2025-02-10, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
En del kända åkare åker på Madshus; Harald Östberg Amundsen, Pärmäkoski, Fossesholm, Lagreid (skidskytte). Det finns säkert några fler kända åkare.

Just när det kommer till stakskidor (DP) är Fischer fortfarande klart i framkant. Har själv ett par Fischer DP Sprint och ett par korta Madshus stakskidor (DP Redline 3.0 192 cm) som båda ska vara plockade som universal stakskida (allround före).

Fischerskidan slår mina Madshus i alla fören.
Citera
2025-02-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Just när det kommer till stakskidor (DP) är Fischer fortfarande klart i framkant. Har själv ett par Fischer DP Sprint och ett par korta Madshus stakskidor (DP Redline 3.0 192 cm) som båda ska vara plockade som universal stakskida (allround före).

Fischerskidan slår mina Madshus i alla fören.
Tidigare var det mycket blandat med märken i ski classics, men sen Fischer kom ut med sin DP skida så har det nästan blivit helgult på samtliga åkare. Total dominans.

Alvars pappa åkte väl på Peltonen så verkar som de vill åka på lite obskyra märken i den familjen
Citera
2025-02-11, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Tidigare var det mycket blandat med märken i ski classics, men sen Fischer kom ut med sin DP skida så har det nästan blivit helgult på samtliga åkare. Total dominans.

Alvars pappa åkte väl på Peltonen så verkar som de vill åka på lite obskyra märken i den familjen

Ja, nu menar jag inte att Madshus aldrig är bra, men det verkar vara betydligt större chans att träffa bra/rätt med Fischer. Man såg ju för några säsonger sedan att Ermil Vokuev dundrade fram på Atomicskidor och låg långt fram i Vasan 2021 (slutade trea) och gick mer eller mindre hela Marcialonga solo och vann.
Citera
2025-02-15, 10:13
Medlem
Så alvar var för dålig för VM samt klantade till det och fickminne åka JVM.
Nu går det inget vidare i ski classics heller verkar det som, 13 sekunder på 10km åkning och han kommer va säkert 1 minut efter i mål.

Är det oroande utveckling man ser på alvar överlag eller ska man tänka han är ung fortfarande?
Han fyller ju 19 nu så han är nästan vuxen skulle jag säga.

Var väl Fredriksson som sa att alvar kunde vara tidigt utvecklad och jag börjar faktiskt tänka i dom banorna jag med nu.
Citera
2025-02-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Är man av åsikten att en 18-årig ska bestraffas för att han går sin egen väg så är man den typen av människa. Dvs. ingen att bry sig om överhuvudtaget. Sen är det skrattretande att tro att de uppenbart mediokra, i internationell jämförelse, svenska juniorer som tagits ut till JVM skulle vara likvärdiga med Alvar. Skrattretande!

Tyvärr är förbundet fyllt med dessa maktmänniskor så deras huvudlösa beslut kommer inte leda till ett ansvarsutkrävande och inte heller leda till några konsekvenser. Man ändrar istället regler i efterhand som den fega organisation är man är.

Jag håller med om att det är fjantigt av landslaget att neka alvar JVM och att där ta massa medaljer, men alvar hade en jävla tävling han hade behövt ställa upp i för att få åka JVM, hur svårt var det egentligen?

Det är som om min lärare säger jag måste lämna in läxan senast på torsdag för att få högsta betyg men jag skiter i det och han kuggar mig istället.
I arbetslivet får man även lära sig att hålla tider och avtal så varför kunde inte alvar lära sig det?
Känns som alvar gör dessa saker endast i protest.
Citera
2025-02-15, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Myhlback visade god sprintform mot några av de vassaste spurtarna i Ski Classics, i ett uppvärmningslopp till Jizerska på söndag:

https://www.langrenn.com/langlop/vra...-fredag-kveld/
Fast hur bra är dessa egentligen om man jämför med de i världscupen?
De som åker långlopp är väl normalt inga sprinters?
Citera
2025-02-15, 12:00
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Nu går det inget vidare i ski classics heller verkar det som, 13 sekunder på 10km åkning och han kommer va säkert 1 minut efter i mål.

Är det oroande utveckling man ser på alvar överlag eller ska man tänka han är ung fortfarande?

Var väl Fredriksson som sa att alvar kunde vara tidigt utvecklad och jag börjar faktiskt tänka i dom banorna jag med nu.

Det var väl Wassberg för flera år sen, när Alvar typ var 16. Då blev det lite liv, men ja vi får se hur det går för Alvar.
Citera
2025-02-15, 12:45
Medlem
Citat:

Japp, inte alls säkert han kommer bli bra,vore långt ifrån första gången en stor talang misslyckas som senior.
Citera
2025-02-15, 13:06
Medlem
Citat:

Jag med, dock främst för att jag tycker att dom tidiga framgångarna verkar ha stigit honom åt huvudet. Struntade i reglerna för kval till första världscuphelgen och stakade i Bruks, grinade när han inte blev uttagen. Struntade i att åka kvaltävling till JVM, grinade när han inte blev uttagen. Tycker att han har allmänt dryg attityd i intervjuerna och uppvisar en brist på ödmjukhet som jag tror han skulle behöva för att fortsätta utvecklas ordentligt.
Citera
2025-02-27, 18:34
Medlem
vackertsvin...s avatar
Hur blev det med det här egentligen? Skulle inte Alvar vinna VM-guld i år? Nu är det ju VM och sist jag hörde något om honom så stakade han (såklart) runt på en bana i Orsa Grönklitt. De som skyller det här haveriet på landslagsledningen fattar noll. Vänd istället blicken mot Alvars vrickade farsa Petter som verkar ha väldigt dåligt inflytande på grabben.

https://www.langd.se/rullskidor/myhl...da-vinner-jag/
Citera
2025-02-27, 18:49
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin...
Hur blev det med det här egentligen? Skulle inte Alvar vinna VM-guld i år? Nu är det ju VM och sist jag hörde något om honom så stakade han (såklart) runt på en bana i Orsa Grönklitt. De som skyller det här haveriet på landslagsledningen fattar noll. Vänd istället blicken mot Alvars vrickade farsa Petter som verkar ha väldigt dåligt inflytande på grabben.

https://www.langd.se/rullskidor/myhl...da-vinner-jag/

De verkar vara lite samma skrot och korn kan jag tycka. Alvar har ju på intervjuer sagt att killarna i ski classics minsann är lika vassa som Kläbo och co.

Så ja, viss verklighetsfrånvänd uppfattning kan jag ana, och att han trodde det skulle bli betydligt enklare att även slå sig in i eliten på traditionell skidåkning

Med det sagt är det han åstadkommit för sin ålder otroligt och unikt. Men tyvärr känns det som han gått vilse och detta året blir ett rejält bakslag. Men pojkvaskern har ju fortfarande massa år på sig.
Senast redigerad av Mrkakksnakk 2025-02-27 kl. 18:55.
Citera
2025-03-01, 09:33
Medlem
Myhlback framstår mer och mer som en bortskämd snorunge som tror världen kretsar kring honom själv, nu skyller han till viss del sina knackiga resultat i Ski Classics på att han inte fick åka JVM och fortsätter ta noll ansvar för att det blev som det blev. Vill man ens ha en åkare med den här självbilden i en landslagsgrupp? Han borde kanske gå tillbaka till skolbänken så han lär sig läsa grundläggande instruktioner och inte vänta sig specialbehandling hela tiden.

Citat:
Alvar Myhlback säger nu att petningen är en orsak till att det sedan gått tungt i långloppscupen Ski Classics.

– Det var absolut inte positivt. Klart det påverkat. Det tar mycket mental energi. Det sätter sig i huvudet. Man kunde ju fått två, tre lopp att prestera på under JVM. Den möjligheten försvann.

TT: Vem är du mest besviken på i förbundet?

– Det är väl hela förbundet. Det är flera som är bidragande till det, svarar Myhlback.

TT: Vad har du lärt dig av den här historien?

– Jag har inte lärt mig någonting. Frågan är om de (Svenska Skidförbundet) har lärt sig något. Det får dem svara på.

..........................
Alvar Myhlback säger att petningen påverkat hans beslut att satsa på långlopp eller traditionell skidåkning:

– Det har det garanterat gjort. Säkert mer än vad man tror.
https://www.gp.se/sport/myhlback-fra...1-cee6ec1f4e00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in