2025-02-27, 07:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vid 85 i början på november:
I början av november var priset lägre än idag.

Citat:
Fear and Gread < 20 = Köp
Fear and Gread > 20 = Hodl
Det har varit en idotsäker strategi så här långt. (FB) Bitcoin - trading och analys

När priset är nära all time high så har alla strategier varit "idiotsäkra". Det är alltid lätt med trading i backspegeln. Man kan enkelt konstatera att detta hittepå-index helt enkelt följer priset (och inte tvärtom).

Vet inte om man ska ta några investeringstips från en person som inte ens kan stava det engelska ordet "greed".
Citera
2025-02-27, 07:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad har bitcoin levererat? Dogecoin däremot har haft mycket bättre prisutveckling än bitcoin på lång sikt
Jag har sagt att det finns shitcoins som kan göra tillfälliga pumpar som slår BTC en given svårprickad tidpunkt. Dock så backar dom även mycket hårdare, och dom gör det över tid.

Dogecoin har varit i stadig nedförsbacke mot Bitcoin sedan Elon Musk började hypa den i slutet av 2020. Innan han dess var det knappt någon som hade Doge, så det är få som kunnat kapitalisera på hans pump. Däremot är det väldigt många ligger ordentligt back på Dogecoin sedan dess.

-71% från sin ATH mot Bitcoins -25%. https://www.tradingview.com/x/SCEesHDt/

Säger detta för att ditt påstående behöver nyanseras en hel del.
Citera
2025-02-27, 07:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag har sagt att det finns shitcoins som kan göra tillfälliga pumpar som slår BTC en given svårprickad tidpunkt. Dock så backar dom även mycket hårdare, och dom gör det över tid.

Dogecoin har varit i stadig nedförsbacke mot Bitcoin sedan Elon Musk började hypa den i slutet av 2020.
Du tittar för kortsiktigt. På både 5 och 10 års sikt är dogecoin helt överlägsen

Dock glömde du kommentera vad bitcoin har "levererat" i jämförelse med det du kallar för shitcoins, och varför bitcoin skulle egentligen vara väsensskild från dessa.
Citera
2025-02-27, 07:55
Avslutad
Upp 2,5 % idag! Fina Trading möjligheter för den som vågar! Kan tänka mig den kan kämpa till 90 och sen falla till 84-85 igen. Ett par gånger innan den drar mot 100.

Men vad vet man.
Citera
2025-02-27, 08:19
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Upp 2,5 % idag! Fina Trading möjligheter för den som vågar! Kan tänka mig den kan kämpa till 90 och sen falla till 84-85 igen. Ett par gånger innan den drar mot 100.

Men vad vet man.

Vad grundar du det här på?
Citera
2025-02-27, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Vad grundar du det här på?

Grundar det på en förhoppning att kursen kommer tillbaka till 100, annars ligger jag illa till.

Men om kursen ska dit kommer den ju bygga en botten med studs ner och upp ett antal gånger
Citera
2025-02-27, 08:57
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Grundar det på en förhoppning att kursen kommer tillbaka till 100, annars ligger jag illa till.

Men om kursen ska dit kommer den ju bygga en botten med studs ner och upp ett antal gånger

Så alla siffror du kastar runt är rena förhoppningar och tagna ur tomma intet, är det så jag ska tolka det?
Citera
2025-02-27, 08:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Nja, du måste såklart ha lite kunskap ändå.
Tänk om ditt snittpris varit 30k usd senaste åren och så beslutar du dig att sälja på 65k i höstas, då hade du missat en ganska stor uppgång och någon dipp har inte kommit förän nu och om bullrun var över nu eller om detta bara är en dipp återstår att se.

Jag tror vi bottnar kring 85k om detta bara är tillfälligt men vi kan gå ännu lägre om detta håller i sig fram till sommaren och kanske mot hösten.

Känner mig ändå lättad att det gick ner för nu har jag inte köpt krypto alls sedan i början på januari och sitter med snart 50k från lönen att investera i.
Känns också troligt att vi kommer att fortsätta uppåt efter en tids konsolidering sen

Som att det var ett enda god-candle mellan 65K-107K. Dags att nyktra till kanske?

Metoden att sälja toppar och köpa dippar är den bästa metoden.
Citera
2025-02-27, 09:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NathanielEssex
Metoden att sälja toppar och köpa dippar är den bästa metoden.
Nja, iom att den också är den svåraste metoden så skulle jag säga att den är rent av dålig. 70-80 (upp till 90 enligt vissa studier) procent av alla som försöker trade:a går nämligen i förlust.
Data Confirms Grim Truth: 70-80% of Retail Traders are Unprofitable

I en marknad som går upp över tid så är den överlägset bästa metoden snarare att köpa alla dippar, och inte sälja toppar. Det går liksom inte att gå i förlust på så sätt.
Senast redigerad av Leaston 2025-02-27 kl. 09:11.
Citera
2025-02-27, 09:46
Medlem
Citat:
Nja, iom att den också är den svåraste metoden så skulle jag säga att den är rent av dålig. 70-80 (upp till 90 enligt vissa studier) procent av alla som försöker trade:a går nämligen i förlust.
Data Confirms Grim Truth: 70-80% of Retail Traders are Unprofitable

I en marknad som går upp över tid så är den överlägset bästa metoden snarare att köpa alla dippar, och inte sälja toppar. Det går liksom inte att gå i förlust på så sätt.

För ovanlighetens skull har du helt rätt.

Är det EV+ i en marknad på lång sikt är det bästa du kan göra att ösa in så mycket pengar så ofta som möjligt (och såklart så tidigt som möjligt).

Att köpa dalar och sälja toppar kräver ett informationsövertag som i princip ingen har. Det är nämligen först i efterhand det blir tydligt vad som var en dal och en topp. Det är inte så roligt att sälja sitt innehav eftersom man trodde det var en topp vid tillfälle x, sedan kort därefter stiger värdet lika mycket eller mer vid tillfälle y. De missade uppgångarna blir ohyggligt dyra i längden om missen görs för ofta.

Samma typ av miss kan såklart göras åt andra hållet. Man tror sig se en dal, köper på sig, och sedan sjunker det ännu mer.

Mängden sådana missar i både dalar och toppar gör - precis som Leaston nämner - att den som bara köper på sig på gruppnivå klarar sig bättre i längden. Det förutsätter dock stigande marknad, på lång sikt.
Citera
2025-02-27, 10:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hur identifierar du dippar om du inte kan identifiera toppar? Och varför skulle du inte kalla det beteendet för "trading"?
Senast redigerad av kebabmedpommes 2025-02-27 kl. 10:17.
Citera
2025-02-27, 10:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Hur identifierar du dippar om du inte kan identifiera toppar?
Dippar, inte bottnar min käre Watson... En dipp kan vara så fort priset gått ner 10% även om det inte betyder en botten nödvändigtvis.

Man kan ta hjälp av RSI och andra momentum indikatorer. Fear and Greed har jag påsvisat flera gånger vara bra indikator när den är runt 15 respektive över runt 85.

Vill man inte bry sig, så går det också bra att bara DCA:a in, varje dag, varje vecka eller varje månad. Det är Salyor tracker och Nayib tracker bra exempel på.

Trading
The activity of buying and selling goods and/or services
https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/trading
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in