2025-07-28, 02:39
Medlem
Det är äckligt.
Citera
2025-08-27, 17:16
Medlem
Nu har domen kommit.

https://www.gd.se/2025-08-27/hatade-mot-dragqueens-man-doms-for-hets-mot-folkgrupp/

Gävlebon, som är i 70-årsåldern, döms för hets mot folkgrupp till villkorlig dom och dagsböter på 3 600 kronor.
Citera
2025-08-28, 08:43
Medlem
heliotrops avatar
Jag tycker att det är så sjukt. Man ska få tycka och skriva att det är äckligt. Jag tycker det är en taskig kommentar men att behöva böta en massa pengar för detta får mig att tänka att vi lever i ett 1984-samhälle à la Orwell.
Och att olika grupper behandlas olika. Om en arab skriver "äckliga svenne" så händer NADA.
Citera
2025-08-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Jag tycker att det är så sjukt. Man ska få tycka och skriva att det är äckligt. Jag tycker det är en taskig kommentar men att behöva böta en massa pengar för detta får mig att tänka att vi lever i ett 1984-samhälle à la Orwell.
Och att olika grupper behandlas olika. Om en arab skriver "äckliga svenne" så händer NADA.
Än sjukare är det när man väljer att kommentera utan att först kolla vad som egentligen skrevs. Han dömdes inte för detta utan för att han skrev att de var pedofiler och lite annan skit.
Citera
2025-08-28, 20:03
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Än sjukare är det när man väljer att kommentera utan att först kolla vad som egentligen skrevs. Han dömdes inte för detta utan för att han skrev att de var pedofiler och lite annan skit.

En man i Gävle åtalas för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook. - TS

Detta tycker jag är sjukt. Vad är ditt problem?
Citera
2025-08-28, 20:24
Medlem
Ja, yttrandefriheten har slängts ut genom fönstret om ett dylikt yttrande är åtalbart. Jag har tidigare tyckt invandringsfrågan är den viktigaste politiska frågan.

Fan vet om jag inte börjar svänga och tycka att yttrandefrihetsfrågor och rättsröta och polisvälde är viktigare att ta itu med.

Det är inte du som bestämmer om du har rent mjöl i påsen heter det. Så sant, så sant.
Senast redigerad av Perkulatorkaffe 2025-08-28 kl. 20:27.
Citera
2025-08-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

Det är lustigt att du säger till någon att kolla först innan den kommenterar, samtidigt som du själv felaktigt hänvisar till ett helt annat fall och person.

Denna person i Gävle skrev: "Fy fan vad äckligt! Dessa med avvikandesexualitet ska påverka barn i tidig ålder att tycka att deras abnorma beteende ska vara normalt. Fy fan.".

Den du snackar om är från Eslöv.

Tänk vad sjukt det är när man ska kommentera utan att ens veta vilket fall man kommenterar...
Senast redigerad av Anonym555 2025-08-28 kl. 23:57.
Citera
2025-08-28, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Är dragqueens en folkgrupp? Om han inte kommenterar någon personligen så lär han klara sig, förutsatt att hans advokat vet vad han gör och tingsrätten inte är skitnödiga pk-lallare.
Han kan ju hävda att han tillhör en folkgrupp som säger " fy vad äckligt " I tid och otid. Och att han nu känner sig kränkt i hans folkgrupps vägnar.
Citera
2025-08-29, 07:44
Medlem
Svenskt rättsväsende är en skam för ett land som vill kalla sig demokratiskt och fritt.
DDR har bara bytt hemvist.
Citera
2025-08-29, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://www.gd.se/2025-02-24/skrev-fy-fan-vad-ackligt-om-dragqueens-pa-facebook/

En man i Gävle åtalas för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook.

Mannen ska ha kommenterat på ett Facebookinlägg på drag-teatersällskapet ”Bland Drakar och Dragqueens” sida. Han ska bland annat ha skrivit ”Fy fan vad äckligt!”.

------------------
Är det för hårt att åtala någon för hets mot folkgrupp för en sådan kommentar eller anser ni att det är korrekt?
Är yttrandefriheten i fara, eller är det alldeles över gränsen att uttrycka att dragqueens är äckliga?
Rätt åt byfånen. Kunde han inte bara hålla käften? Vad fyllde hans kommentar för syfte?
Citera
2025-09-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Nu har domen kommit.

https://www.gd.se/2025-08-27/hatade-mot-dragqueens-man-doms-for-hets-mot-folkgrupp/

Gävlebon, som är i 70-årsåldern, döms för hets mot folkgrupp till villkorlig dom och dagsböter på 3 600 kronor.
du råkar inte ha målnummer va?
Citera
2025-09-01, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulligtDjur
du råkar inte ha målnummer va?

Dessvärre inte, om du mejlar Gävle tingsrätt och beskriver ärendet kan dom dock ibland skicka domen ändå utan att du har målnummer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in