• 1
  • 2
2025-02-24, 22:10
Medlem
GustavAdams avatar
För vems sjuka mor talar Jeffrey Sachs, economist and public policy analyst?
Har han rätt när han säger att det fanns en överenskommelse mellan USA och Ryssland att NATO inte skulle ansluta länder öster om Tyskland?
Citera
2025-02-24, 22:33
Medlem
Googla en stund och läs på och gör din egen bedömning.
Citera
2025-02-25, 04:39
Medlem
Konstnarren5s avatar
Så säger mycket, mycket mer än vad TS nämner. Han är väl värd att lyssna på.
Citera
2025-02-25, 05:52
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Googla en stund och läs på och gör din egen bedömning.
Tack för din kommentar.
Jag skrev min fråga här på FB efter att ha lyssnat på honom, så har jag faktiskt redan en egen uppfattning.
Har du någon också, eller du ville bara göra reklam för Google?
Citera
2025-02-25, 08:49
Tveksamt.

Hans karriär tog fart när han satt och intellektualiserade plundrandet av Ryssland på 90-talet. Under 30 år var han "insider par excellence", med alla möjliga flotta uppdrag inom FN.
Nu ångrar han sig, typ, eller nåt?

Hursomhelst så lyckas han alltid hålla sig på rätt sida av åsiktslinjen, för att aldrig riskera sin feta lön från Columbia University. Kanske är det skickligt "brinkmanship" - eller är det för att han aldrig tar bladet från mun, utan mest babblar på i luddiga termer och säger väldigt lite, oavsett om det handlar om Covid/Israel/globalisering/Ukraina?
Jag har åtminstone aldrig hört honom säga något kontroversiellt, förrän någon annan sagt det ännu tydligare.

Vore jag konspiratorisk hade jag sagt han är "kontrollerad opposition". Men ärligt talat tror jag bara han är en sliskig opportunist som känner vart vindarna bär av, och vänder kappan därefter. Litar m.a.o. inte på honom.
Citera
2025-02-25, 08:55
Medlem
Jeffrey är väldigt insatt i det han pratar om. Så det är klart att ingen lyssnar på han då narrativet inte följs. Sanning är något de flesta människor avskyr
Citera
2025-02-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Har han rätt när han säger att det fanns en överenskommelse mellan USA och Ryssland att NATO inte skulle ansluta länder öster om Tyskland?
Det fanns inte något formellt bindande avtal, bara ett muntligt löfte:
https://nsarchive.gwu.edu/briefing-b...-leaders-early

Men visst var det en provokation att samtidigt som Ryssland nedrustade, frivilligt gav upp kontrollen över Sovjetrepubliker så expanderade en ryssfientlig militärorganisation österut in på detta territorium. Det var en hel del som redan från början konstaterade att det inte skulle sluta väl.
Citera
2025-02-25, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
Jeffrey är väldigt insatt i det han pratar om. Så det är klart att ingen lyssnar på han då narrativet inte följs. Sanning är något de flesta människor avskyr

At han er väldigt innsatt i det han prater om, det är inte samma sak som att säga sanningen.
Citera
2025-02-25, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
At han er väldigt innsatt i det han prater om, det är inte samma sak som att säga sanningen.
Med den logiken så ljuger alla och ingen diskussion är nödvändig.

Han berättar vad de flesta redan vet. Alla tror Ukraina-stödet har med nån slags moralisk värdering att göra. För folk som inte befinner sig inom politik och affärsvärlden så är det så klart.

Men det hela är enbart affärer och råvaror. Folks välbefinnande återfinns sällan högt upp på de styrandes lista.
Citera
2025-02-25, 10:22
Medlem
Citat:

Han berättar vad de flesta redan vet. Alla tror Ukraina-stödet har med nån slags moralisk värdering att göra. För folk som inte befinner sig inom politik och affärsvärlden så är det så klart.

Men det hela är enbart affärer och råvaror. Folks välbefinnande återfinns sällan högt upp på de styrandes lista.

Och med din logik, de som har kunskap ljuger inte? Självklart ljuger de, när det passar dem.
Citera
2025-02-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Och med din logik, de som har kunskap ljuger inte? Självklart ljuger de, när det passar dem.
Ok så om jag har förstått saken rätt. Du gillar inte innebörden av vad han säger så därför ska vi inte lyssna på han?

Utan enbart allt som följer det politiska narrativet och propagandan?

Det är så klart din rättighet, jag lever dock inte efter sådant tänk.
Citera
2025-02-25, 10:33
Medlem
Citat:

Så är det i Ryssland, ja. Folket betyder ingenting, det är bara ett verktyg för den härskande eliten. Och det har vi sett under de senaste 3 åren. Hundratusentals ryska soldater har kastats till fronten bara för att dö. Ett liv betyder ingenting i Ryssland. Samtidigt har Ryssland systematiskt bombat civila mål i hela Ukraina för att skade samhället. De har gjort detta i 3 år nu.

För oss som har läst historia vet vi att det är så här Ryssland har gått sedan 14-1500-talet. En barbarisk våldsam stat, människors välbefinnande spelar liten eller ingen roll i Ryssland.
Senast redigerad av Sharkimedes 2025-02-25 kl. 10:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in