2025-02-28, 18:51
Medlem
Allings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Grattis! Jag tyckte du spelade snyggt och vågat. Särskilt på näst sista frågan när du kopplade ett liknande ord till det rätta svaret.
Ångrar bara att jag aldrig delade mitt huvudspår, nämligen katamorfism. Det var egentligen mest det som fick mig att tänka att "kata" borde betyda "omvänt" eller "fel". Men jag var helt beredd på att A: Kiasm skulle kunna vara rätt svar; C och D visste jag dock var fel. Mycket stolt över min insats på just den frågan!

Citat:
Man blir ju nyfiken, vad sa din kompis? Googlar man "Odens tjänare" dyker ju svaret upp direkt.
Hela det telefonsamtalet kan tjäna som ett skolboksexempel på att kommunikation är Svårt™. Misstag nummer ett var att jag inte läste upp alternativen, så Bullen väntade på dem. När han insåg att de inte skulle komma hade han hunnit göra samma sammanblandning som du, och googlade just Odens tjänare istället för Tors. Man ska ha i åtanke att livlinan ju inte har frågan framför sig!

När han insåg att det var Tor det gällde googlade han dennes tjänare samtidigt som jag läste upp alternativen, så han uppfattade inte dem. När man googlar "Tors tjänare" får man bara upp Tjalve, och jag hade ju sagt att det skulle vara två namn, så han vågade inte säga Tjalve, för att inte riskera att ge mig felaktig information. Och själv satt jag bara där helt tyst och lät tiden rinna ut.

Ann-Katrin som tävlade efter mig visade i bjärt kontrast precis hur en slipsten ska dras när man ringer en vän: "Tryck på Molière och se när han levde. Vilket århundrade levde Molière?"
Citera
2025-02-28, 19:06
Medlem
Allings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Vilken jävla lättnad man måste känna när man byter fråga på 225 000 och brugd dyker upp. Kan tycka att de åtminstone borde ha bemödat sig med att ha fyra vattenlevande djur som alternativ...
Ja, den var verkligen förvånansvärt enkel för nivån. När frågan kom upp tänkte jag att val skulle vara ett av alternativen. Men icke. ツ

Citat:
Hur som haver, sättet du resonerade kring Katakres vägde verkligen upp för de relativt lätta frågorna som du fick längs vägen. I min bok en mycket värdig vinnare! Grattis!
Tack! Som sagt är det just den frågan jag är allra mest stolt över.

Citat:
Tycker personligen att redaktionen borde fokusera på den typen av frågor på de högre nivåerna - frågor där man har möjlighet att lista ut svaret genom logiskt tänkande. Frågor av typen "Vad heter huvudstad X" är så... usla. Antingen kan man det eller inte.
Nu hade väl jag i och för sig något av ett resonemang även på den frågan – det var ju inte så att jag bara slog upp Ekvatorialguinea i en mental tabell över länder och huvudstäder.

Men du har en poäng. När miljonfrågan är av det slaget blir det lätt lite antiklimaktiskt, eftersom deltagaren typiskt antingen hoppar av direkt eller bara levererar rätt svar utan omsvep. Det borde kunna bli bättre TV av ett trevande resonemang som mynnar ut i en kvalificerad gissning eller ett ej självklart beslut att stanna, kan man tycka. Men jag vill vara ödmjuk inför att det finns folk som är mycket bättre än vad jag är på att skriva frågor och producera TV.
Citera
2025-02-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pusseldetektiven
Jag kommer att sitta bänkad halv åtta. Ska bli kul att se hur långt Erik kan komma. Såg även förra helgen då han tävlade. Duktig.
https://www.hant.se/noje/svenska-programledaren-tavlar-i-postkodmiljonaren/10691395

Erik Ekstrand

Citat:
Erik har vi bland annat sett som programledare för Hotell Romantik och The Floor, och han är även känd som ena halvan av duon Erik och Mackan.
Citera
2025-02-28, 19:19
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alling
Ångrar bara att jag aldrig delade mitt huvudspår, nämligen katamorfism. Det var egentligen mest det som fick mig att tänka att "kata" borde betyda "omvänt" eller "fel". Men jag var helt beredd på att A: Kiasm skulle kunna vara rätt svar; C och D visste jag dock var fel. Mycket stolt över min insats på just den frågan!

Hela det telefonsamtalet kan tjäna som ett skolboksexempel på att kommunikation är Svårt™. Misstag nummer ett var att jag inte läste upp alternativen, så Bullen väntade på dem. När han insåg att de inte skulle komma hade han hunnit göra samma sammanblandning som du, och googlade just Odens tjänare istället för Tors. Man ska ha i åtanke att livlinan ju inte har frågan framför sig!

När han insåg att det var Tor det gällde googlade han dennes tjänare samtidigt som jag läste upp alternativen, så han uppfattade inte dem. När man googlar "Tors tjänare" får man bara upp Tjalve, och jag hade ju sagt att det skulle vara två namn, så han vågade inte säga Tjalve, för att inte riskera att ge mig felaktig information. Och själv satt jag bara där helt tyst och lät tiden rinna ut.

Ann-Katrin som tävlade efter mig visade i bjärt kontrast precis hur en slipsten ska dras när man ringer en vän: "Tryck på Molière och se när han levde. Vilket århundrade levde Molière?"
Ah jag förstår. Tack för svar. Jag menade Tors tjänare såklart haha, sjukt vad hjärnan kan ställa till det. Kanske för man så ofta hör "Tors hammare" och tycker det låter fel med Tors tjänare eller nåt. Jag reagerade också på att enbart Tjalve dök upp direkt men med det svaret framför sig så blir det ju då att man har det rätta svaret men blir ju konstigt med telefon. Jo precis. Man borde ju egentligen strunta i frågan och säga typ "googla Tors tjänare" och så bokstaverar man det men är ju inte lätt när man är stressad och det handlar om massa pengar. Kul att få en liten inblick i det där och som tur var gick det ju bra ändå på alla frågor (är du den enda som svarat rätt på 16 frågor i Sverige?)

För övrigt har jag tjatat om det förut och det är att man borde ha det som i brittiska "Who wants to be a millionaire" Då har man två ring en vän och så är det en från produktionen som är hos vännerna (gissar att de är precis utanför studion) och kollar så att vännen inte googlar eller liknande. De har också "fråga programledaren" och man får sätta sin andra säkerhetsnivå var man vill. Nu hade ju inte du någon andra säkerhetsnivå alls iofs. haha. Är ju mer pengar där också. Annat koncept där det inte är sammankopplat med ett lotteri.
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2025-02-28 kl. 19:21.
Citera
2025-02-28, 19:37
Medlem
Erik Ekstrand gick hem med 225 000 kronor. Bra jobbat.
Citera
2025-02-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pusseldetektiven
Erik Ekstrand gick hem med 225 000 kronor. Bra jobbat.
Han hade även rätt utom tävlan på vad entomolog är .

Klokt av honom dock att hoppa av .
Citera
2025-02-28, 19:51
Medlem
Aldrig hört talats om zest.

Oerhört svår fråga för att vara på så låg nivå.

Att han dock inte kunde Luleälven var svagt
Citera
2025-02-28, 19:52
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Aldrig hört talats om zest.

Oerhört svår fråga för att vara på så låg nivå.

Att han dock inte kunde Luleälven var svagt

Zest står ju i många recept. Skulle säga att det är allmänbildning på högsta nivå.
Citera
2025-02-28, 19:53
Medlem
Mycket uppfriskande med en person som vet hur man googlar för en gångs skull.
Citera
2025-02-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Zest står ju i många recept. Skulle säga att det är allmänbildning på högsta nivå.
Bakar typ aldrig så den var svår för mig.
Citera
2025-02-28, 19:57
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican

Jag är allmänbildad och har aldrig hört talas om zest. Är det något som tv-kockar använder? Jag kollar inte såna program. Däremot kunde jag Luleälven och att Armenien heter Hayastan.
Citera
2025-02-28, 19:59
Medlem
Om ni hade tävlat hade ni valt 3 (2 säkerhetsnivåer) eller 4 (1 säkerhetsnivå) livlinor?
Jag hade nog valt 3 livlinor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in