Citat:
Ursprungligen postat av
Dieseldoris111
Det finns inte kollektivavtal och jag är inte med i facket, som ni kanske förstår…
Frågor:
1. Ska man egentligen få betalt för övertid om man överskrider antalet timmar som står i anställningsavtal? Eller hur mycket ska man jobba gratis i princip..?
Svar: Det finns ingen lag som säger att man ska ha lön för utfört arbete över huvud taget. Saknas kollektivavtal gäller enbart det man kommit överens om i anställningsavtalet. För att bedöma om du har rätt till mertid eller övertid måste därför hela anställningsavtalet granskas.
2. Kan jag neka att få mindre i lön denna månad pga att det helt enkelt inte stått i lönespec ang timmar/utebliven ob osv och eftersom jag inte fått mina lönespec på flera månader? Har ju verkligen varit i godan tro, men är rädd för att det bara ska bita tillbaka om jag ställer krav..
Svar: Red ut denna fråga med dig själv och återkom med en tydligare formulering. Men rent generellt går det så klart inte att neka att få en lön. Anser man att den är felaktig får man i första hand ta det med lönekontoret / arbetsgivaren. Vägras du en rättelse av lönen kan en fackligt ansluten person begära hjälp att driva in lönen även om AG saknar kollektivavtal. Är man inte fackligt ansluten får man själv, eller med advokat, driva tvisten i tingsrätten. Observera att rättshjälp för arbetsrättsliga frågor normalt inte ingår i hemförsäkringen som generell rättshjälp brukar göra.
3. Ska man räkna in timmar man är sjuk/hemma i antalet timmar för månaden, eller utesluta dom helt? Tänker att det visar ju ändå att jag skulle haft pass som bevisar hur mycket övertid jag skulle arbetat annars.
Har iaf skrivit in det i tidrapport nu!
Svar: Här finns det lagstiftning som även gäller kollektivavtalslösa företag. I lagen om sjuklön fastslås bland annat att: "
Sjuklön ska inte avse mistade förmåner under tid innan arbetsgivaren fått anmälan om sjukdomsfallet." Att du "skrivit in det i rapporten nu" ger dig alltså inte rätt till sjuklön som du inte anmälde då den verkligen var aktuell.