2025-02-28, 10:58
Medlem
Mina föräldrar drabbades för de fick inte låna till sin BR - köptes före 1981.

Några här eller närstående som köpt bostäder cash?

Hur bra eller dåligt vard det - var det bra eller dåligt att ha betald bostad o lägre månadskostnader?

Eller är det bästa att med begränsade löner gå in med så lite som möjligt och ha höga månatliga månadskostnader och minder pengar att röra sig med.

Jag tror men jag är inte säker för jag är inte där - att det bästa är att ha en betalt BR med NOLL i avgift
eller att ha en juste penthousevåning (t ex som Lindstens i Linköping) i ett stort hyreshus med t o m höga lån för de lånen betalas ju av de andra i huset. Ted kunde i vart fall tack vare detta köpa juste gård o superjusta bilar

Men jag har nog fel i huvudet med mitt tänkesätt.
Citera
2025-02-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Mina föräldrar drabbades för de fick inte låna till sin BR - köptes före 1981.
På den tiden fanns inget sätt att använda en BR (eller insatslägenhet som man ofta sa då) som säkerhet. Det blev ett blancolån för banken. Och det var man inte villig till.

En del BRF gjorde egna avtal med någon bank där BRF förde ett register och meddelade banken när ägarbyte skulle ske. Och på så sätt kunde banken använda en BR som säkerhet. Eventuellt kunde BRF blockera ägarbytet om inte lånet löstes. Jag är osäker på detaljerna.

Citat:
Några här eller närstående som köpt bostäder cash?
Hur bra eller dåligt vard det - var det bra eller dåligt att ha betald bostad o lägre månadskostnader?
Jag har gjort det. Två ggr.

Ekonomiskt är det ju irrationellt. Men för min del handlar det bara om att det känns ganska bra att vara obelånad.
Mer rationellt vore att ha bostaden belånad och investera kapitalet i stället.

Citat:
Eller är det bästa att med begränsade löner gå in med så lite som möjligt och ha höga månatliga månadskostnader och minder pengar att röra sig med.
För unga människor så finns inte mycket optioner. Det är att "låna" rubbet och bo i HR. Eller låna ganska mycket och bo BR.

Tror det är vid ca 35-40 års ålder som max belåning uppstår. Det är då folk köpt en större dyrare bostad. Sedan minskar belåningen i takt med stigande ålder. Både Riksbanken och FI har samlat in data om sådant.

När man blir över 60 år får man inte ha så stora lånebelopp för långivarna. Då räknar dom med pension som inkomst och den medger inga stora lån. Så amorterar man inte själv, så hjälper banken till med amorteringskrav.

Jag ser ingen som helst anledning för staten att lägga sig i.

Att staten gjort det handlar nog mest om att en massa hispiga människor gastar och skriver om andras lån. Och så tycker politiker att man måste tysta ned gaphalsarna, och det är därför man infört amorteringskrav. En del nationalekonomier (som är kunniga inom området) har kunnat påvisa att statens agerande kolliderar med vad staten säger. Dvs det finns inget rationellt i statens agerande.
Senast redigerad av ekbo251 2025-02-28 kl. 11:16.
Citera
2025-02-28, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
På den tiden fanns inget sätt att använda en BR (eller insatslägenhet som man ofta sa då) som säkerhet. Det blev ett blancolån för banken. Och det var man inte villig till

Jag har gjort det. Två ggr.

Ekonomiskt är det ju irrationellt. Men för min del handlar det bara om att det känns ganska bra att vara obelånad.
Mer rationellt vore att ha bostaden belånad och investera kapitalet i stället.

För unga människor så finns inte mycket optioner. Det är att "låna" rubbet och bo i HR. Eller låna ganska mycket och bo BR.

Tror det är vid ca 35-40 års ålder som max belåning uppstår. Det är då folk köpt en större dyrare bostad. Sedan minskar belåningen i takt med stigande ålder. Både Riksbanken och FI har samlat in data om sådant.

När man blir över 60 år får man inte ha så stora lånebelopp för långivarna. Då räknar dom med pension som inkomst och den medger inga stora lån. Så amorterar man inte själv, så hjälper banken till med amorteringskrav.

Jag ser ingen som helst anledning för staten att lägga sig i.

Att staten gjort det handlar nog mest om att en massa hispiga människor gastar och skriver om andras lån. Och så tycker politiker att man måste tysta ned gaphalsarna, och det är därför man infört amorteringskrav.

Du skriver lite kontraproduktivt - alla som investerar tjääänaar verkar vara ett axiom för dig-
Jag vet massor som har förlorat - Telia inga estrema summor - Oscar Properties o SBB ganska
så extrema summor

Det handlar inte om stat o gaphalsar - du skriver själv om +60 - då är det väl bra att vara slutamorterad då - o är det villa så lär renoveringar som tak o fasad o kanske dränering komma då
Citera
2025-03-01, 13:34
Medlem
Citat:
Du skriver lite kontraproduktivt
Kontraproduktivt???

Citat:
- alla som investerar tjääänaar verkar vara ett axiom för dig-
Jag vet massor som har förlorat - Telia inga estrema summor - Oscar Properties o SBB ganska
så extrema summor
Visst finns det risk. Lär inte finns något inlägg från mig där jag skriver något annat.
Tvärtom så nämner jag väl risk för förlust, då och så.

Det där stämmer inte.

Det är "kommunisterna" i forumet som yrar om att kapitalägare gör vinst. Och inte begriper att det finns risk som behöver kompenseras för.

Citat:
Det handlar inte om stat o gaphalsar - du skriver själv om +60 - då är det väl bra att vara slutamorterad då - o är det villa så lär renoveringar som tak o fasad o kanske dränering komma då
Varför skall villaägaren vara slutamorterad då?

Det blir då ett väldigt stor sparande i många fall som folk skall spara ihop. Verkar väl väldigt onödigt att ha ett så stort sparande. Då får man leva onödigt sparsamt.

Eller vill du då kräva att hyresgästen sparar ihop ett antal miljoner som motsvarar lägenhetens värde. De borde du kräva om du är det minsta för likabehandling.
Citera
2025-03-01, 15:57
Medlem
Citat:
Du skriver lite kontraproduktivt - alla som investerar tjääänaar verkar vara ett axiom för dig-
så extrema summor

Men om det inte är slutarmorterat vid plus 60 - bor man ju inte billigt o skall leva på pension
o är liknande fattig som alla andra dårar om man inte cashar in o flyttar in i en hyresOrätt
eller downsizar.

Tack vare att det blev möjlighet att belåna BR så blev 10% handpenning 150% av mamzen/papzens
totala pris o dom fick inte en enda jävla krona för allt blev mitt - men jag hade hellre sett att priserna stod kvar o tagit dessa pengar o lagt in lika mycket till cash o bott dubbelt så bra som mina föräldrar
Citera
2025-03-01, 15:59
Medlem
Citat:
Kontraproduktivt???

Visst finns det risk. Lär inte finns något inlägg från mig där jag skriver något annat.
Tvärtom så nämner jag väl risk för förlust, då och så.

Det där stämmer inte.

Det är "kommunisterna" i forumet som yrar om att kapitalägare gör vinst. Och inte begriper att det finns risk som behöver kompenseras för.

Varför skall villaägaren vara slutamorterad då?

Det blir då ett väldigt stor sparande i många fall som folk skall spara ihop. Verkar väl väldigt onödigt att ha ett så stort sparande. Då får man leva onödigt sparsamt.

Eller vill du då kräva att hyresgästen sparar ihop ett antal miljoner som motsvarar lägenhetens värde. De borde du kräva om du är det minsta för likabehandling.

Med cash money o förbjuden pantsättning blir det inga lån o man behöver inte spara ihop så mycket-
utan det handlar inte om mer pengar än vad som är rimligt för ett hyggligt stort antal som inte är spenderakrobater eller potentiella lyxfälledeltagare
Citera
2025-03-01, 22:03
Medlem
Citat:
Med cash money o förbjuden pantsättning blir det inga lån o man behöver inte spara ihop så mycket-
utan det handlar inte om mer pengar än vad som är rimligt för ett hyggligt stort antal som inte är spenderakrobater eller potentiella lyxfälledeltagare

Och heller inte så mycket bostäder byggda om ingen vill betala vad det kostar att bygga
Det är ju redan idag ett problem.tex i Norrlands inland att man inte kan bygga nya villor för att byggkostnaden är högre än marknadsvärdet så det går inte att få lån.
Senast redigerad av Engineer 2025-03-01 kl. 22:08.
Citera
2025-03-01, 22:23
Medlem
Det här med amorteringskravet som man släppte på var väl för att man insåg att lånen nått en så hög nivå att det är lönlöst att ens försöka betala tillbaka samtidigt som räntan var nästan noll.

För att bli av med ett åttamiljoners lån på 30 år så måste man amortera 20.000 kr i månaden.
Citera
2025-03-02, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Och heller inte så mycket bostäder byggda om ingen vill betala vad det kostar att bygga
Det är ju redan idag ett problem.tex i Norrlands inland att man inte kan bygga nya villor för att byggkostnaden är högre än marknadsvärdet så det går inte att få lån.

om vi stoppar invandring o azylköret SÅ BEHÖVER DET INTE BYGGAS NÅGRA BOSTÄDER ALLS EGENTLIGEN
Citera
2025-03-02, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det här med amorteringskravet som man släppte på var väl för att man insåg att lånen nått en så hög nivå att det är lönlöst att ens försöka betala tillbaka samtidigt som räntan var nästan noll.

För att bli av med ett åttamiljoners lån på 30 år så måste man amortera 20.000 kr i månaden.
Man kan fråga sig varför man skulle vilja amortera rubbet.

Men man lär inte få ha 8 MSEK i lån när man går i pension. Så banken kommer att ha en amorteringsplan som drar ned det till 3-4 miljoner beroende på vilket pensionskapital man sparat ihop.

Får man låna 8 miljoner så lär man få ut minst ca 90'000 i månaden efter skatt i lön. Har man mindre lön än så lär man inte få låna så mycket.

Ser väl inte ut som att det är svårt att amortera ned det. Man lär ha utrymme för att amortera klart mer än ynka 20000 per månad. Eller hur?
Citera
2025-03-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ja, utan lån finns inga pengar. Så då får byggjobbare, snickare, rörmokare, elektriker, chaufförer mm som är inblandade ingen lön att tala om. Kommunal också för den delen. Att få sig sk kommunala anslutningar är inte billigt.

Har du kollat med Byggnads hur kraftigt dom vill sänka sina löner. Att genomföra dina förändringar utan att ha med facket blir svårt.

Jo, kontanter är också lån. Det är till Riksbanken du lånar ut och du får hela 0% ränta av dom.

Men du kanske tänker dig att det inte blir mer nyproduktion. Då får du många arbetslösa som har jobbat i byggsvängen. Hur skall du betala akassa till dom då? Med en säck potatis kanske. Det är nog byteshandel och en levnadsstandard på 1800-tals nivå som väntar oss om du får bestämma.
Jag är väl inte helt övertygad om att du kommer mötas av folkets jubel.
Citera
2025-03-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ja, utan lån finns inga pengar. Så då får byggjobbare, snickare, rörmokare, elektriker, chaufförer mm som är inblandade ingen lön att tala om. Kommunal också för den delen. Att få sig sk kommunala anslutningar är inte billigt.

Har du kollat med Byggnads hur kraftigt dom vill sänka sina löner. Att genomföra dina förändringar utan att ha med facket blir svårt.

Jo, kontanter är också lån. Det är till Riksbanken du lånar ut och du får hela 0% ränta av dom.

Men du kanske tänker dig att det inte blir mer nyproduktion. Då får du många arbetslösa som har jobbat i byggsvängen. Hur skall du betala akassa till dom då? Med en säck potatis kanske. Det är nog byteshandel och en levnadsstandard på 1800-tals nivå som väntar oss om du får bestämma.
Jag är väl inte helt övertygad om att du kommer mötas av folkets jubel.

Mina föräldrar köpte sin BR cash - o det gäller även alla som privat köper bostäder för +50 mkr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in