Citat:
Ursprungligen postat av
toalettdykare
Sverige ska stärka sitt försvar, men samtidigt tvingas erfarna soldater lämna tjänsten. En av dem är Ruben Flens, 31, från Lv6 i Halmstad. Efter 12 år i Försvarsmakten tvingas han nu sluta – mot sin vilja. Anledningen? En lag från 2012 som sätter en tidsgräns för anställningen av soldater.
– Det finns många som inte vill göra lumpen. Jag vill ju vara kvar. Det känns tråkigt, säger Ruben Flens.
Nu lämnar Flens Sverige och satsar på en ny karriär som bartender på Mallorca.
Borde lagen ändras?
Lagen infördes för att undvika ett renodlat yrkesförsvar, men med dagens säkerhetsläge och behov av fler soldater har regeringen valt att utreda den.
Vad tycker ni? Är det rimligt att tvinga ut erfarna soldater medan försvaret samtidigt skriker efter personal? Eller är det rätt att ha en tidsgräns för att få in ny kompetens?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...varet-ska-vaxa
Med det där namnet så skall han ju absolut då vara kvar. Säga vad man vill men hans föräldrar hade antagligen lustig humor eller var de jäkligt elaka. Men klart Fänrik Flens skall få vara kvar.
OnT
Jag tycker att det här är precis det som är Sveriges problem att det finns så många jäkliga konstiga regler och lagar som är så helt paradoxal de kan vara.
Det verkar som att sunt förnuft inte få vara det som råder i Sverige längre
En jäkla massa konstiga lagar som bara gäller vissa människor och vissa andra människor får göra precis vad tusan de vill
Om en soldat trivs och vara soldat så ska vi Sverige vara ytterst glada för att denna personen vill vara med och försvara landet.
Sverige ska ju inte tro att det kryddar av personer som officer Fläns utan vi är fler som mig som skall sabotera så mycket vi kan för Sverige istället.
Men som vanligt kommer den här ypperligt värdelösa regeringen Åkesson och Kristersson att begrava detta är en slags utredning som är klar 2030. Om ens då.
Det tar tid att utreda säger Uffe och kollit Åkesson nickar instämmande i sina neuroleptiska dimmor av alla tunga mediciner.
Sparka denna värdelös regering snart åt helvete inget de för är ju något seriöst ändå!