2025-02-27, 00:08
Avstängd
otellos avatar
Dragqueens är knappast en folkgrupp så det låter väldigt konstigt.
Citera
2025-02-27, 00:28
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wihnei14
Transor skyddas av hmf sedan 2018, drags kan säkert räknas in där

Den 16 maj fattade riksdagen beslut om att skydda transpersoner mot hatbrott, olaga diskriminering och förolämpning. Samtidigt har ett första beslut tagits för att inkludera transpersoner i lagen om hets mot folkgrupp.
https://www.rfsl.se/aktuellt/transpersoner-far-antligen-skydd-i-hatbrottslagstiftningen/
Väldigt tveksamt, drags hävdar väl att det är en hobby och ingenting som har med sexualitet att göra?
Citera
2025-02-27, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://www.gd.se/2025-02-24/skrev-fy-fan-vad-ackligt-om-dragqueens-pa-facebook/

En man i Gävle åtalas för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook.

Mannen ska ha kommenterat på ett Facebookinlägg på drag-teatersällskapet ”Bland Drakar och Dragqueens” sida. Han ska bland annat ha skrivit ”Fy fan vad äckligt!”.

------------------
Är det för hårt att åtala någon för hets mot folkgrupp för en sådan kommentar eller anser ni att det är korrekt?
Är yttrandefriheten i fara, eller är det alldeles över gränsen att uttrycka att dragqueens är äckliga?

Vad fan händer?? Sen när blev icke hetero en folkgrupp? Och, man måste väl kunna ta avstånd mot sånt man inte gillar? Men i grunden… alla hbtqi-personer är väl inte olika folkgrupper? Det innebär att domstolen kategoriserar dessa människor som annorlunda.
Eller som någon konstaterar, drag är en hobby och inte en sexualitet. Det innebär att syföreningar är en ’folkgrupp’, frimärkssamlare politiska partier kanske.
Sjukt samhälle vi har!

Det är samma resonemang som att en palestinier inte är värda någonting. Var skulle annars världssamfundet acceptera att ett par tre israeler byts mot sådär 300-400 palestinier som dessutom är grova brottslingar? Snacka om att stadfästa olika människovärde.
Det har även åklagaren gjort när denne ser hbtqi som en annorlunda folkgrupp och inte vanliga människor….
Senast redigerad av Proliferate 2025-02-27 kl. 00:41.
Citera
2025-02-27, 00:41
Medlem
BallaKlavas avatar
Åklagaren borde åtalas för hets mot yttrandefrihet.
Citera
2025-02-27, 00:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsiaterharstortIQ
Finns ingen yttrandefrihet om man inte ens får yttra sin ”kontroversiella” åsikt på internet.

Varför skulle det vara mer ok att uttrycka en åsikt på internet?

Tycker du det är ok att gå fram till en dragqueen på stan och säga: ”Fy fan vad äcklig du är”?

Jag säger inte att det nödvändigtvis ska vara straffbart - jag bara undrar om du tycker det är ok?
Citera
2025-02-27, 00:50
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
https://www.gd.se/2025-02-24/skrev-fy-fan-vad-ackligt-om-dragqueens-pa-facebook/

En man i Gävle åtalas för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook.

Mannen ska ha kommenterat på ett Facebookinlägg på drag-teatersällskapet ”Bland Drakar och Dragqueens” sida. Han ska bland annat ha skrivit ”Fy fan vad äckligt!”.

------------------
Är det för hårt att åtala någon för hets mot folkgrupp för en sådan kommentar eller anser ni att det är korrekt?
Är yttrandefriheten i fara, eller är det alldeles över gränsen att uttrycka att dragqueens är äckliga?

Vad mer har han skrivit? Vad jag tycker spelar väl ingen roll iofs. Någon paragrafryttare som kan bekräfta att det räcker för åtal, eller handlar det snarare om att han skrivit något värre med?
Citera
2025-02-27, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Vad mer har han skrivit? Vad jag tycker spelar väl ingen roll iofs. Någon paragrafryttare som kan bekräfta att det räcker för åtal, eller handlar det snarare om att han skrivit något värre med?

(FB) Man åtalas för att ha skrivit ”Fy fan vad äckligt” om dragqueens på Facebook (2025-02-25)
Citera
2025-02-27, 01:01
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
(FB) Man åtalas för att ha skrivit ”Fy fan vad äckligt” om dragqueens på Facebook (2025-02-25)

Tack för infon. Kan ha åkt dit på att han nämner "dessa med avvikande sexualitet", vilket skulle kunna innebära både stjärtryttare, muffdykare och könsförvirrade?
Citera
2025-02-27, 02:55
Medlem
Nej vänsterfolket älskar ju pedofiler. Se bara hur de motarbetar och kampanjar mot Dumpen. Det säger ju allt om dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Riddargreven
Drag-teater... låter som dessa fjamsar för barn? I sådana fall håller jag med den stackaren men numera får man inte tycka sexualiserande av barn är äckligt?
Citera
2025-02-27, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulMardek
Svar JA, och det på sluten anstalt - icke-tidsbestämt, eftersom du verkar vara så fast i ditt hat mot transpersoner. Högerextremister med hat mot transpersoner bör inte tillåtas fri rörlighet i ett varmt demokratiskt och civiliserat samhälle.

Men dina känslor emot personer som t.ex röstat höger ska såklart vara ok? Jag tycker inte att bögar ska berövas någon rätt i samhället. De ska ha samma rättigheter och skyldigheter som vanliga människor. Däremot får jag tycka att de är hur jävla äckliga jag vill för det är så jag KÄNNER. samma sak med transor. De får vara hur mycket transor de vill men de ska ge fan i att klä sig som slampor medans de läser sagor för BARN lika mycket som vanliga människor också ska klä sig anständigt när de är bland BARN. Allt annat är ju förfan pedofili. Varför ska de tvunget vara utklädda till "dragqueens" bland barn för?
Citera
2025-02-27, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Protip, Facebook vet vem du är och kan självklart hjälpa polisen med din identitet trots dina hittepå alias. Är du född igår?

Nej, bara för riktiga brott.
Citera
2025-02-27, 05:36
Medlem
Asså detta är så absurt.
Om det istället hade varit en man och en kvinna som bajsade varandra i ansiktet, hade man fått skriva att det var äckligt då?

Eller är de som gillar bajssex också en folkgrupp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in