2025-02-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Varför är det ett problem för dem?

Fanns inte fastighetsägare och företagare innan Lexbase?

Jag minns när internet inte ens fanns. Fanns både fastighetsägare och företag på den tiden också.
Jo fast folk verkar vara mer kriminella idag. Förr var det högst ovanligt bland vanligt folk. Man vill inte ha en kriminell hyresgäst som plötsligt slutar betala och blir hotfull. Var det så svårt att begripa ?
Citera
2025-02-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Då får man på något sätt be om deras personnummer innan.
Det är väl klart att fastighetsägaren ber om det! Du tror väl inte att man kan skriva avtal utan ett personnummer ?
Citera
2025-02-26, 15:41
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Juridiken kommer att klarna inom det närmsta året tror jag.

Du föreställer dig att EU domstolens dom i sommar kommer slå hårt mot sajter med utgivningsbevis eller hur menar du?

Och - går det att begära ett förhandsavgörande i ett FT-mål?
Citera
2025-02-26, 15:45
Medlem
Mullrets avatar
Enklast vore ifall det sker en grupptalan mot dessa bolag. Säg, man ger en jurist 50% av de medel som vinns ur en stämning. Räcker med en fullmakt.

Ta, 5000 personer och halvt basbelopp och stäm skiten ur lexbase med flera.

Blir ju över 100 mille som en stämning innebär. Per bolag.

Mumma för en advokatfirma.

Någon som är sugen? Är Johan Ericsson ledig?

Ingen blatteadvokat bara.
Citera
2025-02-26, 15:53
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
De har du kunnat ta bort för längesen

(FB) Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor (GUIDE)

Jag har gjort det, och nu står jag istället som "dold person", vilket ser skumut ut. Logga in och vips, allt info är där. Inte riktigt samma sak som att det försvinner helt.
Citera
2025-02-26, 15:53
Medlem
Fan va nice, skit ska skit ha.
Jag var faktiskt för en sådan här sajt tills dom hängde ut mig som inte ens är brottsling och jag är fortfarande på den sajten sedan 7år tillbaka. För något som gav böter och som inte ens stämmer.
Har försökt att kontakta dom för att dom ska ta bort mig men det har dom inte gjort dessa jävla svin.
Dom har högst troligen förstört mina jobbchanser sen dess och påverkat folk syn om mig. Folk tror ju att man är kriminell bara för man finns där.
Citera
2025-02-26, 15:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Rent processmässigt finns inga hinder.
Citera
2025-02-26, 16:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Enklast vore ifall det sker en grupptalan mot dessa bolag. Säg, man ger en jurist 50% av de medel som vinns ur en stämning. Räcker med en fullmakt.

Ta, 5000 personer och halvt basbelopp och stäm skiten ur lexbase med flera.

Blir ju över 100 mille som en stämning innebär. Per bolag.

Mumma för en advokatfirma.

Någon som är sugen? Är Johan Ericsson ledig?

Ingen blatteadvokat bara.
Ingen jurist kommer vilja arbeta gratis i flera år för att eventuellt få betalt när allt är klart, och bara om man vinner.

En advokat får inte av yrkesetiska skäl ta del av utgången i ett mål. Det kan vara skäl för uteslutning ur advokatsamfundet.
Citera
2025-02-26, 16:01
Medlem
Citat:
Du föreställer dig att EU domstolens dom i sommar kommer slå hårt mot sajter med utgivningsbevis eller hur menar du?

Japp. Det blir det definitiva slutet för dessa sidor. Och alla andra sidor som indexerar personuppgifter.

Finns redan paragrafer hur brottsregister ska hanteras. Det är bara polisen, domstolar och sånt som gäller nationell säkerhet som får ha något liknande.

Sverige är förbudna att följa GDPR i och med att vi godkänt dessa. Dessa lagar har funnits ganska många år redan.

Att seriösa sidor som Google mfl erbjuder borttagning är för att deras jurister ser hur detta kommer bli och vill undvika stämningar.
Citera
2025-02-26, 16:04
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddigt
Japp. Det blir det definitiva slutet för dessa sidor. Och alla andra sidor som indexerar personuppgifter.

Finns redan paragrafer hur brottsregister ska hanteras. Det är bara polisen, domstolar och sånt som gäller nationell säkerhet som får ha något liknande.

Sverige är förbudna att följa GDPR i och med att vi godkänt dessa. Dessa lagar har funnits ganska många år redan.

Att seriösa sidor som Google mfl erbjuder borttagning är för att deras jurister ser hur detta kommer bli och vill undvika stämningar.

Ja, jag vet men jag tänkte mer i ett bredare sammanhang.
Ratsit har ju utgivningsbevis och påstår att GDPR inte gäller t.ex.
Citera
2025-02-26, 16:08
Medlem
Smygknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Fan va nice, skit ska skit ha.
Jag var faktiskt för en sådan här sajt tills dom hängde ut mig som inte ens är brottsling och jag är fortfarande på den sajten sedan 7år tillbaka. För något som gav böter och som inte ens stämmer.
Har försökt att kontakta dom för att dom ska ta bort mig men det har dom inte gjort dessa jävla svin.
Dom har högst troligen förstört mina jobbchanser sen dess och påverkat folk syn om mig. Folk tror ju att man är kriminell bara för man finns där.

Har flera polare i samma sits som hängs ut för skitsaker som endast gett böter. Lexbase försvann någon av dem från efter 5 år men Krimfup står det att de förekommer. Inte bra för yrkeslivet i ung ålder. Märkligt att de inte tar bort prickar när rättsväsendet anser att de är sonade.
Citera
2025-02-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ja, jag vet men jag tänkte mer i ett bredare sammanhang.
Ratsit har ju utgivningsbevis och påstår att GDPR inte gäller t.ex.

Spelar ingen roll vi har grundlagar som journalistik men ska det finnas ett intresse av indexering/databaser behöver det vara av stor vikt i ett sånt syfte för att frånträda GDPR. Möjligen kan man motivera det I vissa fall men inte för den breda massan.

Det går aldrig att motivera att man ska ha en dom för en vanlig Svensson som åkt för tex rattfylla. Eller vad han har för lön.

Detta kommer man förlora i rätten. Vi är egentligen sista landet i Europa som har något liknande.
Senast redigerad av luddigt 2025-02-26 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in