Citat:
Ursprungligen postat av
hedonismmm
Att en människa väljer att köpa sex är något som kan skada andra människor. Vad en person har för sexuell läggning eller könsidentitet kan inte skada andra människor. Det är fullt rimligt att kritisera en annan människas beteenden om det utsätter andra för risk.
Att kritisera hur en annan människa väljer att se ut, att kritisera en annan människas sexualitet, eller dess sätt att utrycka sig, är pinsamt. Att köpa sex av en prostituerad går liksom inte riktigt att jämföra.
Så kan vi sammanfatta din ståndpunkt som att det är okej att sitta på nätet och ha åsikter om andra människors val och beteenden så länge som det går i linje med din världsuppfattning då?
Tycker du att det för ämnet relevanta uttalandet om att det är äckligt med drakar och dragqueens är något som ska vara straffbelagt i Sverige?
Jag tänker att antingen har vi ett samhälle som är öppet och där viss form av debatt och kritik får framföras eller så har vi inte det. Ska den moraliska skillnaden i vad som är okej att kritiseras bara vara förenligt med det rådande paradigmet (den s.k. åsiktskorridoren)?
Varken att bränna koranen, lägga bacon på koranen eller att uttrycka att något är äckligt är för mig något som jag vill ha kriminaliserat i vårt samhälle. Jag tror personligen att det är bra att ha högt i tak och att vi ska kunna problematisera och debattera olika kulturella uttryck utan att riskera att bli dömd för det i form av hets mot folkgrupp.
Hade vederbörande efter att kommentaren fälts fortsatt att häckla och trakassera människorna i gruppen hade det kunna vara fråga om ett ofredande. Är inte det en tillräcklig kriminalisering för att skydda människor ifrån att bli utsatt för häckel och otäcka kommentarer?