Hej! Jag är 18 år fick min autism diagnos någon gång under 2023 via bup. Har hört att man kan få ersättning för diagnoser mina färäldrar täknade barnförsäkring när jag föddes eller innan det var länge sen iallafall, försäkringsbeloppet ligger på strax över 2 miljoner det är trygg hansa.
Deras nuvarande policy ger endast ut 10 tusen vad jag har fattat det som men det är annorlunda nu när det är ett äldre teknad försäkring. Jag ringde och chattade och försökte få fram info som står relativt rörigt han jag pratade med sa att ersättningen gäller endast vid 50 % vårdbidrag och något med arbete.
Hur ska jag göra för att få ut pengarna känns riktigt orättvist att jag inte får pengar min autism påverkar mig varje dag och mår dåligt mycket. Mina färäldrar har använt försäkringen en gång under 18 års tid för ett ärr det är allt.
Var borde jag vända mig till för hjälp så jag kan få ersättning för min diagnos jag vet helt ärligt inte om jag uppnår kraven om jag skulle bett om ett dokument till försäkringskassan ifrån bup vad tror ni? Tack för all hjälp i förhand

här är mina resultat på diagnosen
Resultat: Patienten fick 116 poäng
SRS-2 - Social Responsiveness Scale
Resultat i T-poäng:
Social medvetenhet 57
Social kognition 59
Social kommunikation 56
Social motivation 83
Flexibilitet 73
SRS-2 Totalpoäng 66
Tolkning:
59 T-poäng eller lägre: inom det genomsnittliga området
66-75 T-poäng: Måttlig nivå av svårigheter vilket tyder på svårigheter med ömsesidigt socialt beteende som leder till en påtaglig funktionsnedsättning av vardagligt socialt samspel.
76 T-poäng eller högre: Hög nivå av svårigheter vilket tyder på svårigheter med ömsesidigt socialt beteende som leder till en svår funktionsnedsättning av vardagligt socialt samspel.
Det är diagnos F84.0 som jag har fått känns som dem håller på att lura mig försäkringskassan snälla hjälp och tips uppskattas och vad som är rimligt att få ut.