2025-02-25, 09:08
Medlem
Swe1227s avatar
Du hade kunnat göra det själv, alla hade kunnat det. Förutom att byta bromsvätska och det behöver man i princip aldrig göra.
Citera
2025-02-25, 09:42
Medlem
Vad TS och många andra missar här är att man BARA fokuserar på vad som är BYTT och inte själva servicen som består av massa kontroller.
Man kan tycka att det är väl inget svårt att gå runt med en lampa under bilen/huven och kolla så allt är okej och nä det är inte svårt men vanligtvis gör inte en bilägare det samt att man ska veta vad man tittar efter.

Jag har jobbat som mekaniker och kan gå igenom lite snabbt vad man tittar efter:
Oljeläckage från motor och växellåda.
Tittar på avgassystemet så det inte är skadat eller börjat rosta.
Kollar så bromsslangar m.m inte är skadat och läcker.
Kollar gummidammasker och liknande inte är spruckna och börjat läcka massa fett.
Inspekterar fjädringen så dom är hela och inte börjar spricka.

Utöver det så ska man kolla med datorn så all elektronik (och det är mycket i en modern bil) fungerar som det ska.
Om någon givare/sensor är sönder så kan det leda till fel avgasvärde och då kommer man få underkänt på besiktningen men även utöver det så kan en givare/sensor som skickar fel signaler till motorelektroniken göra att bilen förbrukar t.ex med bensin, att den går ojämnt osv som också kan leda till ökat slitage i motorn.
Osv osv.
Ni kan ju jämföra det med allt annat som ska inspekteras om man t.ex har hus, det kostar också även om dom inte byter något och det verkar folk inte ha problem med men man gör ju dessa kontroller för att förhindra ATT något kanske händer som i det långa loppet kommer att kosta mer.

För att återgå till vad TS fick utfört på sin bil så kostar BRA bromsskivor (ni som tar dom billigaste kanske inte bryr er om bromsverkan) 500kr stycket så 1000:- för ett par bromsskivor och 500:- för bromsbeläggen sen plus jobbet beroende på hur enkelt/snabbt man kan byta på en sådan bil så minst 500-1000:- till så då ligger vi på 3.000:-,sen tillkommer olja, oljefilter och bromsvätska som ligger på ca 1000:- i delar då är vi uppe i 4000:-

Sen jobbet för byte olja, bromsvätska samt kontrollen/inspektionen och miljöavgift för hantering av farligt avfall (olja, bromsvätska, gamla bromsbelägg) ja då låter inte 9.000:- som överdrivet dyrt om det var gjort på en märkesverkstad.

Och nä jag försvarar inte verkstäder bara för jag har vait mekaniker, jag jobbar inte som det längre och jag själv köper billigare saker ibland och JA billigare saker funkar lika bra som dyra sett till deras funktion MEN skillnaden är att billiga saker är bra tills dom utsätts för MER än vanlig användande.
T.ex ett par billiga bromsskivor/bromsbelägg kommer inte funka lika bra när du kör på motorvägen i 110-120 km/h och måste tvärnita ner till nästa helt stillastående, dom kommer inte klara den värmeutvecklingen lika bra, samma med billiga däck.
Köra runt i stan i 40-50 km/h är inga problem men när det är kallt ute eller ösregnar eller du måste tvärnita på motorvägen så kommer deras funktion inte vara lika bra.

Jämför med billiga verktyg t.ex, dom funkar hur bra som helst om du bara ska skruva upp enkla saker men när du pressar ett sådant verktyg så kommer de inte klara det eller helt enkelt går sönder jämfört med dom dyra och där i ligger skillnaden.
Citera
2025-02-25, 10:37
Medlem
Lät faktiskt billigt med tanke på att du böt bromsarna bak.
Citera
2025-02-25, 12:01
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danelopen
Lämnade in min Mazda 3 2015 på service för första gången. haft den i 1 år och det är min första bil.

Bytte oljefilter, olja, bromsvätska, bromsbelägg bak och bromsskivor bak.

Detta kalaset kostade mig 9253 svenska riksdaler. Känns ju lite sjukt. Men det är kanske vad det kostar att äga en bil.

Ja OEM är dyrt. Sen är knappast Mazda en av de dyrare. Själv har jag en Folkvagn golf, också en 2015. Dom tar typ 9000 kr för att få en kö-lapp på märkesverkstad...
Citera
2025-02-25, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyalf
Finns en särskild plats i helvetet för er som säger bromsklossar.

OT: För att skilja dem åt fick vi kalla beläggen klossar eller backar för att markera om det var till trummor eller skivor...detta för femtiotalet år sedan på mekutbildningen. Även bromsband som beteckning på del florerade.

/Dick
Citera
2025-02-25, 13:00
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Lämnade in min Mazda 3 2015 på service för första gången. haft den i 1 år och det är min första bil.

Detta kalaset kostade mig 9253 svenska riksdaler. Känns ju lite sjukt. Men det är kanske vad det kostar att äga en bil.

Låter någorlunda rimligt, det är dyrt med bil... men tycker du det är för dyrt så "prova att köpa en häst" som bosse bildoktorn sa en gång

Vanlig service brukar kosta 3-6', beror ju på vad som ska göras såklart, men ungefär, och 3-5' för att byta skivor och klossar på 2 hjul är också rimligt

köp en häst får du se
Citera
2025-02-25, 13:01
Medlem
Yrins avatar
Låter väl rimligt.
Har en ungefär lika gammal Mazda 6, gjorde samma saker som du minus skivor och belägg. Gick på ganska prick 5000 hos märkesverkstad. En timmas arbete ungefär, vet inte vad filter och vätskor kostar men säkert har dom feta marginaler.

Har alltid servats hos "auktoriserad" verkstad i rätt intervall och jag tänker mig att andrahandsmarknaden gillar sånt.
Citera
2025-02-25, 14:01
Fullt normalt pris på verkstad. Skivor, belägg, service m.m.
Citera
2025-02-25, 15:45
Medlem
skvallertackas avatar
Det är väl bromsarna som gör att det drar iväg. Gissar att du gjort det på en märkesverkstad/mazdaverkstad?
Citera
2025-02-25, 15:46
Medlem
skvallertackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabalshitshow
Fullt normalt pris på verkstad. Skivor, belägg, service m.m.

Min erfarenhet är att samma service diffar mellan 3-4000 beroende på om du gör det hos fordonsmärkesverkstad eller typ mekonomen/meca. Bilia tog 6000kr för en service på min dåvarande v50 medan meca tog under 4.
Citera
2025-02-25, 16:16
Medlem
Citat:

En seriös bilverkstad, som är ansluten till Motorbranchens RiksFörbund, MRF, är skyldig att lämna dig ett kostnadsförslag/offert på ett specificerat arbete.
Konstnadsförslaget får endast överskridas 10 % - och då endast när det har med trafiksäkerheten att göra - annars måste verkstaden kontakta kunden och få klartecken att fortsätta arbetet.

Har du lämnat bilen till en seriös MRF-ansluten verkstad?
Om inte kan du känna dig blåst både på pris och garanti på arbetet.

Tag det inträffade som lärpengar, och kräv kostnadsförslag först nästa gång.
Citera
2025-02-25, 17:01
Medlem
immenhusens avatar
Normal kostnad för en ackrediterad märkesverkstad, med tanke på att du även bytte skivor och klossar bak. Bara den ordinarie servicen (oljebytet), måste uppta nästintill halva kostnaden. Det blir däremot oerhört mycket billigare, om du gör allt detta själv och beställer din egen olja och dina egna delar. Men det förutsätter ju att du såväl kan, som har tid och lust, att pyssla med detta. De som säger att det bara kostar några hundringar och tar en timme i trädgården, är vana hemmamekaniker. Det är dock upp till dig som novis, om du vill meka själv med en så pass vital del som bromsarna. Det du däremot skulle kunna göra själv, är att byta olja och filter. Men då får du ingen stämpel i serviceboken, vilken är till din fördel när du väl vill sälja bilen.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in