Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-02-28, 00:35
Medlem
Mohaves avatar
Vilken av dessa ledande flygmaskinstillverkare föredrar du? Franska Airbus eller amerikanska Boeing. Utifrån kriterier som prestanda, säkerhet, design, användarvänlighet (både för besättning och resande).
Citera
2025-02-28, 00:37
Avstängd
Negercps avatar
Sedan Boeing max krasherna så är man ju mer sugen på att sitta i en Airbus. Norwegian och Ryanair använder Boeing dock, så det får bli att fortsätta flyga sunkigt.
Citera
2025-02-28, 00:43
Medlem
maktspels avatar
Ärligt talat skiter jag i vilket om det är de bolagen det gäller.

Många undviker t ex Boeing 737 max, men även om den haft ett par olyckor är chansen att det drabbar dig försvinnande låg.

Jag skulle titta på hur gammalt planet är (nyare har högre standard) och vilket bolag som kör planet (finns recensioner av alla bolags olika kabiner på nätet).
Citera
2025-02-28, 00:44
Bannlyst
Föredrar nog kinesiska Comac.
Citera
2025-02-28, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Föredrar nog kinesiska Comac.

Kan vara lite jobbigt om man inte bor i Kina eller Ryssland.
Citera
2025-02-28, 01:05
Medlem
Får bli luftbuss för min del.
Citera
2025-02-28, 01:26
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Ärligt talat skiter jag i vilket om det är de bolagen det gäller.

Många undviker t ex Boeing 737 max, men även om den haft ett par olyckor är chansen att det drabbar dig försvinnande låg.

Jag skulle titta på hur gammalt planet är (nyare har högre standard) och vilket bolag som kör planet (finns recensioner av alla bolags olika kabiner på nätet).
Ja, när det gäller säkerhet oroar det mig inte något särskilt för att flyga i ett Boeingplan heller. Och naturligtvis har planets ålder och vilket flygbolag som är operatör betydelse för passagerarens reseupplevelse och trygghetskänsla.

Menar du att de också är likvärdiga i fråga om prestanda, ingenjörskvaliteter, design och skönhet?
Citera
2025-02-28, 01:31
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ja, när det gäller säkerhet oroar det mig inte något särskilt för att flyga i ett Boeingplan heller. Och naturligtvis har planets ålder och vilket flygbolag som är operatör stor betydelse.

Menar du att de också är likvärdiga i fråga om prestanda, ingenjörskvaliteter, design och skönhet?
Jag vet inte. Jag tycker att det varit luftigare att flyga med en a350 än en 787 men det lär väl samtidigt ha med ålder på modellen att göra.

Jag har alltid tyckt om 747 och skulle än idag välja 747-8 före a380. Men jag vet att det har med smak att göra.
Citera
2025-02-28, 05:08
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Airbus A320 har tystare och bredare kabin än en 737a, därför väljer jag ändå ingen av dom och fortsätter drömma om att MD-80 återintroduceras i Sverige. Tystare och mer bekvämt plan är svårt att hitta om man sitter längst fram
Citera
2025-02-28, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jag vet inte. Jag tycker att det varit luftigare att flyga med en a350 än en 787 men det lär väl samtidigt ha med ålder på modellen att göra.

Jag har alltid tyckt om 747 och skulle än idag välja 747-8 före a380. Men jag vet att det har med smak att göra.

Visst är drottningen läcker men de börjar bli rätt gamla och slitna tycker. Flög i december och klimatet ombord var sjukt svajigt.
Citera
2025-02-28, 06:44
Moderator
HelgeBuks avatar
Boeing är det coola alternativet (flygplan ska så klart ha ratt och inte nån fjantig sidospak ) men Airbus är det smarta alternativet.

Ser man till storsäljarna 737 vs A320 så är min upplevelse att Airbus är lite tystare i kabinen och betydligt modernare och mer automatiserad i cockpit. Boeing 737 är trots allt i grunden från 60-talet även om den har uppdaterats genom åren.
Citera
2025-02-28, 06:46
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Airbus A320 har tystare och bredare kabin än en 737a, därför väljer jag ändå ingen av dom och fortsätter drömma om att MD-80 återintroduceras i Sverige. Tystare och mer bekvämt plan är svårt att hitta om man sitter längst fram

Jag flög B717 med SAS senast ca 2016 och satt på rad 3 eller 4, fantastiskt tyst. Länge sen jag flög CRJ men de lär väl vara likvärdiga i ljudnivå? Men mer trångt förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in