Citat:
Ursprungligen postat av
Protonic75
Nämen har du citerat mig Fredrik vad spännande verkligen. Du behöver inte oroa dig jag har mina åsikter klara för mig och behöver inte någon som talar om för mig vad jag ska tycka. Angående tramspodden så lyssnade jag på allt ville bara poängtera vilket ointressant trams det var. Ja det är något märkligt hur Sara reagerar kan jag också tycka, men handlar knappast om något annat än att hon är överbeskyddande gentemot Patrik, samt hanterar kritik dåligt det har vi ju sett gång på gång. Det är väl ändå ingen som på allvar tror att Patrik på något sätt skulle ha gjort något opassande gentemot den påstådda 16 åringen eller vad han nu var.
Är det inte? Jag tänker absolut inte påstå att Patrik är en sexförbrytare baserat på de ytterst lösa anklagelser och rykten som cirkulerar, men exakt så som du resonerar gjorde man också om Viljo Nousiainen, mannen som under lång tid förgrep sig på Patrik Sjöberg och många andra unga pojkar. (Detta är f.ö. något som Patrik själv har poängterat, bland annat i intervjun med Anna Hedenmo i Min sanning.) Anklagelser mot en så uppburen och folkkär person om övergrepp från en liten horunge kommer ingen tro på, något som offren ofta (med rätta, tyvärr) får påpekat för sig av den sortens förövare.
Det mest extrema exemplet är kanske seriemördaren John Wayne Gacy som finns på bild tillsammans med presidentfrun Rosa-Lynn Carter (tagen när Jimmy Carter var sittande president för övrigt, i maj 1978, när John Wayne Gacy hade begått större delen av sina minst 33 våldtäkter följda av tortyrmord). Han var en respekterad, väletablerad med ett stort nätverk, omtyckt och charmerande person och omgivningen var (eller påstod sig åtminstone) chockerad när det avslöjades vem han verkligen var.
Som någon annan observerade en bit i tråden: Ett av problemen med Dumpen är att man genom sina uthängningar stärker den redan grundmurade myten om "den fula gubben" - förövaren som antingen ful, äcklig, gammal eller allt samtidigt, det är nämligen dessa man får tag på och kan hänga ut - och därmed, och även på andra sätt, hjälper de
riktigt otäcka förövarna komma undan.
Sanningen är att de allra flesta som köper sex av minderåriga, eller på annat sätt utnyttjar dem sexuellt, t.ex. är män
under 50, ofta t.o.m. under 40, ofta gifta eller med flickvän, ofta väletablerade och fragmångsrika, ofta med helt OK eller rentav fördelaktigt utseende. De äckliga gamla gubbar som bara inte har något annat sätt att få tag i sex på är i verkligheten undantagen och inte i regeln. (Orkar lite leta upp artikeln nu men jag har bl.a. sett statistik från polis, från New York vill jag minnas, där andelen av kunderna till minderåriga prostituerade pojkar som var
under 25 år var flera gånger större än andelen som var 50 år (!) och över.)
För att fortsätta med exemplet John Wayne Gacy: Han var inte attraktiv direkt men han hade två barn, hade varit gift två gånger, där det andra äktenskapet tog slut genom att han förklarade för sin fru att han egentligen enbart var intresserad av unga pojkar, han drev ett mycket framgångsrikt företag, och var långt ifrån någon gammal gubbe vare sig när han begick sitt första mord, blev gripen och fängslad, eller ens när han efter en lång process avrättades.
Som sagt, jag säger inte att Patrik är en av de här förbrytarna som slipper undan för att han inte motsvarar vad människor i gemen har för bild av den här sortens förbrytare, och dessutom är en person som nog även idag måste beskrivas som ytterst folkkär. Det du skriver speglar dock verkligen den här dynamiken.
Sedan
är det faktiskt mycket uppseendeväckande och suspekt att Sara drar fram en gammal uppgift om att Patrik haft en 16-årig pojke i sin bil (vilket det självklart kan finnas massor med legitima förklaringar till, även om det är sant) och i raseri dementerar att han överhuvudtaget skulle ha haft det. Men det kan lika väl ha sin grund enbart i att Sara är en så labil person som i att det verkligen finns något hon försöker dölja. Åtminstone finns det (som med så mycket annat när det gäller Patrik och Sara) stor lyteskomik i att hon begår just ett så klumpigt och spektakulärt misstag, och sättet hon gör det på.