Citat:
Ursprungligen postat av
0xfee1dead
Det är inte en föreningsfunktionär som varit inne och dumpat personuppgifterna på medlemmarna i någon klubb, det är någon som fått tillgång till hela SportAdmins backend och exfiltrerat hela deras databas och även annan data. Menar du att det är SportAdmins plattform som varit ingångspunkt för hackarna, en gammal hederlig SQL-injection eller en sån fundamental fuckup att man genom deras webbgränssnitt kan exekvera kod på deras servrar? Jag tycker att det känns mycket troligare att SportAdmin glömt uppdatera något gammalt system de knappt använder längre och att hackarna tagit sig in där.
Den största attackvektorn är just injektioner eller andra sådana ingrepp mot hemsidan.
Citat:
Vidare förminskar du hela händelsen då du verkar tycka att folk får skylla sig själva för att de litat på SportAdmin och att hackarna troligtvis kommit över API-nycklar och därför kan få tag på personuppgifter direkt från Skatteverket vilket du tycker är värre.
Ingen har gett samtycke till att deras data ska läcka utanför sin idrottsförening. Man förväntar sig alltid att de som hanterar ens data ska säkra upp sina system tillräckligt för att något sånt här inte ska kunna hända. Att API-nycklarna skulle användas för att orsaka en dataläcka av samma magnitud som läckan av SportAdmins databas känns inte troligt heller tycker jag. Skatteverket lär kunna detektera och blockera udda användning av deras API endpoints. De borde även vara ganska snabba på att återkalla rättigheterna för API-nycklar som eventuellt läckt. Jag har aldrig hört att läckta API-nycklar skulle vara något stort problem när diverse kommuner eller större företag blivit utsatta för exakt samma sak som SportAdmin.
När du registrerar en ny medlem i t.ex IdrottObnline slår du in personnumret och allting fylls i automatiskt, precis som Klarna gör när du handlar. Denna funktion är en API från folkbokföringen. Uppgiften om skyddad ID kommer av medlemmen själv där klubbarna har samlat in informationen.
Citat:
Vems fel det än är och huruvida hackarna kunde använda någon API-nyckel för att söka upp personuppgifter så är detta fortfarande en historiskt stor läcka av personuppgifter i Sverige och även en läcka som är ovanligt väl lämpad att använda för phishingattacker.
Tietos förehavanden var större då patientjournaler var på vift.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regentia
Jag vill inte lägga mig i ert gnabbande, men även jag är nyfiken på vad för API hos Skatteverket Methos menar har använts om inte SPAR (som även det har IP-vitlistor för åtkomst, så vitt jag vet). (Dessutom fås SPAR-informationen via enkla datalistor och inte strikt ett API åtminstone för en 15-20 år sedan, och innehåller definitivt inte information om skyddad identitet.)
" IdrottOnline kan idrottsföreningar administrera sitt medlemsregister och aktivera integrationer med andra
föreningsadministrativa system. Ett
gemensamt centralt register över organisationer och medlemmar möjliggör en korrekt bild av Sveriges idrottsrörelse och förstärker både beslutsunderlag och påverkansarbete. Det centrala registret är
alltid uppdaterat mot folkbokföringen (SPAR), utan extra kostnad för idrottsföreningen, och Riksidrottsförbundet lagrar och hanterar datan på ett säkert sätt."
Så ja, SportsAdmin snyltar på IdrottOnline för att medlemmarna ska vara i RFs centrala register.
Citat:
Vad gäller Sportadmin-läckan är jag mest irriterad över att denna typen av uppgifter inte anonymiserats och krypterats. Detta var en av de viktigaste och kanske en bland många häpnadsväckande rekommendationer/semi-krav som kom med GDPR som mängder med företag runt Europa fick börja jobba med för åratal sedan. Lime är definitivt stora nog och har haft egna GDPR-genomförandearbeten, så att så här känsligt data inte krypterats och anonymiserats är en skam för dem och de borde få på fingrarna om detta.
Uppgifterna är nog krypterade i någon .net eller SQL-form. Men kryptering hjälper föga om hackarna har tillgång till källkoden, då systemet måste hämta den krypterade data på något sätt.