Citat:
Ursprungligen postat av
tomyhockey
hej har jobbat i 2 dagar som kommun städare får jag pengar för det nästa vecka eller nästa månad och hur mycket kan det bli på kontot??
Det fungerar väldigt olika under olika fackliga avtal så det finns ingen som kan svara på det här särkillt när du kommer med så få uppgifter.
Men jag kan
gissa för att jag själv arbetat som hantverkare på "Kommunen".
Lönen kommer i efterhand det betyder att man räknar antal dagar fram till den sista dagen i månaden. Det är vad du får ut i slutet av påföljande månad. I mars får du din lön för 9 dagar, självklart så får du ju den lagom innan räkningar skall betalas så säg 23-25 Mars nån gång och du kommer få betalt för nio dagar.
när man börjar är det knappast läge att vara en slarver, vad där alla dagarna minst i två månader för då är du "i kapp" + anslut dig till en a-kassa och den skall sättas på autogiro.
Oftopic.
Det är ju mycket kvinnor och äldre liten mindre inteligenta tanter som jobbar på kommunen och då skall man så klart snurra till allt för kärringar på kommunen har varken förmåga att göra nånting enklare och att förklara hur det fungerar klarar dom inte av. Därför frågar du någon kärring på kommunen så kommer du inte förstå ett skit av babblet utan man drar det sjukt invecklat och babblar om efterskott men väver in det i nått längre mer komplicerat resonemang och måste räkna upp varje dag i månaden en efter en i en lång utdragen monolog i tron att "nu är jag pedagogisk". Rätt säker på att dom där kärringarna inte själva fattar hur det fungerar. Ett varningens ord att inte avbryta med ett "jag fattar" för denna kärring måste få dra sin flera minuters monolog oavsett om du fattar eller inte och avbryter du så blir du satt på replicarier senare. Dom blir långsinta och hämnas...
Ännu värre blir monologen om hur det där med semester fungerar

men vi kan göra det enkelt , säg att du vill ha så mycket som möjligt