2025-02-24, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Flikar in något OT.

Är i princip aldrig på facebook men sprang över en tråd i ämnet där nu och HÄPNAS över tonen!

Flashback känns plötsligt extremt respektfullt och intelligent i jämförelse när det kommer till detta ämne.

Hoppas mitt inlägg får ligga kvar eftersom det säger något om samtiden, men vet som sagt att det är OT i ämnet så vill inte dra igång någon diskussion
Jo, det är lite "Stockholmssyndromet" över händelsen. Även om GM gjort en fruktansvärd sak så kan man delvis förstå hur personen kunnat hamna där på grund av sjukdom, psykiskt ohälsa och upplevt svek från samhället

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmssyndromet
Citera
2025-02-24, 23:13
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Frågan måste ställas.
Hade någon person förutom den "kända" skytten vapen på plats?

Ja, polisen….😴😴😴
Citera
2025-02-24, 23:21
Medlem
Lyssnat på filmen igen och nu hör jag skrik och skott (förmodligen från entrén) en kvinna prata det är samma upprörda röst som säger ”ut allihopa” eller något i den stilen som sedan blir skjuten med flera skott på andra sidan dörren verkar det som. Vidrigt.
Jag hör inte GM säga ett ljud.
Citera
2025-02-24, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jo, det är lite "Stockholmssyndromet" över händelsen. Även om GM gjort en fruktansvärd sak så kan man delvis förstå hur personen kunnat hamna där på grund av sjukdom, psykiskt ohälsa och upplevt svek från samhället

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmssyndromet

Nej ! Det är inte samma som s.k.Stockholmssyndrom- beteende här.
Citera
2025-02-24, 23:31
Medlem
Vet ngn om toan i toafilmen ligger i direkt anslutning till korridoren? Eller om den ligger i ett mindre rum med separat dörr till, om ni förstår hur jag menar. Ngn som har koll på det?

Dessutom; hur kan det komma sig att RA inte sköt in på den toan, eller försökte öppna den ens med handtaget, om han ev hade sin gömma med patroner i närheten (vilket det låter som).
Citera
2025-02-25, 00:00
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
Frågan måste ställas.
Hade någon person förutom den "kända" skytten vapen på plats?
Med tanke på att det var 99% invandrare på skolan så känns det som att sannolikheten att det fanns illegala vapen på plats rätt hög.
Citera
2025-02-25, 00:04
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Vet ngn om toan i toafilmen ligger i direkt anslutning till korridoren? Eller om den ligger i ett mindre rum med separat dörr till, om ni förstår hur jag menar. Ngn som har koll på det?

Dessutom; hur kan det komma sig att RA inte sköt in på den toan, eller försökte öppna den ens med handtaget, om han ev hade sin gömma med patroner i närheten (vilket det låter som).
Toan där han spelat in videon är typ bredvid den toalett där RA bytt om.
Citera
2025-02-25, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Så Richard hade inget annat val än att mörda dessa människor?

Klart han hade val - ifrån ett rationellt och logiskt perspektiv.
Men vi pratar inte om en människa som tänkte rationellt och logiskt.

I hans hjärna tror jag inte att det fanns några alternativ, jag tror inte han hade förmågan att se de självklara valen som du och jag kan se.

Jag gjorde ett försök att skriva en förklaring men jag inser att det blir så irrationellt och rörigt att det inte går att begripa om man inte själv upplevt det, så jag raderade det.
Citera
2025-02-25, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnugenSkuk1
Soc kan inte göra något utan samtycke från den det gäller när det är en vuxen person.

Vill personen inte ha kontakt med soc kan de inte tvinga sig på.

(Finns några få undantag, tex LVM)

Ja det där är självklarheter. Vet inte hur det var i mördarens fall. Det finns inga uppgifter om att någon orosanmält och han avsagt sig hjälp. I det fall jag nämnde erbjöds över huvud taget ingen hjälp.
Socialtjänsten inledde aldrig någon utredning utifrån att mamman i det andra fallet ringt dem och påtalat oro för sin sons socialt avvikande beteende.
Citera
2025-02-25, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Så för att sammanfatta ditt inlägg..

1. Du anser att föräldrarna skulle anmält oro för sin son, för hade dom gjort det så hade myndigheterna agerat.

2. Din vän anmälde oro för sin son, men myndigheterna agerade inte.

Har du lite svårt för 1+1 eller?
Du fattar inte att det kan vara exakt samma sak som hänt Rickards föräldrar?

Eller sitter du på bevis att de aldrig har anmält?

Hur är det med läsförståelsen? Dumma, totalt efterblivna åsna.

Jag skrev ingenstans att myndigheterna skulle agerat.

Exemplet med min vän tog jag ju upp för att visa att de inte agerade i det fallet.
Som inte skedde i Örebro kommun utan i en kommun som senare anmäldes för att bla ha raderat en massa orosnmälningar.

Dvs. inte alls säkert att Örebro kommun skulle hanterat en familjs oro på samma slappa sätt. - Men heller ingen garanti att de skulle följt upp en ev anmälan.

Dessutom nämnde jag socialtjänsten och socialstyrelsen
vilken myndighet som nu kan tänkas ha ansvar för vapeninnehavsrelaterade frågor (hann inte kolla upp den saken men vilken myndighet som ansvarar för sånt finns det garanterat andra i tråden som vet. Polismyndigheten kanske).

Att socialtjänsten och polisen i många kommuner är slappa och överbelastade är ju ingen orsak att strunt i att anmäla oro.
Resonerar man så är man själv slö.
Citera
2025-02-25, 04:17
Medlem
Mistyarrows avatar
Har det framkommit om GM hade tagit droger i samband med dådet?
Citera
2025-02-25, 05:07
Medlem
Jenny9s avatar
Har det kommit fram om det var RA som skrev på Flashback för drygt ett år sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in