Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Som sagt chaffisfallet har jag inte läst och vet inget om. Vet du hur jag hittar det här på FB?
Däremot vet du att vi pennfajtats rejält i Chalmersfallet.
Jag hoppas att du själv inser att vad man skriver i ett textmeddelande innan en händelse inte kan ha en stor vikt som bevisning. Om jag planerar att göra ett brott och sedan genomför det skulle det väl vara otroligt konstigt ifall det skulle vara mig till stor hjälp om jag innan jag genomför det skickar ett textmeddelande till min kompis och skriver "jag kommer aldrig att slå X på käften, det skulle jag aldrig göra". Skulle du då tycka att det är en stark bevisning för att jag är oskyldig när sen X anmäler mig för misshandel?
I det aktuella fallet finns det fysiska observationer/vittnesmål om MÄ:s utsatta situation som väldigt onykter. Det finns vittnesmål den aktuella kvällen om att MÄ avvisat den misstänkte.
Jag tänker ändå att handling är starkare än ord. Därför tror jag att denna typ av bevisning åtminstone är lite starkare i det här aktuella fallet.
I chalmeristfallet tycker jag tvärtemot dig att det är väldigt konstigt att den anmälande tjejen skriver något om sex över huvud taget innan V kommer hem till henne. Om hon absolut inte är sexuellt intresserad av V och hon och V inte har haft någon som helst sexuell eller flirtig relation tidigare varför skriver de sexuellt om mötet då? Jag tror varken du eller jag skulle ha en sådan konversation med någon av våra vänner innan en person skulle komma hem till oss och sova över om det inte fanns någon som helst förväntan/eller ens i tankarna att det skulle kunna bli fråga om en sexuell situation.
Väldigt märkligt i min värld i alla fall att MÄ och Suzanna skriver om detta innan V kommer hem till MÄ.
Och om det är så att MÄ är så säker på att V kommer vilja ha sex med henne och hon absolut inte vill så är jag väldigt väldigt förvånad över att hon guidar hem honom till sig, öppnar lättklädd och så lätt låter honom lägga sig i sängen.
Jag hoppas också att du egentligen inte tycker att en person ska dömas till våldtäkt bara för att den anmälande personen upplever att en våldtäkt har begåtts????? Det skulle ju vara väldigt rättsosäkert.
I det aktuella fallet skulle jag egentligen vilja påstå att det med gällande lagstiftning är ett solklart fall av våldtäkt. Om det ska behövas en gräns av att man är så full att man inte kan gå själv för att det ska vara våldtäkt så sitter det nog en hel del killar bakom galler/eller har gjort som borde friats.
Eller så är vi där med olika syn på detta gällande om eventuellt BO är en man eller kvinna.
Jag kan länka det till dig.
I Challmers-fallet är det målsägandes vän Z som skriver om sex. Inte målsägande. Målsägande skriver att V kommer få sova på golvet och att hon inte vill ha V sovandes där och har ångest över att ha honom sovandes där. Det är målsägandes vän Z som skriver att V inte ska få sex. Dvs.: det är vännen Z som tänker kring sex när hon hör att V ska sova hos målsägande. Målsägande själv tänker dock mer att det var ett misstag att bjuda över V att sova hos sig, då hon inte ens vill ha honom där... Att Z tänker kring sex, beror väl på Vs rykte som "fuckboy". Har man ett sådant rykte så är det klart att Z är oroad att han ska försöka sig på sex med målsägande och Z inser ju att målsägande
inte vill detta, utifrån vad målsägande skriver kring sin ångest av att ens ha V sovandes hos sig osv.
Precis som vittnen i fallet denna tråden gäller, förstår att målsägande inte vill ha sex med den åtalade och tänker att hon kommer försöka ha sex med honom, när hon slinker efter när han får stöd hem av en polare. Vänner brukar veta när en vän
inte vill ha sex med en viss person. och oroa sig om de vet att en vän kan hamna i en situation där det ändå skulle kunna ske (mot vännens vilja)... Även i detta fallet oroade sig ju vännerna när de såg den åtalade slinka med målsägande och hans vän som hjälpte honom hem. Vännerna oroade sig för att han skulle bli våldtagen tom. Läs FUP.
Jag ser tydliga paralleller mellan dessa två fall i den frågan: ingen av målsägande ville innan, målsägande i detta fallet visade det tydligt och målsägande i Challmers-fallet skrev om sin ångest över att V sovandes hos sig. Vännerna i fallet den här tråden gäller oroade sig när de såg den åtalade slinka med hem till målsägande. Och vännen Z i Challmers-fallet oroade sig när målsägande i det fallet skrev att "fuckboy" V skulle sova hos henne och att hon hade ångest över detta. Vännerna i båda fallen hade dålig magkänsla att något kunde hända som de visste att målsägandena inte ville skulle hända, kan man kanske säga. Och målsäganden i de två olika fallen ville inte ha de åtalade.
Och ja: jag håller med dig. Målsägande i fallet detta gäller är så pass full att han tom. däckar ute på krogen och behöver stöd för att komma hem = så pass kraftigt berusad att han verkligen är att anses vara i en särskilt utsatt situation = kan
inte ses som samtyckande till sex = har någon sex med honom så är det = våldtäkt. Detta tillsammans med vittnesuppgifter som gjorde gällande att målsägande avvisat den åtalade flertalet gånger under kvällen och den sms-konversation som den åtalade och målsägande hade dagen efter, gjorde mig så gott som övertygad om en fällande dom i detta ärende.
Men har den åtalade nu en trovärdig berättelse och man i rätten går på hennes trovärdiga berättelse och att målsägande kunde gå hem själv (med stöd förvisso). Så tänker jag att de kommer bli en friande dom. Precis som (i Hovrätten) i Challmers-fallet och (i Tingsrätten) i Chaffis-fallet. Där var jag också övertygad om fällande domar. Så. Jag tvivlar på att rätten ser samma saker som jag ser...
Ja, absolut. Håller inte bevisningen, så är det hellre fira än fälla som gäller. Så ska det vara i en rättsstat och jag är helt med på det.
Men en friande dom tar inte bort en målsägandes upplevelse av att ha blivit våldtagen. Kvinnan i Challmers-fallet känner sig fortfarande våldtagen, Liksom kvinnan i chaffis-fallet. Liksom mannen i detta fallet kommer göra, även om det blir en friande dom.
Rätten kan enbart se på bevisningen och fälla/fria utifrån den. Rätten kan dock
inte få ett brott ogjort, genom en friande dom. Förstår du vad jag menar?
Jag anser också att det är en tydlig våldtäkt i detta fallet. Men det ansåg jag som sagt i Challmers-fallet och i chaffis-fallet också. Där det blev friande domar (chaffis-fallet är dock överklagat till Hovrätten och rådmannen och en nämndeman ville fälla i Tingsrätten, men ändå...) Det är dessa två friande domar som gör mig rejält osäker i detta fall...
För som sagt: drar den åtalade en trovärdig historia och ger en berättelse kring att hon hade samtycke.... och så börjar rätten tycka att "han kunde ju gå hem själv, förvisso med stöd..." Och sms-konversationen kan skyllas på att han hade blackout, men ändå ville. Så vips! Ser rätten inte att bevisningen håller måttet. De kommer då gå på den åtalades berättelse (som är den enda som minns något) och att målsägande kunde gå hem själv. Och det kommer bli en friande dom....................
Beviskraven är hårda. Och ska så vara i en rättsstat.
Men det tar som sagt var inte bort en målsägandes upplevelse av att ha blivit våldtagen. Så även om det blir friande dom i detta ärendet, så kommer ju mannen fortsatt uppleva sig ha blivit våldtagen.
Nej, jag ser inte till könstillhörigheterna på de involverade.
Jag ser till faktiska omständigheter. Vill en person inte ha sex, så vill den inte. Tvingar någon sig på den = våldtäkt. ligger någon med en redlöst påverkad person som därmed är i en särskilt utsatt situation och därmed inte kan anses vara samtyckande = våldtäkt. Osv.