Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-27, 02:38
Medlem
Mängder av mat slängs ju varje dag. HM bränner ju tonvis med kläder varje år så företagen kan väl donera sina paltor och livsmedel ...
Citera
2025-02-27, 02:46
Medlem
Många av de här har nog svårt att motivera sig för ett jobb what so ever. Utom till att göra fler analfabeter då. Nej det bästa sättet att få dem ur soffan och inse vad deras ungar kostar är att de får köa till mat och kläd-utdelning istället för att få kontanter i fickan.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag skulle säga att problemet är att bidragen har en marginaleffekt på 100%. Så länge du går på försörjningsstöd lönar det sig ALDRIG att jobba om du inte totalt under en månad drar in mer än vad du skulle fått i bidrag. Säg att det helt plötsligt dyker upp något tillfälligt som gör att du kan få en 5k under en vecka. Då kommer 5k att dras från ditt bidrag.

Men alla sådana tillfällen är det alltså lika bra att tacka nej till idag. Det vore bra ifall de kunde räknas av med säg 50% från bidragen, så att om du drar in 5k i lön så minskas ditt försörjningsstöd med 2500kr och så har du faktiskt tjänat något på att jobba. Sen kan man ju diskutera exakt hur mycket som ska räknas av men det är detaljer, men helt klart bör det inte vara 100%.

Det går ju visserligen att kombinera med sänkt tak, men jag skulle säga att ovanstående är viktigare.
Citera
2025-02-27, 02:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
Löjligt.

Socialbidrag är en extremt liten kostnad för staten jämfört med alla högavlönade parasiter som ”arbetar” på SIDA och alla andra statligt finansierade ”ideella” alfabet-organisationer.

Glöm inte alla värdelösa myndigheter heller. Jämställdhetsmyndighetens generaldirektör har en lön på 107 000kr/mån, hur många socialbidrag får du för det? Du kan försörja 4 arabfamiljer med 24 medlemmar för den summan.

Men som vanligt så är svenskarnas parasit-beteende fint medans MENA-varelsernas parasit-beteende är förkastligt. Typ som hur en mindre muta till en polis i Uganda är extremkorruption men när Wallenberg får fatta beslut om svenskt NATO-medlemskap så är det ”demokrati”.
Vi skulle akut behöva hyra in Trump ett tag så han fick städa upp i det här landet!
För någon riktig politiker med lite stake har vi aldrig sett till.
Citera
2025-02-27, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Här på Flashback har vi ständigt nya uträkningar om detta med många barn och vad det ska vara för löner för att det ska bli en bra vardag.
Saxat ur FB tidigare: Man hade gjort någon slags undersökning och kommit fram till att man var tvungen att tjäna 25500 kr EFTER skatt (typ 36000kr före) för att det skulle löna sig att börja arbeta för person med 3 barn.
Men kostar barn 6, 7, osv. så mycket mer egentligen och det är här som personer utan många barn vill ha en hyvling om det går.

Här på Flashback?
Det låter inte som det rör sig om fakta direkt. Jag tittade in i just den tråden där fria fantasier och okunskap råder.

När du har fakta kan du slänga in en länk.

Citat:
Ursprungligen postat av noden
Mängder av mat slängs ju varje dag. HM bränner ju tonvis med kläder varje år så företagen kan väl donera sina paltor och livsmedel ...
Det finns organisationer där fattiga får handla mat billigt som affärerna skänker. Fattigdomen ökar varje år. Tydligen behövs det i rika Sverige.
Senast redigerad av Browser 2025-02-27 kl. 03:10.
Citera
2025-02-27, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Här på Flashback?
Det låter inte som det rör sig om fakta direkt. Jag tittade in i just den tråden där fria fantasier och okunskap råder.

När du har fakta kan du slänga in en länk.

Det finns organisationer där fattiga får handla mat billigt som affärerna skänker. Fattigdomen ökar varje år. Tydligen behövs det i rika Sverige.

Det finns organisationer som skänker bort mat gratis.

Vi kan minska fattigdomen i Sverige genom att skicka tillbaka de som inte står för sin egen försörjning.
Senast redigerad av Josseskristus 2025-02-27 kl. 04:02.
Citera
2025-02-27, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Vi skulle akut behöva hyra in Trump ett tag så han fick städa upp i det här landet!
För någon riktig politiker med lite stake har vi aldrig sett till.
Det är omöjligt i Sverige. Vi har ingen politisk post med den typen av makt. För att kunna städa upp i Sverige krävs en majoritet i riksdagen vilket givetvis är omöjligt.
Citera
2025-02-27, 05:25
Medlem
Tänk dig vi som arbetar har inte ens råd att bilda familj. Soc lägenheter och soc barn är framtiden.
Citera
2025-02-27, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Folk hade blivit förvånade om de förstod hur låga bidrag Sverige egentligen har, har för mig att summan i princip stått still sedan typ 80- eller 90-talet.
Men sluta skriv saker ni inte har en aning om. För det första: stått still? De flesta bidrag, soc inräknat, har ökat mer än de flesta löner de senaste åren, 8-9 procent per ÅR. Och för det andra, låga bidrag?? Vi har bland de högsta i världen, 5000 när hyran är betald, är generöst för en ensamstående som lever på andra. Det finns tom en post gör tidning, vilket många låglönejobbsre inte har råd med. Läs på innan du uttalar dig.
Citera
2025-02-27, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Men sluta skriv saker ni inte har en aning om. För det första: stått still? De flesta bidrag, soc inräknat, har ökat mer än de flesta löner de senaste åren, 8-9 procent per ÅR. Och för det andra, låga bidrag?? Vi har bland de högsta i världen, 5000 när hyran är betald, är generöst för en ensamstående som lever på andra. Det finns tom en post gör tidning, vilket många låglönejobbsre inte har råd med. Läs på innan du uttalar dig.

5000 efter hyran är betald??
3400 där jag bor.
Citera
2025-02-27, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patteSatan
5000 efter hyran är betald??
3400 där jag bor.
Det låter konstigt. Räknar du med alla poster då? Eller har du tjänat för mycket tidigare?
Citera
2025-02-27, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Det låter konstigt. Räknar du med alla poster då? Eller har du tjänat för mycket tidigare?
Nej, jag räknar bara vad du får "I handen", jag kan få väldigt mycket mer, om du räknar in medicin osv.
Citera
2025-02-27, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Mycket av diskussionen här handlar om att man vill blockera för invandrare som kommer hit med massa barn och/eller skaffar en massa här och lever på bidrag. Jag anser att detta problem bör lösas på annat vis. Man ska inte ens få tillgång till arsenalen av bidrag förens man meriterat sig för det genom lönearbete i flera år. Därmed går det inte att bara komma hit och sätta gång och inkassera bidrag direkt.

Precis så, politiker har de senaste årtiondena gjort så mycket för att folk skulle kunna komma till Sverige och direkt få del av välfärdssystemet utan minsta hänsyn till att resurserna är begränsade eller att införa några krav på folk som kommer till Sverige och hur många som får komma. Det var väldigt länge, kom hit hela världen!! Vi har så flitiga svenskar som gärna betalar skatt för att hjälpa de som har de lite sämre (förutom svenskar då).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in