2025-02-15, 19:52
Moderator
Dr Kings avatar
Operakärringen har gjort allt. Hemlös, läkarsekreterare och ballerina. Man undrar vad som kommer härnäst. Är hon astronaut och lokförare också.
Citera
2025-02-15, 19:55
Medlem
Hon drar inte ut på det mer än nödvändigt iaf .

Har lite svårt för deltagare som ska hålla ett föredrag på varje fråga
Citera
2025-02-15, 19:57
Medlem
Hehe till och med Rille börjar ifrågasätta alla hennes upplevelser
Citera
2025-02-15, 20:34
Medlem
Allings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Med risk för outning men är du han som vann millen nu senast?

Med tanke på ditt nick har jag mina aningar . Isf bara att gratulera Jag för min del tycker miljonfrågan på sin höjd var relativt lätt om än att det luriga dels är att flera länder bytt huvudstad med årens gång samt att samtliga svarsalternativ hade samma begynnelsebokstav . Lätt fråga om man kan geografi och i synnerhet huvudstäder , men att gemene man skulle kunnat det begär jag självfallet inte .
Tackar!

Ja, det går inte att beskylla den miljonfrågan för att vara för svår iallafall. Milsvid skillnad mot stackars Peters fråga om VM-finalerna i fotboll och deras närhet till ekvatorn förra året. Men den var ju också orimligt svår (i min mening; jag är medveten om att du kanske inte håller med).
Citera
2025-02-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alling
Tackar!

Ja, det går inte att beskylla den miljonfrågan för att vara för svår iallafall. Milsvid skillnad mot stackars Peters fråga om VM-finalerna i fotboll och deras närhet till ekvatorn förra året. Men den var ju också orimligt svår (i min mening; jag är medveten om att du kanske inte håller med).
Som du säger gäller det att ha tur med frågorna .

Vad gäller Peters miljonfråga har vi redan haft den diskussionen i tråden och ser den som relativt avslutad. Jag kan dock för min del säga att jag knappast tror att varken du eller nån annan hade klagat om han faktiskt valt att svara på frågan och svarat rätt . Men visst , att det var en otroligt taskig fråga kan jag hålla med om
Citera
2025-02-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Operakärringen har gjort allt. Hemlös, läkarsekreterare och ballerina. Man undrar vad som kommer härnäst. Är hon astronaut och lokförare också.
Det känns så osannolikt allting
Citera
2025-02-16, 01:47
Medlem
Citat:
Nej, miljonfrågan var: Vad heter huvudstaden i Ekvatorialguinea?

Alternativen:
Otroligt lätt fråga
Citera
2025-02-17, 01:28
Medlem
Ferry31s avatar
Inga frågor om huvudstäder borde ligga på miljonnivån. Det är alldeles för enkel kunskap att memorera. Jag har kunnat alla huvudstäder tidigare och även om man hinner glömma bort några med tiden så brukar man i alla fall kunna lista ut det med hjälp av alternativen. De borde kunna ha lite bättre fantasi men ändå ställa svåra men relevanta geografifrågor.

Vilken är Sydkoreas näst största stad? A) Busan B) Daegu C) Daejeon D) Incheon

Tycker jag hade varit en bättre fråga.
Citera
2025-02-17, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Inga frågor om huvudstäder borde ligga på miljonnivån. Det är alldeles för enkel kunskap att memorera. Jag har kunnat alla huvudstäder tidigare och även om man hinner glömma bort några med tiden så brukar man i alla fall kunna lista ut det med hjälp av alternativen. De borde kunna ha lite bättre fantasi men ändå ställa svåra men relevanta geografifrågor.

Vilken är Sydkoreas näst största stad? A) Busan B) Daegu C) Daejeon D) Incheon

Tycker jag hade varit en bättre fråga.

"Vilken är Sydkoreas näst största stad? " är väl även den en lätt fråga för den som råkar känna till Sydkorea. Att känna till världens alla nuvarande huvudstäder är förmodligen inte så vanligt. Knappast kan man heller förutse att det är just det som lönar sig att lägga all sin energi på inför ett deltagande i postkodmiljonären. Kanske kommer att löna sig mycket bättre att t.ex. lära sig namnet på alla de mest kända målningar av åtminstone de mer kända konstärarna genom historien?
Senast redigerad av fantomsmurfen 2025-02-17 kl. 04:23.
Citera
2025-02-17, 16:52
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Tackar!
Grattis! Jag tyckte du spelade snyggt och vågat. Särskilt på näst sista frågan när du kopplade ett liknande ord till det rätta svaret. Man blir ju nyfiken, vad sa din kompis? Googlar man "Odens tjänare" dyker ju svaret upp direkt. Har märkt att Jonas vid svårare frågor inte vill ta mycket plats, märktes extra mycket i senaste avsnittet när man släppte fram Titti och Jan som med all respekt ärligt talat är rätt onödiga att ha där när Jonas är med. Men Jonas sa inte så mycket men så sa han ungefär "jag tror också C" vilket den tävlande inte vågade svara och bytte fråga och självklart så hade Jonas rätt som vanligt. Kändes lite liknande för dig. Att egentligen visste Jonas att det var A men det var så mycket pengar att han inte vågade säga att han var helt säker men du tog 50/50 och så var det han sagt kvar och självklart visade det sig att han hade rätt om det felaktiga alternativet också. Kul för övrigt när Sjöberg "men vad spelar det för roll med öar osv.?" Det spelade ju enormt stor roll för öns namn var rätt svar haha! Aja grattis igen!
Citera
2025-02-17, 18:03
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Är benägen att hålla med. Frågan om konstnärerna för 225 000 tycker jag nog inte kan sägas vara för enkel, och hentai för 150 000 är väl nästan helt och hållet en generationsfråga. Men brugd för 225 000 måste vara bland de snällaste frågorna som förekommit på den nivån, och Sarajevo för 100 000 likaså. Även fosfor för 75 000 är svår att klaga på. Men sådant är spelet: man ska ha tur med frågorna!
Vilken jävla lättnad man måste känna när man byter fråga på 225 000 och brugd dyker upp. Kan tycka att de åtminstone borde ha bemödat sig med att ha fyra vattenlevande djur som alternativ...

Hur som haver, sättet du resonerade kring Katakres vägde verkligen upp för de relativt lätta frågorna som du fick längs vägen. I min bok en mycket värdig vinnare! Grattis!
Tycker personligen att redaktionen borde fokusera på den typen av frågor på de högre nivåerna - frågor där man har möjlighet att lista ut svaret genom logiskt tänkande. Frågor av typen "Vad heter huvudstad X" är så... usla. Antingen kan man det eller inte.
Citera
2025-02-19, 16:01
Medlem
De svåraste frågorna är de där det inte räcker att veta vad frågan är för att kunna svara rätt. De är svårast för ring en vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in