2025-02-25, 10:26
Avslutad
Friheten är död för oss rationella människor.
Citera
2025-02-25, 10:29
Medlem
Vrf skriver man sådant och blir sedan förvånad när man straffas för det?
Citera
2025-02-25, 11:02
Medlem
Helt sinnessjukt.

Hur är det att hetsa eller uppvigla att uttrycka sina känslor för nåt?
Får man skriva att man tycker att libanesisk mat är äcklig eller är det också HMF?
Citera
2025-02-25, 11:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Såg du några artiklar om hur mycket polisbeskydd som kastats efter honom? Något om några upplopp som startat och ändå fick han tillstånd?

Yttrandefrihet är inte att få säga och göra exakt vad man vill, det begriper alla som vill. Populära exempel på inskränkningar av yttrandefriheten är förbud att hota någon (olaga hot), eller hets mot folkgrupp.

När polisen slåss med motdemonstranter för att du skall få bränna en koran, då har vi yttrandefrihet. När polisen slåss med dig för att du vill bränna en koran, då har vi det inte. Ser du skillnaden?

HMF är i direkt strid med yttrandefriheten. Dessutom utvidgas HMF allt mer varje dag. Att bli åtalad för att man skriver att män som klär sig som kvinnor och dessutom insisterar på att få vara nära barn är äckliga då är det inte yttrandefrihet. Snart kommer vi ha det som i Tyskland, England och Frankrike där man kan bli åtalad för att ha förolämpat politikerna.
Citera
2025-02-25, 12:20
Medlem
Blaskas avatar
Ja, det var väl ett klumpigt sätt att uttrycka sig på sociala medier i deras grupp! Att folk aldrig lär sig.
Citera
2025-02-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://www.gd.se/2025-02-24/skrev-fy-fan-vad-ackligt-om-dragqueens-pa-facebook/

En man i Gävle åtalas för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook.

Mannen ska ha kommenterat på ett Facebookinlägg på drag-teatersällskapet ”Bland Drakar och Dragqueens” sida. Han ska bland annat ha skrivit ”Fy fan vad äckligt!”.

------------------
Är det för hårt att åtala någon för hets mot folkgrupp för en sådan kommentar eller anser ni att det är korrekt?
Är yttrandefriheten i fara, eller är det alldeles över gränsen att uttrycka att dragqueens är äckliga?

att skriva att Trump är äcklig (+ värre saker )
Uppmuntras .
Skillnad på folk o folk.
Citera
2025-02-25, 13:03
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
https://www.gd.se/2025-02-24/skrev-fy-fan-vad-ackligt-om-dragqueens-pa-facebook/

En man i Gävle åtalas för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook.

Mannen ska ha kommenterat på ett Facebookinlägg på drag-teatersällskapet ”Bland Drakar och Dragqueens” sida. Han ska bland annat ha skrivit ”Fy fan vad äckligt!”.

------------------
Är det för hårt att åtala någon för hets mot folkgrupp för en sådan kommentar eller anser ni att det är korrekt?
Är yttrandefriheten i fara, eller är det alldeles över gränsen att uttrycka att dragqueens är äckliga?

Märkligt hur det finns Facebook-grupper där tiotals kvinnor dagligen hänger ut sina ex och anklagar dem för diverse felaktigheter, och att det inte klassificeras som förtal eller liknande medan en kritisk kommentar av en mildare (och till viss del fånig!) grad gör det.
Citera
2025-02-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Kan tycka att polisen bör ha bättre saker för sig, men att sitta och kommentera hur andra människor lever sina liv som vuxen man är pinsamt som fan.

Ironiskt då att du har haft så mycket synpunkter om människor som valt att köpa sex i andra trådar, är det inte precis det du då själv gör dig skyldig till?

Vi kanske kan förenas i samförstånd här då? Vi upphäver både sexköpslagen och lagen om hets mot folkgrupp så får alla ägna sig åt vad man vill?

Eller är det kanske mindre kränkande att verbalt angripa minoriteter med nedlåtande och nedsättande tillmälen mot deras vilja än att köpa sex av en annan vuxen samtyckande människa?

Förlåt, kunde inte låta bli att påpeka ditt hyckleri.
Citera
2025-02-25, 13:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Skulle ändå inte hävda att drag queens omfattas, efter de inte är transvestiter och motsatt kön inte klär sig som drag queens. Ingen riktig kvinna klär sig så, ingen riktig kvinna sminkar sig så. Det är liksom en helt egen sak för sig.

Det är som sagt som Furries. En manlig Furry som gestaltar ett hondjur är ju inte heller en transa, eftersom vanliga mänskliga kvinnor inte klär sig som en hon-räv...

Drag är väl mer en speciell typ av underhållning, om den är bra utförd och presenterar hyfsat skarp satir över sociala förväntningar som könsroller så skulle jag nästan hävda att det är en konstform åt absurdismen till.
Jag tror folk feltolkar det, såväl en del feminister som tycker det är som "blackface" avseende kvinnor som en del LBTQ+ aktivister som envisas med att kalla dragartister för "trans".
Citera
2025-02-25, 13:11
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Får man inte tycka att bögerier är äckligt längre?

Vad är det för sjuk värld vi lever i? Jag finner bögerier som motbjudande. Det är en naturlig instinkt jag har. Skulle en bög göra närmanden mot mig hade han fått en smäll på käften.
Du har helt rätt och jag reagerar likadant som du.

Men i det sjuka Sverige får du inte uttrycka vad du tycker. Bögar och transor ingår numera i begreppet ”folkgrupp” som det är olagligt att uttrycka missaktning mot. Så mycket för yttrandefriheten här i landet. Sjuk värld, det är verkligen rätt begrepp.
Citera
2025-02-25, 13:12
Medlem
Han kanske kan ha som rättslig invändning att det är just drakar som är det som han avsåg vara äckligt?

Även om syftet med hets mot folkgrupp i grunden är god med att man vill skydda vissa utvalda grupper så känns det som att man sätter ribban lite väl lågt om varje missnöjesyttring över andra människors egenskaper eller identitet ska utgöra ett olagligt uttryck i vårt samhälle.

Personligen tror jag att det finns en uppenbar risk att det demokratiska stödet för brottskonstruktionen minskar om man sätter ribban alldeles för lågt.

Jag tror att folk skulle ha högre förtroende för lagen om det fanns någon form av verkshöjd i vad uttalandet ska innehålla för att det ska utgöra ett hets mot en folkgrupp (eller annan sammanslutning). Om vi utgår ifrån organiserade nazister som har bildat en förening med stadgar som säger att de ska utrota judar och sen har upprepade marscher där de skanderar att "häng dem i trädet" så tänker jag mig att det skulle vara lättare att acceptera att det utgör ett hets mot folkgrupp än att en förargad gubbe på nätet skriver att han tycker drakar eller dragqueens är äckliga.
Citera
2025-02-25, 13:14
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Drag är väl mer en speciell typ av underhållning, om den är bra utförd och presenterar hyfsat skarp satir över sociala förväntningar som könsroller så skulle jag nästan hävda att det är en konstform åt absurdismen till.
Jag tror folk feltolkar det, såväl en del feminister som tycker det är som "blackface" avseende kvinnor som en del LBTQ+ aktivister som envisas med att kalla dragartister för "trans".
Håller med. Det är helt separat från HBTQ-sfären. Det är cosplay.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in