2025-02-25, 14:12
Medlem
Det finns gott om räntebärande konton som betalar ut flera gånger om året.
Citera
2025-02-25, 14:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tänk på att räntor betalas ut en gång om år, satsa på utdelande aktier istället.
Räntor kan visst betalas ut månadsvis. Utdelningar utgår sällan månadsvis.
Citera
2025-02-25, 14:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Räntor kan visst betalas ut månadsvis. Utdelningar utgår sällan månadsvis.

Har fått svar angående räntor som jag inte visste och det finns vissa aktier som delar ut månadsvis, kvartalsvis eller årsvis men kanske mest amerikanska.
Citera
2025-02-25, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Ja på sätt och vis. Men det ursprungliga kapitalet minskar i realvärde. Så egentligen lever man ändå på att förbruka det ursprungliga kapitalet.

Om du har majoritet aktier kommer realvärdet med största sannolikhet vara större efter både 5 år och 25 år om du plockar ut 4 %. Varför, jo eftersom realavkastningen på lång tidshorisont är en bra bit över 4 %.

4 % är ganska bra att sikta på och även något jag siktar på för att gå i pension kring 40. 92-93 % chans att lyckas efter 30 år och då har man inte räknat alls med arv, pension eller något extra pass här och var. Med största sannolikhet är man långt rikare (nominellt och realt) än när man började.
Senast redigerad av LTO 2025-02-25 kl. 15:43.
Citera
2025-02-25, 15:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Hur stor förmögenhet behöver man ha för att t.ex. få 10.000 kr i ränta? Ungefär? Per månad (leva på räntorna) Jag är usel på matte och mina googlingskunskaper har inte räckt till.
Kom ihåg att du enbart får ut 70 % av räntan, resten hålls inne som källskatt. Så om du ska ha 10K netto per månad så krävs 171K i ränta per år. Så om du idag kan få 2,5 % sparränta så innebär detta ett kapitalbelopp på 6,84 M.
Citera
2025-02-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kom ihåg att du enbart får ut 70 % av räntan, resten hålls inne som källskatt. Så om du ska ha 10K netto per månad så krävs 171K i ränta per år. Så om du idag kan få 2,5 % sparränta så innebär detta ett kapitalbelopp på 6,84 M.
Källskatt? Näe, det är skatt på inkomst av kapital.
Citera
2025-02-25, 17:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Källskatt? Näe, det är skatt på inkomst av kapital.
Som dras vid källan, ja.
Citera
2025-02-25, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Som dras vid källan, ja.
Får nog ge mig där.
Citera
2025-02-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tänk på att räntor betalas ut en gång om år, satsa på utdelande aktier istället.
Dem delas väl också ut en gång per år OM det blir en utdelning?
Citera
2025-02-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canonica
Dem delas väl också ut en gång per år OM det blir en utdelning?
Det är lite olika, Creades till exempel delar ut flera gånger per år, tror det är fyra.

Att en aktie har utdelning innebär dock inte att den är mer lönsam än en aktie där det återinvesteras.
Citera
2025-02-25, 20:46
Medlem
Att leva på räntor låter konstigt. Sparkonto är väl en bra lösning om man vill ha en buffert där eller har tänkt sig att investera pengarna inom några år, men annars är börsen alltid bättre. Bra att det nämnts att även om man tror man får 3% på ett sparkonto, så stämmer inte det helt eftersom staten stoppar in sina labbar och tar en viss andel av räntan.
Citera
2025-02-26, 00:03
Medlem
TweentyFives avatar
Det hade varit najs men det väl bara spara i många år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in