är i praktiken förmodligen samma dilemma som att försöka ta en medelålders somalier direkt ur Somalia och sedan tro att man ska integrera personen i det svenska samhället. Jag skulle säga att det inte går att genomföra. Kanske inte ens efter ett generationsskifte eller två, om man ska tro prof. Nyborg.

Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Utöver det gör man ju inga anspråk på någonting egentligen. Och huruvida människor är rationella eller irrationella eller en kombination är irrelevant.

Då förblir libertarianism en ideologi eller teoretiskt ramverk. Det reducerar hela diskussionen till ingenting, upplever jag. Ungefär som att gå och säga till någon att "vilket kass hus du har byggt, mitt är 100 gånger bättre" - "jaha, visa ditt hus då?" - "nä alltså jag har byggt det i huvudet".

Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Och frihetliga principer formuleras inte för att lösa värdsliga problem (utan för att det är bättre att vara fri än att vara en slav). Däremot hävdar libertarianer ofta att människor och marknader är bättre på att lösa problem än stater.

Ok, det blir som sagt teori. Jag vill använda resonemang och principer för att göra världen bättre i verkligheten. I övrigt instämmer jag - MEN med en brasklapp för att stater eventuellt är till synes bättre på att lösa vissa problem. Jag är inte övertygad längre.

Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Jag har inga problem med att vara pragmatisk. Om staten faktiskt hade löst en massa problem och alla var mer eller mindre ekonomiskt oberoende och allt var frid och fröjd så hade jag nog inte haft några större moraliska eller principiella problem med att betala lite skatt och följa hastighetsbegränsningarna på motorvägarna. Men statens utopiska slutdestination känns väldigt långt borta just nu iallafall.

Du vänder givetvis min kritik tillbaka mot mig, men du ger mig faktiskt mer rätt nu, och jag håller med dig om vad du skriver, nämligen att staten/demokrati-etatism som utopi känns sjukt långt borta. Och det jag menar är att jag inte ser att det skulle vara väsensskilt för libertarianism (eller kommunism).

Jag tycker EnCarte har haft bra tankar om detta, där han kopplar det mer till att förvalta och hantera människans natur som varelse framför att försöka skapa ett logiskt sammanhängande ramverk. First principles-resonemang kan vara rent faktiskt sanna, men människan som varelse har så mycket drivkrafter vi har nästan noll insikt i, eller noll kontroll över. De ideologier som kan vara intressanta är de som lierar med människans natur, ex. nationalism och protektionism.

PS. Om jag låter avvisande ovan så är det inte min mening - jag uppskattar dina inlägg!
Citera
2025-03-03, 09:31
  #96
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Det är ingen skillnad eftersom det är samma ord i olika böjningar. Jag förstår att du trodde att du var fyndig. Men nu är du bara tröttsam i din pinsamma knappologi.
Jag har inte bjäbbat emot, jag har inte ens besvarat den här frågeställningen eftersom du inte har presenterat ett enda belägg för ditt påstående. Du hävdar att det förhåller sig såhär, men du anför inga resonemang eller argument för din sak. Det är innehållslösa utsagor.
Jag tycker att det är underhållande att följa Mileis och Trumps/Musks förehavanden och vi får väl se hur mycket dom lyckas åstadkomma och om det blir några varaktiga effekter av deras politik. Risken är nog ganska hög att deras efterträdare utökar den offentliga sektorn igen och återanställer mängder av byråkrater.
Först och främst får du definiera vad en ”högcivilisation” är. Därefter får du belägga detta påstådda kausala samband mellan stat och välstånd.

De parametrar som är värdefulla enligt mig är graden av frihet som marknader och människor åtnjuter.

En civilisation som uppnår en viss levnadsstandard via slaveri är enligt min mening inte att betrakta som en ”högcivilisation”, åtminstone inte en moraliskt försvarbar sådan.
Eftersom jag motsätter mig stater så följer det naturligtvis logiskt att jag inte anser att någon överordnad princip via en centralmakt ska styra människors liv.

Eftersom du av någon tradig och enfaldig anledning konsekvent tjafsar med dina egna halmgubbar så fastnar diskussionen i återvändsgränder.

Det blir mer meningsfullt och intressant om vi diskuterar varandras faktiska ståndpunkter istället.
Det historiska argumentet du ständigt lutar dig emot har inget bevis- eller sanningsvärde. Dels för att du framförallt blandar ihop välståndsskapande med statlig verksamhet och dels för att det är en falsk prediktion av flera skäl; bland annat en motsägelse i din argumentation när du hävdar att något som aldrig prövats inte kan fungera.

Det finns för övrigt historiska exempel på framgångsrika samhällen utan centralmakter. Så principiellt har du fel i ditt ställningstagande om att det inte kan fungera eller aldrig har funnits.

Påståendet att ett statslöst samhälle skulle urarta i klan- stam- gäng- maffia-krig och så vidare är helt och hållet spekulativt och hypotetiskt. Det är klart att det kan bli så. Men det blir garanterat mindre våldsamt relativt vad vi de facto redan vet om ständiga statliga krig och etniska rensningar.
En klan eller ett företag eller vilken sammanslutning som helst kan omöjligt anskaffa det kapital som krävs för att bedriva krigföring på det sätt som stater gör. Stater beskattar och lånar upp tusen år in i framtiden för att finansiera sina militärindustrier.

Kan du återge ditt tydliga bevis på sambandet mellan statens expansion och ”liberala värderingar”?

Vilka är dessa minimala auktoritära styren du hänvisar till?

Jag har inte påstått mig stå för några värderingar. Jag skrev att jag tyckte att det var givande, intressant, roligt, spännande och lärorikt att läsa diverse verk, författare och filosofer när jag var yngre. Då stormade du in med lansen och började fäkta hysteriskt mot väderkvarnar.

Om jag säger att jag även läst Markis de Sade så innebär ju inte det nödvändigtvis att jag ”hyllar” pedofili, koprofagi och tortyr. Men det kanske är för hög abstraktionsnivå för dig att begripa.


Så trots att jag saxat in och länkat till skillnaden i betydelse vägrar du förstå. Rationalism är ett filosofiskt begrepp som betyder förnuftsöverordning. Att vara rationell har inget med filosofi att göra alls.

Låt oss skärskåda min argumentation och dina invändningar. Obeaktat att du vägrar förstå vad rationalism innebär så verkar du inte obekant med egalitarism eller att demokratin bygger på den. Vilket står i motsatsförhållande till det auktoritära styre jag förordar. Du erkänner i alla fall att Trump och Musk faktiskt gör något i den riktning du själv önsketänker om. Oavsett om du tror att det är hållbart eller ej så är det genom auktoritet som Trump driver igenom den här agendan. Särskilt den XO där alla myndigheter underställs POTUS. Jag skulle kunna gå in mer i detalj här på hur detta är i enlighet med Carl Schmitts idéer men dina invändningar har redan fallit platt till marken.

En högcivilisation är alltså en civilisation som för sin tid var avancerad i termer av vetenskap, filosofi, ingenjörskonst, arkitektur etc. Det borde du inte behöva problematisera så fram med namn nu på vilka statslösa högcivilisationer du anser har existerat. Bevisbördan ligger inte på mig eftersom jag kan peka ut flera högcivilisationer som haft centralmakt/stat. Menar du att inget kausalt samband finns så bör du kunna peka ut statslösa högcivilisationer.

En ny ballongdans av dig alltså. Du påstår dig ju ha läst Nietzsche och i ditt förra inlägg förkastade du principen förnuftsöverordning. Uppenbarligen omedveten om att det är synonymt med rationalism. Det här har ingen koppling till din fixering vid staten eller styre utan det handlar om människans natur. Både på individnivå och gruppnivå.

Ok. Cospaia med 250 invånare på drygt 300 hektar och som ganska snabbt förvandlades till ett rövarnäste med smuggling och annat sattyg tycker du är ett bra exempel på en högcivilisation. Jag håller inte med. Acadia sen var en liten fransk koloni i Nordamerika bestående av i huvudsak bönder. Observera att Acadia endast existerade på nåder och bara fram till att britterna tog över och genomförde etnisk rensning. Ser du mönstren här? Pyttesmå samhällen baserade på kultur man ärvt från högcivilisationer och med obefintlig förmåga att värna sig.

Vi kan ju studera det gamla jägar-och samlarsamhället som fanns i Europa innan jordbruket infördes och en centralmakt uppstod. Då talar vi om ytterst primitiva samhällen som i princip var oförändrade under tiotusentals år. Därtill extremt våldsamma och man beräknar att ca 15% av befolkningen dog till följd av våld. Det är hiskeligt höga siffror.

Du försöker att få det till att det jag för fram på något sätt skulle vara obevisat. I själva verket bevisar historien bortom alla tvivel hur rätt jag har. Med jordbruket föddes behovet av en centralmakt och på det följde civilisation. Jag häpnar också över hur du inbillar dig att dina libertarianska drömmar om individuell frihet skulle få fritt utrymme i det samhälle du förespråkar. Med den inställningen hade du blivit utstött från stammen och högst sannolikt dött av svält, våld eller andra umbäranden. För att överleva hade du tvingats underkasta dig stammens/flockens vilja och regler. Hela grejen med libertarianism handlar om pojkrumssvärmerier. Sånt är inget vuxna män ska ägna sig åt.

Singapore är ett bra exempel idag på ett land med en liten auktoritär stat och traditionella värderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in