2025-02-25, 14:26
Medlem
När läraren ser Salim utanför i korridoren, fattar jag inte hur han kan stänga ute honom, istället för att hjälpa honom in och försöka rädda hans liv
Citera
2025-02-25, 14:30
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardRedig12
Nej det har du nog faktiskt helt rätt i vi kommer nog aldrig att få reda på egentligen hur hans tankar gick den där dagen.

Jag tycker att det finns väldigt många bra och klyftiga personer som skriver här i tråden om han Bar alla vapen på sig eller om han lämnade några på toaletten det kanske vi får reda på när polisen är färdiga.

Jag har min egen del teori om att han bara runt på hagelgevärdet och 30-06.
Det kanske som jag har sett för mycket filmer eller någonting men att han använde hagelgevär på nära håll mot vissa offer (därför så svårt med identifiering av vissa offer).

Att han skulle springa runt med fyra gevär måste kännas lite otympligt.
Men och andra sidan vet vi inte det heller för hur han tänkte det kan vi aldrig någonsin veta.

Vi är här i floden har förhoppningsvis ganska fungerande hjärnor och vi tänker förmodligen annorlunda än vad det Rickard gjorde den där dagen.

Därför tror jag att han handlade bara irrationellt och ibland rationellt.
Och han kan mycket väl ha använt sig av alla fyra vapen för att prova och leka sig fram.

Men hur det i verkligheten gick till och hur han tänkte det kommer vi nog aldrig att få reda på.
Rikard var under fruktansvärt stress både från det privata med alla myndigheterna och sedan under den här dagen när han visste om att vilken minut som helst skulle polisen komma och allting skulle ta slut.

Men jag tycker att ni som skriver i tråden gör ett bra arbete analyserar och går igenom.
Troligtvis gör ni det också betydligt mer grundligt än vad farbror polisen gör som ändå sitter med betydligt mer fakta än vad vi gör.
Han hade 3 vapen med sig, det fjärde hittade de hemma hos RA.
Senast redigerad av wrongdaytodie 2025-02-25 kl. 14:34.
Citera
2025-02-25, 14:33
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
När läraren ser Salim utanför i korridoren, fattar jag inte hur han kan stänga ute honom, istället för att hjälpa honom in och försöka rädda hans liv
Det undrar nog han också men vi får komma ihåg att det handlade om sekunder och han skyddade ju några andra som överlevde så om de försökte bära/släpa honom där och då så blev de en tydligare måltavla.
Citera
2025-02-25, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det undrar nog han också men vi får komma ihåg att det handlade om sekunder och han skyddade ju några andra som överlevde så om de försökte bära/släpa honom där och då så blev de en tydligare måltavla.

Jo så var det förmodligen! Men sorgligt att de inte kunde hjälpa honom.
Citera
2025-02-25, 14:38
Medlem
Citat:

Tragiskt men jag förmodar att det handlade om rädsla för eget liv.
Att han såg honom blödande och säkerligen svårskadad gjorde nog inte saken bättre.
Svårt att veta hur man själv skulle reagera förrän man är i en liknande situation.
Citera
2025-02-25, 14:42
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Jo så var det förmodligen! Men sorgligt att de inte kunde hjälpa honom.
Ja verkligen, tanken att leva resten av livet med den vetskapen låter outhärdligt...
Citera
2025-02-25, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Han ser ut att ha två vapen hängande i sina vapenremmar och ett i händerna.
Ang ammunition o magasin då hade han väl det i fickorna, det var väl därför han bytte om till jaktkläderna. Har ju figurerat i texten också om ev bälte till magasin och rökgranater.
Ja, men jag menar ALLT. Det kan han inte ha haft på sig eftersom det hittades saker på bland annat toaletten.
Citera
2025-02-25, 14:50
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Ja, men jag menar ALLT. Det kan han inte ha haft på sig eftersom det hittades saker på bland annat toaletten.
Ja jo, jag skrev väldigt dumt där och jag ber om ursäkt. Han hade allt väsentligt på sig, och lämnade resten. Jag "tala" i nattmössan, men du förstod ju ändå som tur var.
Citera
2025-02-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Han hade flera magasin samt ca100 skott när han påträffades
Citera
2025-02-25, 14:54
Medlem
Jklllls avatar
Vad hittades på toaletten?
Citera
2025-02-25, 14:56
Medlem
lorenida737s avatar
Han hade två sidor, men på Rickards huvudsakliga Facebook-sida fanns bilder på honom med sina vapen. Efter husrannsakan raderade polisen sidan, så det är möjligt att de även tog bort andra sociala medier. Som jag förstod det hann ingen ta screenshots innan sidan togs bort.

Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Det har väl hela tiden sagts att han inte har haft några sociala medier.
Vilka profiler ska det ha varit enligt dig? Har du skärmdump?
Citera
2025-02-25, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkllll
Vad hittades på toaletten?
Vad jag har fattat så är det gitarrfodral väskor samt id handlingar. De sa inget om något paraply.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in