2025-03-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Folk verkar inte förstå att det Zelensky måste såklart göra allt i sin makt för att få till en så bra deal som möjligt. Vem hade inte gjort detsamma?
Vore jag Zelensky skulle jag bjuda in andra länder att få tillgång till mineralerna i utbyte mot både folk och vapen. Trump skulle inte kunna göra ett skit.

Nej, men det skulle Ryssland göra. Alla de här förhandlingarna är meningslösa om inte krigets vinnare, Ryssland, är med och tycker till. Förlorare (USA och Ukraina) får rätta sig efter det vinnaren kräver. Det är så krig funkar.
Citera
2025-03-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nej, det är viktigt, punkt. Blir du inbjuden till den svenska riksdagen eller vita huset så tar du på dig lämpliga kläder. Berättade inte din mamma det för dig?

Vad hade Musk på sig i det heliga ovala rummet?
Citera
2025-03-01, 19:13
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja, jag håller med att Trump är en narcissistisk clown. Men hellre en narcissistisk clown som är pragmatisk och mäklar fred än en fundamentalistiska krigshetsare som Tuffe Uffe med krigarsmurfen Pålle som vill hälla ännu mer bränsle på Ukraina-brasan.

Jag är liksom Marco Rubio helt övertygad om att en fred är bäst både för Ukraina och hela världen.

https://www.youtube.com/watch?v=d1-bnv0YWbc

Att fortfarande tro att Ryssland faller samman och ger upp om kriget fortsätter är helt världsfrånvänt. Att tro att Ryssland skulle falla samman och ge upp om kriget fortsätter är en verklighetsfrånvänd illusion. Det skulle enbart leda till ännu mer död och förödelse, samtidigt som Ukraina förlorar ytterligare territorium. Att besegra Ryssland skulle kräva ett tredje världskrig – och innebära miljontals fler döda.

Jag har full förståelse för att Zelenskyj vill säkerställa Ukrainas trygghet, men jag tror att den bästa strategin vore att följa Finlands exempel efter Vinterkriget: att satsa på diplomati och förtroendeskapande åtgärder för att undvika att uppfattas som ett hot eller som ett verktyg för någon annan stormakt. Begreppet finlandisering har fått en negativ klang, men i praktiken är det kanske den mest realistiska säkerhetspolitiska strategin för ett mindre land med en stormakt som granne.

Lyssna gärna här på vad Jeffrey Sachs säger om finlandisering:

https://www.youtube.com/watch?v=_RNE3X41IvM&t=5664s
Jag vill heller inget annat än fred. Men en fred som skulle innebära att detsamma är krig igen, med Ukraina eller nån annanstans öster om Ryssland är inte att föredra. Freden måste kännas även för Ryssland som annars tar det som en ren vinstaffär som kan vara värd att göra om. Ett fredsavtal är som bäst om båda parter köper sig lätt stympade efteråt.

Det är därför fredsavtalet ska behandlas med respekt. Alla fredsavtal som är värda namnet och inte leder till nya konflikter tar mycket lång tid att förhandla fram, ibland år. Där är Trumps slugger-teknik som dessutom syftar till att fylla sin egen kassa, utomordentligt tafflig. Byt ut åbäket mot någon annan som kan ta vid, någon mer opartisk, skicklig och diplomatiskt kunnig. Som det är nu förvärrar han läget och det är väl det ingen som vill? Ja, förutom de som vill destabilisera Europa och ge Putin en chans att utvidga sin fascism mot Europa.
Citera
2025-03-01, 19:13
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Idioten Putin bara njuter när iditioterna Trump och Vance gör som dom gör.
Tragiskt!

Zelensky hade lätt kunnat undvika situationen genom att bete sig.

Men ICA-squatters kan inte bete sig.
Citera
2025-03-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632

Musk har ingen politisk titel även om han hänger med Trump. Stor skillnad.
Citera
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Det verkar viktigt för dig hur han var klädd? Är du intresserad av andra män eller du tror den typen av hån är en effektiv propaganda här i väst?

Jag kan avslöja att tjatet framstår som rätt töntigt.

Tänk dig själv Kristersson i simbyxor och adidas skor eller Nato chefen i orange fotbolls tshirt och jeans under officiella möten. Hur skulle det ha tagits emot?
Citera
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det var ju Zelensky som satt och skrek och pratade i munnen på Vance och Trump. Mycket oartigt och olkultiverat. Han påminner om ett litet barn när han inte får som han vill.

Tvivelsutan så. Idioten har blivit bortskämd av att alltid få det han pekar på. Zelensky ska vara jävligt glad att han lever, då Putin lätt hade kunnat eliminera honom 2022 - Innan han manipulerade Ursula von der Leyen.

Om en sådan hönshjärna hade kommit klädd som en tattare in på ett styrelsemöte där jag är ordförande, så hade jag skällt ut honom ännu hårdare. DU SKA VETA HUT när du är här, hade jag sagt!
Senast redigerad av Schnuppfen 2025-03-01 kl. 19:18.
Citera
2025-03-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Har du ett uttryckligt direkt citat om det från Z?

Du frågade varför Trump och Vance exploderade, och du fick svaret. Det var så de två själva förklarade sitt agerande.

Selenski vill inte ha slut på kriget. Eller snarare, han ställer helt orimliga villkor. Följande gäller:

Ryssland har vunnit kriget

Ryssland kommer att ta 20% av Ukraina och införliva den i den ryska federationen

Ryssland kommer inte att acceptera militär, oavsett vem det är, i Ukraina

Ukraina kommer aldrig gå med i NATO

Och säkert några fler. Det är selenski inte redo att acceptera, och därför flippade Trump och Vance på honom.
Citera
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Så naiv kan du väl ändå inte vara, att du på fullt allvar trodde på "24 timmar"? Om ja, vi diskuterar inte mera.

De som förvärrat kriget, inte konflikten, är EU ihop med Biden, och du får vänta och se vad Trump kan åstadkomma, innan du dömer ut honom pga dina känslor.
Jag berättar vad Trump själv utlovar. Att Trump är en rivningskula i en porslinsaffär visste vi redan innan. Dessa passar synnerligen dåligt inom fredsmäkleri och diplomati. Det vet alla som inte tillhör den känslomässigt anknutna MAGA-sekten.
Citera
Medlem
Citat:

Såg han ut som en uteliggare som selenski? Då är det lika illa.
Citera
2025-03-01, 19:16
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej!

Problemet är att du tänker likadant som alla tanklösa gjort sedan andra världskrigets slut:
* Ungern 1956 - Nästa blir vi
* Tjeckoslovakien 1968 - Nästa blir vi
* Afghanistan 1979 - Nästa blir vi
* Georgien 2008 - Nästa blir vi
* Ukraina 2014 - Nästa blir vi
Nej, det är ni tanklösa som inte fattat vad det handlar om och upprepar likt en skiva som hakat upp sig samma floskler som tidigare.

Det Moskva inte klarar av, och inte du heller av något outgrundlig anledning, är fria och suveräna stater. Det är detta allt handlar om.
Citera
2025-03-01, 19:18
Avstängd
dansquelcass avatar
Att han kallade JD Vance för horunge kommer att stå honom dyrt.

Mark my word.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in