Jag tror, som många andra, att det är betydligt mer som lett till åtal än enbart en kommentar om att det är äckligt. Annars skulle man behöva utreda 90% av X för HMF mot muslimer, homosexuella, transpersoner, judar, invandrare etc.
Gissningsvis är det en samlad bedömning av flera saker som tas upp, så det är väldigt många som förfasas över att "yttrandefriheten är hotad" utan att någon ens vet vad åtalet bygger på.
Lite storm i vattenglas-känsla innan man vet lite mer om åtalet.
Citat:
Ursprungligen postat av
honn
Numer får man skriva tom i publucerade artiklar att alla ryssar är genomonda och inte går att lita på. Utan att någon höjer på ögonbrynen. Men det räknas tydligen inte som hets mot folkgrupp.
Det får man förvisso även om muslimer, det är bara att kolla på X, där är det nog mer tweets mot invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet.
Många, även ledande politiker som Jomshof (nu fd politiker förvisso) har där skrivit väldigt negativt kring Islam och muslimer samt uttalat sig offentligt i olika sammanhang utan att det räknats som HMF.
Jomshof vill jag minnas skulle utredas för HMF men jag tror inte ens att man tog ärendet vidare och han har ju definitivt inte blivit fälld.
Det har även varit en hel del som anklagats för antisemitism när de kritiserat Israel, men jag tror inte någon av alla dessa som blivit anklagade heller har fällts för HMF.
Men ja, ryssfientlighet har absolut blivit mer "ok" sedan kriget i Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Äcklet kanske inte enbart riktas mot dragsen som det handlade om utan det media som s.a. s. ger ut det, om det kan vara mängden av det man ser som också inverkar? Och om man uppfattar ett syfte med att det förekommer så mycket och därför faktiskt uppfattar det som att det är en själv blir utsatt för något intrusivt.
Nyligt blev ett 70 tal kristna halsuggna av IS i en kyrka i Kongo men nyheterna handlar mest om "Mello" som av någon anledning dragits ut till att pågå en halv evighet trots att den artistiska kvaliteten på vare sig upphovsmän eller artister inte rättfärdigar det alls. Och lite beskäftiga inlägg om att Putin och Trump är elaka.
Och den observationen kanske är "whataboutism" men det kan kanske också vara något som fortfarande puttrar och ställa till gräva besvär.
Ja, det är måhända bra ändå att det tas upp, hoppas att hen får ett bra ombud.
Jag tror absolut att många som uttrycker sig kränkande om transpersoner, transor etc gör det för att de upplever att det finns en agenda för att det visas mycket i media.
Personligen tror jag mer att det handlar om en pendelrörelse än en agenda. När jag var ung såg man varken homosexuella eller transor i TV, filmer eller serier. Jacob Dahlin (Jacobs Stege) var undantaget samt Jonas Gardell. I TV-serier och filmer fanns knappast några homosexuella karaktärer etc, hjälten var alltid en vit man. Sedan började pendeln svänga och det började komma fler icke-vita eller kvinnliga huvudpersoner, därefter började homosexuella dyka upp mer i TV och film och jag antar att då blir väl nästa steg att även transpersoner etc får mer "rampljus".
Nu känns det som att pendelrörelsen är på väg tillbaka, eller i alla fall att det blivit en motreaktion från många som tycker att det gått för långt.
Man kan tycka vad man vill om det, men jag har svårt att tro att barn kan indoktrineras att bli homosexuella bara för att det visas i TV, för i så fall borde ju ingen ha blivit homosexuell på "min tid" då de aldrig syntes i TV.
Förstår din tanke kring attacken i Kongo, men händelser som drabbar svarta i Afrika uppmärksammas nästan aldrig i västerländsk media, hade det varit vita hade det kanske varit en notis om det hela, nu bakas det istället ihop i en pytteartikel om att det dödats 7000 personer (flertalet civila) på en månad i Kongo:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMWQEV/over-7000-dodade-i-ostra-kongo-sedan-januari
(mer eller mindre exakt samma artikel i Expressen)
Det som händer i Afrika överlag får praktiskt taget ingen plats i europeisk media.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ganonito
Fast After Dark och Babsan är inte besatta av att få vara nära barn och "läsa sagor" för dem. After Dark och Babsan har inte artistnamn som "Shameless Whinewhore". Kan du säga detsamma om D&D? Dessutom är det en sak att tycka att det är töntigt att anse det vara äckligt och en helt annan att bestraffa det.
Babsan och After Dark var med i massor av familjevänliga program i TV, bla Mello för säkert 15 år sedan och även i barnprogram. Sagostunderna med transor som gjordes för nåt år sedan känns knappast hotande. Jag såg ett klipp från en sådan på SVT och transorna hade inte på sig "vågade" kläder utan såg mer ut som Cruella DeVille med långa klänningar och boaor runt halsarna.
Om vissa barn blir skrämda av transorna? Möjligt. Det som är förvirrande kan ibland kännas hotande för en del barn, men att det skulle vara skadligt har jag svårt att se. Jag tror snarare att barnen såg dessa som "knasiga". Ska skattepengar bekosta dessa sagostunder? Det är en annan fråga där man kan ha väldigt olika åsikter i stort om vad skattepengar ska användas till.