Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Så då kan ju Ryssland ha flottbas på Gotland också efter att ha erövrat det. Eftergiftspolitik kommer bara öka Rysslands möjligheter och till och med antal soldater för framtida krig. Det finns aldrig något att "bara detta lilla landområde": imperialistiska stater fortsätter med större resurser nästa gång. Rysslands argument är precis som Tysklands gentemot Sudetlandet och "tyska korridoren" genom Polen.
Men det är meningslöst, du vill nog att Sverige skall erövras och kvinnorna här våldtas, och männen tvingas in i Rysslands nästa krig som soldater.
Frågan jag tycker är intressant nu är vad Zelenskyj vill? Putin säger att han vill ha fred. Trump säger att han vill ha fred. Vad vill Zelenskyj? Tror han fortfarande att han ska kunna ta tillbaka de av ryssarna ockuperade områdena med hjälp av Ukrainas krigsmakt? Tror han att han ska få hjälp av västeuropeiska styrkor för att driva ut ryssarna?
Är man det minsta realistisk inser man att varken det ena eller det andra kommer att hända.
Det jag hoppas på är att även Zelenskyj kommer fram till att tusentals människor har dött helt meningslöst under det senaste året av krig och att tusentals kommer att dö helt meningslöst om kriget fortsätter.
Man kan tro vad som helst om framtiden men det vi vet är att maktlösa och oskyldiga människor varje dag dör en för tidig död nu. Vad som kan tänkas hända efter det att nuvarande kriget är slut vet ingen.
Personligen tror jag att varken Putin eller det ryska folket tycker att detta krig varit en så stor framgång att de vill ha mera krig.