2025-02-26, 21:35
Medlem
En helt ärlig fråga till er träningsfreaks där ute som lägger hela era liv på träningen som ofta även hänger ihop med kosten: varför väljer ni att tvinga i er så äcklig proteinrik mat som möjligt efter/innan träning (så som råa ägg, tonfiskburkar som ofta förtärs med hjälp av en sked eller kvarg med dess vidriga konsistens?) Varför inte bara klämma en fet burgare eller en entrecote med motsvarande proteininnehåll?
Citera
2025-02-26, 21:38
Medlem
teamdjungels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
En helt ärlig fråga till er träningsfreaks där ute som lägger hela era liv på träningen som ofta även hänger ihop med kosten: varför väljer ni att tvinga i er så äcklig proteinrik mat som möjligt efter/innan träning (så som råa ägg, tonfiskburkar som ofta förtärs med hjälp av en sked eller kvarg med dess vidriga konsistens?) Varför inte bara klämma en fet burgare eller en entrecote med motsvarande proteininnehåll?
Protein per kalori blir väldigt låg hos en burgare, entrecote blir dyrt och väldigt mättande samt ohälsosamt i stora mängder.
Citera
2025-02-26, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teamdjungel
ohälsosamt i stora mängder.

Knappast. Men OT:

1. Folk överlag äter för mycket protein och tränar för lite.
2. Protein tas inte upp effektivt utan fett.
3. Protein alldeles före eller efter träning har ingen särskild effekt, det är totalen över dygnet som räknas (oaktat att man borde träna mer istället för att äta överdrivet mycket protein)
4. Bästa källan för protein är… tada… ägg, därefter andra animaliska former.
Citera
2025-02-26, 21:50
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Dom gör de frivillig
Har varit där, är ju en livsstil man skapar och befinner sig i.

Finns olika livsstilar
Fotbollssupportrar som reser livet fotboll 24/7

Bilmekaniker som mekar och åker på mässor /utställningar

Mm mm

Sen att undra varför? Vad är de för livsstil du lever i?

Nu var det många år sen jag tränade 6 pass i veckan med kost och våg mm

Nu har jag livsstil fler barns pappa 😄
Citera
2025-02-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Dom gör de frivillig
Har varit där, är ju en livsstil man skapar och befinner sig i.

Finns olika livsstilar
Fotbollssupportrar som reser livet fotboll 24/7

Bilmekaniker som mekar och åker på mässor /utställningar

Mm mm

Sen att undra varför? Vad är de för livsstil du lever i?

Nu var det många år sen jag tränade 6 pass i veckan med kost och våg mm

Nu har jag livsstil fler barns pappa 😄

Det är väl ingen särskild livsstil att undra varför vissa saker är som dom är? Bara rentav nyfiken! Jag är själv flerbarnspappa men har funderat länge på varför man aktivt väljer äckligt protein framför jävligt gott.
Citera
2025-02-26, 21:58
Avslutad
När det gäller råa ägg är det ofta en fråga om effektivitet. Det går fort.
Citera
2025-02-26, 22:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
varför väljer ni att tvinga i er så äcklig proteinrik mat som möjligt efter/innan träning (så som råa ägg, tonfiskburkar som ofta förtärs med hjälp av en sked eller kvarg med dess vidriga konsistens?)
Delvis är det en psykologisk effekt. Äckelförtäraren tror att det här MÅSTE vara nyttigt, för det är så äckligt.
Citera
2025-02-26, 22:49
Medlem
Crabbofixs avatar
jag vet inte om folk gör det, svårt att veta, jag brukar inte följa med folk hem efter träning
Citera
2025-02-26, 23:10
Avslutad
Både tonfisk och kvarg är ganska gott att äta som dem är, men bättre med andra ingredienser.
Citera
2025-02-26, 23:45
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
En helt ärlig fråga till er träningsfreaks ...

Det är jag lite utav så frågan är till mig. Jag äter inte råa ägg eftersom det är det dummaste man kan göra om man äter dem för protein. Jag känner ganska många "träningsfreaks" och ingen av dem skulle få för sig att göra något så korkat som att äta råa ägg av den anledningen jag gav ovan.

Vad är det för trams. Ägg ska kokas i minst 8-9 minuter för att de ska bli så bra som möjligt sett till proteinet. Jag tycker att dessa ägg är goda att äta och njuter av det.

När det gäller tonfisk så äter jag inte det jättemycket. Dock så klämmer jag en burk lite då och då. Mycket för att det är gott att göra en tonfisksallad med pasta, feta, tzatziki, gurka å lite smått å gott.

Kvarg äter jag nästan aldrig. Tycker dock att det finns en som är god. Men jag äter det så sällan att jag inte ens kommer ihåg vilken det är nu. Som sagt så tycker jag den är god men avstår eftersom jag tycker den är onödigt dyr.

Burgare gör jag ganska ofta. Smäller nästan alltid på två skivor ost också. Jobbar lite extra för att få tag i kött som är fetare än vad som är normalt från nötfärs.

Är det okej med dig att jag fortsätter så här eller vill du grina mer?
Citera
2025-02-27, 01:28
Medlem
Stämmer det att man ska försöka hålla sig till 1,5-2g/ per kg man väger? Och vad är det enklaste sättet att få i sig så mycket ärligt talat?
Citera
2025-02-27, 06:34
Medlem
teamdjungels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omco95
Stämmer det att man ska försöka hålla sig till 1,5-2g/ per kg man väger? Och vad är det enklaste sättet att få i sig så mycket ärligt talat?
Proteinpulver, t.ex. whey80. Man letar efter produkter med mycket protein per energi. Whey80 ger ungefär 5 kilokalorier per 1 gram protein.
Senast redigerad av teamdjungel 2025-02-27 kl. 06:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in