2025-02-20, 16:49
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Borde väl stå i anställningsavtal 😆
Hur mycket vet jag ej, svårt att gissa

Men tro väl typ du borde få ut 45 000kr efter skatt 😆
Vad har du skrivit på egentligen, verkar ha noll koll
Är dom verkligen så dåligt avlönade?
2025-02-20, 16:51
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
hej har jobbat i 2 dagar som kommun städare får jag pengar för det nästa vecka eller nästa månad och hur mycket kan det bli på kontot??
Du har väl ett anställningsavtal där det står timpeng, gångra sen det med hur många timmar du gjort och räkna bort skatten.
2025-02-20, 17:01
Medlem
Citat:
hej har jobbat i 2 dagar som kommun städare får jag pengar för det nästa vecka eller nästa månad och hur mycket kan det bli på kontot??
Det fungerar väldigt olika under olika fackliga avtal så det finns ingen som kan svara på det här särkillt när du kommer med så få uppgifter.

Men jag kan gissa för att jag själv arbetat som hantverkare på "Kommunen".

Lönen kommer i efterhand det betyder att man räknar antal dagar fram till den sista dagen i månaden. Det är vad du får ut i slutet av påföljande månad. I mars får du din lön för 9 dagar, självklart så får du ju den lagom innan räkningar skall betalas så säg 23-25 Mars nån gång och du kommer få betalt för nio dagar.

när man börjar är det knappast läge att vara en slarver, vad där alla dagarna minst i två månader för då är du "i kapp" + anslut dig till en a-kassa och den skall sättas på autogiro.

Oftopic.

Det är ju mycket kvinnor och äldre liten mindre inteligenta tanter som jobbar på kommunen och då skall man så klart snurra till allt för kärringar på kommunen har varken förmåga att göra nånting enklare och att förklara hur det fungerar klarar dom inte av. Därför frågar du någon kärring på kommunen så kommer du inte förstå ett skit av babblet utan man drar det sjukt invecklat och babblar om efterskott men väver in det i nått längre mer komplicerat resonemang och måste räkna upp varje dag i månaden en efter en i en lång utdragen monolog i tron att "nu är jag pedagogisk". Rätt säker på att dom där kärringarna inte själva fattar hur det fungerar. Ett varningens ord att inte avbryta med ett "jag fattar" för denna kärring måste få dra sin flera minuters monolog oavsett om du fattar eller inte och avbryter du så blir du satt på replicarier senare. Dom blir långsinta och hämnas...

Ännu värre blir monologen om hur det där med semester fungerar men vi kan göra det enkelt , säg att du vill ha så mycket som möjligt
2025-02-20, 17:02
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Du har väl ett anställningsavtal där det står timpeng, gångra sen det med hur många timmar du gjort och räkna bort skatten.

Har inte fått anställningskontrakt jag var på intervju som städare På intervjun sa hon vi ringer vid behov så jag har blivit uppring 2 gånger och jobbat 2 dagar . Är arbetslös går på aktvitetstöd rusta matcha heltid.
2025-02-20, 17:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod.
2025-02-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Är dom verkligen så dåligt avlönade?

Skulle tro att detta handlar om 22k SEK efter skatt där semesterlönen är sämre och övriga avtal i stort sätt är ingenting utan diskussionen kan handla om rätten att ta ut skor som används på arbetsplatsen för fjuttiga 1200 SEK vartannat år och detta sker under ceremoniella förhållanden där det låter som nån jävla lyx man ska vara jävligt tacksam för. Alla hålls lika hårt som nån mellanchef gjort på femtiotalet. Ganska gammaldags mentalitet där nån yngre ser att kan man förbättra sätts hårt mot hårt för nån minns jobbar dör i 40 år och man skall minsann göra på det sättet.

Igen får nånsin gå hem om man är färdig med dagens uppgifter en kvart före hemgång en fredag. Då skall man gå runt och se upptagen ut.
2025-02-20, 17:28
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Har inte fått anställningskontrakt jag var på intervju som städare På intervjun sa hon vi ringer vid behov så jag har blivit uppring 2 gånger och jobbat 2 dagar . Är arbetslös går på aktvitetstöd rusta matcha heltid.
Har dom inte sagt till dig då vad du tjänar i timmen?
Du kan ju inte godkänna en anställning utan att veta lönen, eller kan kan du ju men det blir ju tokigt.
2025-02-20, 17:30
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Skulle tro att detta handlar om 22k SEK efter skatt där semesterlönen är sämre och övriga avtal i stort sätt är ingenting utan diskussionen kan handla om rätten att ta ut skor som används på arbetsplatsen för fjuttiga 1200 SEK vartannat år och detta sker under ceremoniella förhållanden där det låter som nån jävla lyx man ska vara jävligt tacksam för. Alla hålls lika hårt som nån mellanchef gjort på femtiotalet. Ganska gammaldags mentalitet där nån yngre ser att kan man förbättra sätts hårt mot hårt för nån minns jobbar dör i 40 år och man skall minsann göra på det sättet.

Igen får nånsin gå hem om man är färdig med dagens uppgifter en kvart före hemgång en fredag. Då skall man gå runt och se upptagen ut.
Det lät inte som några roliga premisser, å andra sidan så verkar ju ts gå på nåt bidrag så då är ju typ alla jobb bättre.
2025-02-24, 15:24
Medlem
jontebojs avatar
Försöker medvetet få sparken, konsekvenser?

Sedan en vecka tillbaka så har jag börjat strunta i att gå till jobbet och stanna hemma istället. Jag avskyr mitt jobb med en passion. Jag har bara fått nog och orkar inte mer. Det enda jag tänker säga är att det är ett jävla skitjobb verkligen.

Jag skiter i att svara på chefers telefonsamtal, sätter ibland telefonen på flygläge så jag slipper höra och känna telefonen vibrera när de ringer en. Jag svarar inte på SMS eller mail och gör mig själv icke kontaktbar. Jag har fått nog av dessa halv narcissistiska översittar chefer och orkar inte med dom jävla rövslickande idioterna.

Jag vet att en möjlig konsekvens är att jag kan bli skadeståndsskyldig men seriöst, när sker det någonsin såvida man inte har ansvar på sin arbetsplats och en viktig roll på jobbet?

Och detta tänker jag fortsätta att göra då jag anser att om jag vill sluta på ett jobb direkt så ska jag kunna göra detta. Jag vägrar att jobba under någon jävla uppsägningstids trams. Ni är inte skyldiga er arbetsgivare ett enda skit och din arbetsgivare i ett kapitalistiskt samhälle skiter fullständigt i dig. Gå inte på deras lögner om att de värnar om dig och det och det. Det är bara lögner.

Läst och hört att chefen har rätt att vägra betala ut lön men samtidigt så måste de väl göra det för det arbete man faktiskt utfört?

Jag är fortfarande med i facket för övrigt om det spelar någon roll
Senast redigerad av jonteboj 2025-02-24 kl. 16:21.
2025-02-24, 15:31
Avstängd
Ja det brukar räknas som olovlig frånvaro, ifall du varit inbokad på pass och uteblir, eller gör detsamma när du har en tillsvidare eller tidsbegränsad anställning.

Ytterst kan du bli ersättningsskyldig för de pass du tackat ja till, men som du struntar i att dyka upp till.

Är du tillsvidareanställd, så är det en anledning till uppsägning av personliga skäl.

Du bör också ha i åtanke, att arbetsgivaren kan uppleva en oro för dig, och får dom inte tag i dig när dom försöker kontakta dig, så kan dom anmäla detta till polisen, för att söka reda på vad som hänt dig.

Mest rakryggat är väl att ringa arbetsgivaren, och meddela att du inte längre står till förfogande.
2025-02-24, 15:32
Avslutad
Det kan ju inte bli en positiv referens när du söker nytt jobb sen?
2025-02-24, 15:34
Medlem
silverrings avatar
Du har ju arbetsplikt i och med att både du och din arbetsgivare har skrivit på ett avtal om mängden timmar du ska arbeta i veckan.
Enligt Ledarna.se så skriver de följande
Om du inte följer dina skyldigheter enligt anställningsavtalet kan du betraktas som misskötsam. Arbetsgivaren ska jobba förebyggande för att arbetstagare inte missköter sig och åsidosätter sina skyldigheter. Om en arbetstagare missköter sig, bör arbetsgivaren ge en muntlig tillrättavisning. Om det inte räcker kan arbetsgivaren lämna en skriftlig erinran, eventuellt följt av en disciplinär åtgärd om det finns stöd av lag eller avtal. Om misskötseln fortsätter kan arbetsgivaren, som en sista åtgärd, säga upp arbetstagaren.

Sanktioner
Den som bryter mot sina skyldigheter kan drabbas av sanktioner. De allvarligaste sanktionerna innebär att arbetstagaren sägs upp eller i värsta fall avskedas. Mer om uppsägning och avskedande hittar du på vår sida om Uppsägning – skyldigheter och rättigheter.
Andra möjliga sanktioner är skriftlig erinran, skriftlig varning, avstängning från arbetet och löneavdrag. Det blir också allt vanligare att arbetsgivare stämmer arbetstagare för lojalitetsbrott och begär skadestånd med höga belopp.
Mer eller mindre: du kan få en hel massa skit, och dessutom ser du ju till att din nuvarande arbetsgivare inte kommer rekommendera dig till framtida arbetsgivare.
Du bränner ju en bro. Och även om den bron suger är det bättre att ha en bro än att stå upp till knäna i bajsvatten
Säg upp dig i stället och leta nytt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in