2025-02-25, 21:31
Medlem
Taebbans avatar
Hur jävla bra som helst. Bort med skiten!
Det är sinnessjukt att sitta och betala handlingar som är offentliga och gratis.
Garanterat att snyft reportage kommer nu från brudar som inte längre kan kolla upp sin potentiella dejt. Att en trygghet har försvunnit från dom osv...
Att dra iväg ett mail till närmaste tingsrätt är både gratis och enkelt.
Citera
2025-02-25, 21:37
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Detta känns så främmande för mig. Jag har aldrig blivit nekad handlingar. Och då har jag begärt ut handlingar (alltså inte bara domen eller beslutet) i såväl våldtäktsdomar som tvistemål där känsliga uppgifter förekommer, eller tvistemål som är 30 år gammalt. Jag har alltid fått skickat på mailen om det så måste fotograferas för att de ska kunna lämna ut den. Jag har aldrig behövt överklaga och har även lyckats få sekretessen röjd (med väldigt bra anledning) vid något tillfälle.

Försök få ut fupar från Eksjö eller Ystad tingsrätt, tror de är de krångligaste.
Citera
2025-02-25, 21:50
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taebban
Hur jävla bra som helst. Bort med skiten!
Det är sinnessjukt att sitta och betala handlingar som är offentliga och gratis.
Garanterat att snyft reportage kommer nu från brudar som inte längre kan kolla upp sin potentiella dejt. Att en trygghet har försvunnit från dom osv...
Att dra iväg ett mail till närmaste tingsrätt är både gratis och enkelt.

Hoppas att fittorna bakom sajterna blir skyldiga staten pengar nu också.
Citera
2025-02-25, 21:51
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ännu en spik i kistan för öppenhet, demokrati och yttrandefrihet. HD begränsar journalistik och medborgarjournalistik kraftigt och hindrar insynen i domstolarnas maktutövning.

Våra domstolar står inte längre för lag och rätt i Sverige och juristerna där är brottslingar som hör hemma i fängelse.

Vill du påskina att journalister och andra inte kan få ut domar?
Citera
2025-02-25, 21:54
Medlem
Taebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ännu en spik i kistan för öppenhet, demokrati och yttrandefrihet. HD begränsar journalistik och medborgarjournalistik kraftigt och hindrar insynen i domstolarnas maktutövning.

Våra domstolar står inte längre för lag och rätt i Sverige och juristerna där är brottslingar som hör hemma i fängelse.
Från Domstolen kan du få ut domar som är preskriberade, vilket du inte får från Lexbase. Med det sagt, Lexbase fyller inget syfte!
Citera
2025-02-25, 21:55
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Jag kan se nyttan i tjänsterna, men dom är ju värdelösa i stort då alla är med som har varit inblandade i något brottsmål. Själv är jag med då jag stämde en bilhandlare. Vilket gick till tingsrätten och dom avgjordes.

Jävligt många går in på lexbase, söker på ens namn och ser att man är med. Sen gör dom inget mer utan tror ju givetvis att alla som är med där är kriminella.
Ja och några av de dårarna ser du redan här i tråden.
Citera
2025-02-25, 21:55
Medlem
Go Hd!
Citera
2025-02-25, 21:56
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
De kriminella gynnas av detta. Att EU lag står över svensk lag får mig att fundera på vad mer som kan drabbas av dessa EU lagar
Vad tycker du om att kriminella äger dessa siter och tar bort sig själva ifrån dem då?
Citera
2025-02-25, 21:57
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
förjävlligt tycker man har rätt att kolla upp sina grannar eller jobbkollegor om de t.ex. knarkat och liknande

Du kan ju skaffa dig ett liv också. Om du måste kolla upp alla i din omgivning har du problem. Du kan tacka HD nu.
Citera
2025-02-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ljuv musik bland många mörka nyheter i vår samtid.

Nu hoppas vi bara på att de inte kör med nåt kryphål för att fortsätta hålla verksamheten, typ flyttar servrarna till Isle Of Man eller liknande. I slutändan handlar det bara om att ladda ner offentlig data, och publicera den på en websida.

HDs utslag är bara ett första steg vilket i och för sig är jättebra, men det måste bli svårare att få tag på denna typ av offentlig data i bulk från första början också. Utlämningsprövning och avgifter som inte är obetydliga t.ex.

Om jag inte har helt fel för mig så omfattar GDPR medborgare i EU oavsett vilket land företaget befinner sig i.
Citera
2025-02-25, 22:12
Medlem
Bra, såklart.

Men man undrar ju hur de har kunnat lura i folk att betala för något som är gratis, men som också är offentliga uppgifter som vem som helst kan begära ut, då brottmålsdomstolar i regel är offentliga.
Citera
2025-02-25, 22:18
Medlem
nullums avatar
Bra! Och när ska personuppgifter Ratsit och liknande sinnessjuka hemsidor bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in