2025-02-24, 21:27
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det finns ju även vita lögner. Begravning kan redan vara utförd eller att de anhöriga avstår att ha en begravning och bara kremerar kroppen. Dessutom så finns det ju femhundra kyrkor i mälardalen att välja på. Misstänker att de anhöriga får rätt bra stöd så det går nog att lösa väldigt diskret och säkert.
Så kan det säkert vara. Bra poäng.
Citera
2025-02-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Fel.
Finns tvärtom inget som tyder på att polisen INTE vet mer.
Däremot vill dom vara ”helt säkra” på dom inte går ut med någon info som skulle kunna vara felaktig.
Sitt lugnt i båten så kommer du få se att dom har mycket mer info som dom ”ännu” inte gått ut med.
Det är så polisen jobbar och med all rätt och sund logik.
(Deras uppgift är nämligen inte att förse alla ”hungriga vargar” med all info dom har).

Självklart vet dom mer än dom förmedlar. Tycker dock det verkar märkligt varför dom specifikt säger att dom saknar uppgifter om vad han gjorde denna tid, men ändå skulle veta det?
Citera
2025-02-24, 21:40
Medlem
Citat:
Det finns ju även vita lögner. Begravning kan redan vara utförd eller att de anhöriga avstår att ha en begravning och bara kremerar kroppen. Dessutom så finns det ju femhundra kyrkor i mälardalen att välja på. Misstänker att de anhöriga får rätt bra stöd så det går nog att lösa väldigt diskret och säkert.
Uppenbarligen vill även anhöriga till offren ligga lågt och undvika uppmärksamhet. Av 10 offer är det endast Aziza Hasan som har lagts ut med minnessida/dödsannons på Fonus, de övriga 9 är osynliga. Normalt dyker alla som dött upp på Fonus minnessidor.
Citera
2025-02-24, 21:48
Medlem
Citat:
Jag tror inte att GM bär 25 kg på den bilden som vi har sett från övervakningskameran. Misstänker att han antingen förvarar lite saker på skolan under natten alternativt att han använde tiden mellan 07.45-11.30 till att hämta saker. Oavsett måste han under en period haft prylarna i ett skåp i skolan åtminstone några timmar.

Jag må vara klen men om jag bär två matkassar som väger närmare tio kilo var så hänger de mot benen och jag går inte lika avslappnat som GM. Dessutom att ha dryga tio kilo i gitarrfodralet.

Vore väldigt intressant om någon kunde prova om de lyckas att få in två vapnen i ett vanligt gitarrfodral och om de ser att det ens är tekniskt möjligt att få plats med tre stycken.
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag har stoppat ner 3 vapen i ett mjukt gitarr fodral. Jag fick lägga en tidning i botten så inte varje kolv tryckte ut tyget.
1 st Browning Bar halvautomat 30-06,
1 st studsare Tikka 6,5x55,
1st hagelgevär 12/70

Båda studsarna med kikarna mot varandra i mitten och hagelgevär i mitten rakt upp

12,5 kg tillsammans
Citera
2025-02-24, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag har stoppat ner 3 vapen i ett mjukt gitarr fodral. Jag fick lägga en tidning i botten så inte varje kolv tryckte ut tyget.
1 st Browning Bar halvautomat 30-06,
1 st studsare Tikka 6,5x55,
1st hagelgevär 12/70

Båda studsarna med kikarna mot varandra i mitten och hagelgevär i mitten rakt upp

12,5 kg tillsammans
Snyggt, hur gick det att bära detta. Blev det som bilden på GM?
Citera
2025-02-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
Självklart vet dom mer än dom förmedlar. Tycker dock det verkar märkligt varför dom specifikt säger att dom saknar uppgifter om vad han gjorde denna tid, men ändå skulle veta det?

Dom säger ju specifikt att dom inte vill släppa den information dom har?

Runt 06:35

https://tv.aftonbladet.se/video/381364/presstraff-med-polisen-i-orebro-tvaa-veckor-efter-skolskjutningen
Citera
2025-02-24, 21:59
Medlem
Citat:
Snyggt, hur gick det att bära detta. Blev det som bilden på GM?
Ja efter att jag lagt en tidning i botten. Innan jag gjorde det så kunde nan se varje kolv sticka ut nedåt.
Så det innebär att han troligtvis hade jaktkläder och ammunition i väskorna
Citera
2025-02-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Uppenbarligen vill även anhöriga till offren ligga lågt och undvika uppmärksamhet. Av 10 offer är det endast Aziza Hasan som har lagts ut med minnessida/dödsannons på Fonus, de övriga 9 är osynliga. Normalt dyker alla som dött upp på Fonus minnessidor.

Det var två till såg jag, Camilla och Anna-Lena, hette väl den svenska kvinnan?
Citera
2025-02-24, 22:25
Medlem
Citat:
Mycket klokt av anhöriga. Tyvärr är det många som inte ”tänker efter före” ens med något så privat som en begravning.

Att vi skriver här och att vi diskuterar bland vänner och på arbetsplatser - bara det kan med stor sannolikhet upplevas svårt för de som står omkomna eller svårt skadade riktigt nära. Men vi andra måste också få försöka förstå. Att det pratas och skrivs och undras - jag tror det är ofrånkomligt.

Men någon gräns behöver dras, och egentligen säkert flera.

Begravning, gravplatser och minnessidor. De är för de anhöriga och endast de anhöriga. För såväl de dödades som för gärningsmans.

Det är lätt att ryckas med, att vilja veta mer och mer. Men vi meddrabbade får ta ett extra andetag och försöka förstå att det finns delar som hur intressanta de än kan tyckas vara inte är för våra ögon eller öron.

För meddrabbade är vi. Bara genom att vara människor. Men trots det så finns det delar som vi varken ska eller bör ha tillgång till.
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-24 kl. 22:33.
Citera
2025-02-24, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Filmtid utgår från en uppgift att filmen startade 12:32:30 (SVT har en något senare starttid). 12.36:37 är alltså 4 min 7 s in i filmen.
Ah okej... Det har jag sett nu när du säger det. Men inte tänkt så mycket på det då det inte går att veta exakt för alla jäkla avbrott och klipp :P Men fram tills den skottsalvan du menar så var det nog inte avbrott har jag för mig? Orkar liksom inte kolla den där.. Man blir ju helt jävla hjärntvättad när man sitter där och räknar skott, lyssnar efter hylsor, omladdningar osv. Fy fan..
Och nu tycker jag mig höra hagelgeväret i filmen, vid dom sista hörbara smällarna, eller om det va dom näst sista. Vilket inte heller går ihop med polisens uppgifter.
Citera
2025-02-24, 22:30
Avslutad
Frågan måste ställas.
Hade någon person förutom den "kända" skytten vapen på plats?
Citera
2025-02-24, 22:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Fonus är väl störst men det finns väl fler begravningsbyråer kanske. Men man vill förståeligt inte ha uppmärksamhet. Det brukar finnas sidor där släkt och bekanta kan skriva minnesord men man vill väl inte att de ska drunkna av inlägg från människor som inte kände dem alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in