2025-02-27, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag skulle säga att problemet är att bidragen har en marginaleffekt på 100%. Så länge du går på försörjningsstöd lönar det sig ALDRIG att jobba om du inte totalt under en månad drar in mer än vad du skulle fått i bidrag. Säg att det helt plötsligt dyker upp något tillfälligt som gör att du kan få en 5k under en vecka. Då kommer 5k att dras från ditt bidrag.

Men alla sådana tillfällen är det alltså lika bra att tacka nej till idag. Det vore bra ifall de kunde räknas av med säg 50% från bidragen, så att om du drar in 5k i lön så minskas ditt försörjningsstöd med 2500kr och så har du faktiskt tjänat något på att jobba. Sen kan man ju diskutera exakt hur mycket som ska räknas av men det är detaljer, men helt klart bör det inte vara 100%.

Det går ju visserligen att kombinera med sänkt tak, men jag skulle säga att ovanstående är viktigare.

Förvisso är det så. Förr i tiden när välfärdssystemet byggdes upp så hade man heltidsanställda i högre grad än vad man har nu. Idag verkar många vara timanställda eller ingå i vikariepool och får jobb ibland. Det skapar en helt annan arbetsmarknad som dagens välfärldssystem inte är så väl anpassad till.

Istället har vi fått en allt större svart marknad där folk med bidrag jobbar utan att redovisa för det, likaså arbetsgivare som betalar svart utan att redovisa för det.
Citera
2025-02-27, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep

Absolut. Men är det bidragen som är för höga eller lönerna som är för låga? Tål att tänkas på.

Lönerna som är för låga.

Det har sin egen historia, men för att belysa det extra stark. Centerpartiet var för ohämmad invandring och pratade om att expandera Sverige till 50 miljoner invånare. De hade bara billig arbetskraft för ögonen, att pressa ner lönerna maximalt. Delvis lyckades de.

Centern tänkte förstås inte på att där fanns en motpart som tyckte att alla som invandrar kan leva på bidrag.
Citera
2025-02-27, 06:26
Medlem
Trist för de som behöver bidrag, men välkommet för att få folk ur bidragsträsket. Med det menar jag specifikt invandrare som lyfter bidrag utan att vilja jobba. Man bör komma ihåg att det är de som fuskar av bekvämlighet som har orsakat detta, inte nuvarande politik. Det skadar de som verkligen behöver bidragen. Danmark har kört på denna linje och fått ut betydligt fler i arbete vilket underlättat integrationen och minskat invandrarproblemen. Frågan är dock om det går att införa dessa regler nu. De hade behövt vara på plats från början. Men för tio år sedan bedrevs ju öppna gränser och öppna hjärtan-politik så det var otänkbart för alla utom SD.
Citera
2025-02-27, 06:46
Medlem
Man importerar flyktingar under fyra decennier på raken (40år!) och först nu diskuteras tak på bidragen för att stimulera dom till att söka och börja arbeta!

Fattar svensken hur fruktansvärt dum han é i huvudet!?
Citera
2025-02-27, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Är det araber med 8 barn som får sådana summor? Bra isf att det dras ner.

Jag vet en kille som gick på bidrag ett tag för att han inte lyckades hitta något jobb, han fick 4500kr/månaf utöver hyran. Mer än så behlvs inte för att överleva.
Det är inte bidragen till araber med 8 barn som ska minskas.

Det är antalet araber med 8 barn som ska minskas i sverige, helst tillbaka till noll.
Citera
2025-02-27, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patteSatan
Nej, jag räknar bara vad du får "I handen", jag kan få väldigt mycket mer, om du räknar in medicin osv.
Ok, men då har jag ju rätt. Efter hyran är betald är det runt 5 papp en person kan få ut, rätt generöst utan motprestation.
Citera
2025-02-27, 07:40
Bannlyst
En sak som slår mig när folk diskuterar socialbidragsfrågan är att många inte förstår hur systemet fungerar.

Socialbidraget är uppdelat i olika normer. En ensamstående person får exempelvis 3 800 kronor plus hyra. Det intressanta är hur stora östafrikanska familjer, som aldrig betalat en krona i skatt i Sverige, kan påverka systemet. När mamma neger har fått tio barn har hon rätt till en femrumslägenhet på Olof Palmes gata med en hyra på 25 000 kronor – allt betalat av oss svenskar. Plus andra bidrag, så är kostnaden för henne och hennes familj snart upp i 60 000:-/mån utan hon rör en fingera, sparvarna är välgrillade. . Alla flashbackare vet hur lönsamma Somalier är för oss Svenskar.

Det är detta som behöver ändras. Vi behöver en återvandringspolitik värd namnet. Asylrätten i Sverige har varit alldeles för generös.
Citera
2025-02-27, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Säg att du är en ensamstående förälder med 2 barn som lever på socialbidrag. Räknar du på en lön på 22.000 så försvinner ca 4000 i skatt. Kvar 18.000 och 80%, det blir 14.400 kronor. Genomsnittshyra 2025 ca 8400 kronor för 70 kvadratmeter. 6000 kronor ska räcka till mat, kläder, kommunala transporter, hygien, sjukvårdskostnader, kläder, möbler, sanitetsartiklar med mera för 3 personer i hushållet. Det blir 2000 kronor per person i månaden eller ca 67 kronor om dagen, då har asylsökande högre ersättning. Själv skulle jag inte klara mig med 67 kronor om dagen. I Stockholm går mer eller mindre hela pengen till hyra, då får man stjäla för att få tag i mat.

Verkar som fattigsverige är på väg tillbaka.

En konsekvens lär bli förutom fler separationer som folk varit inne på att socialtjänsten kommer omhänderta barn då deras grundläggande behov inte kommer kunna tillgodoses av föräldrarna.
Jag har under flera år gjort det experimentet helt frivilligt, att leva på en summa motsvarande försörjningsstöd. Det har gått jättebra! Överskottet har jag sparat. I ditt exempel har du dragit skatt på stödet, men man betalar inte skatt på försörjningsstöd i verkligheten. Jag är ensamhushåll och har räknat hyra + 5000 kr. Jag har högkostnadsskydd för sjukvård o medicin.
Citera
2025-02-27, 08:27
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Problemet lutar nog åt ensamstående med 9 barn, för dom alltså! Och vad kan man annars göra när systemet är riggat på det viset.
Man kan börja med att inte skaffa 9 barn om man inte har råd att försörja dem.
Citera
2025-02-27, 08:42
Medlem
eternussermos avatar
Denna länk ger en bättre bild, en del har fått för sig att maxtaket för alla bidrag är 80% av lägstalön, men det stämmer inte då det är andra bidrag som fortfarande inte påverkas. Jag tycker t.ex. att barnbidrag, föräldraförsäkring och flerbarnstillägg borde vara relaterat till inkomst. Nu så lockas genetiskt utmanade att skaffa jättefamiljer. För Sveriges framtid vore det bättre att uppmuntra högavlönade/högutbildade att reproducera istället.

https://hejaolika.se/artikel/utredning-om-drivkrafter-i-forsorjningsstodet/
Citera
2025-02-27, 08:43
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Man kan börja med att inte skaffa 9 barn om man inte har råd att försörja dem.
Det blir nog ett projekt inför nästa valrörelse, trycka plakat på diverse afrikanska språk!
Citera
2025-02-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men sluta skriv saker ni inte har en aning om. För det första: stått still? De flesta bidrag, soc inräknat, har ökat mer än de flesta löner de senaste åren, 8-9 procent per ÅR. Och för det andra, låga bidrag?? Vi har bland de högsta i världen, 5000 när hyran är betald, är generöst för en ensamstående som lever på andra. Det finns tom en post gör tidning, vilket många låglönejobbsre inte har råd med. Läs på innan du uttalar dig.

Ett försörjningsstöd ligger på ca. 8000 kr (inklusive hyran) och i princip legat så i decennier, nu är du förmodligen så pass ung att du inte upplevt 80- eller 90-talet alls. Till skillnad från vad M anser har Sverige på tok för låga bidrag, det kommer inte skapas några enkla jobb heller för att man tar pengar från de fattigaste och ger till de rikare istället.
Senast redigerad av LilaGubben 2025-02-27 kl. 08:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in