• 1
  • 2
2025-02-24, 19:21
Medlem
Börjar vara många brott kopplade till det nya stålverket som byggs i Boden.

Nu senast detta utöver 2st våldtäkter, otaliga rattfyllor och misshandelsfall.

Saxat från NSD:

Under natten till onsdag förra veckan gick en gästarbetare till attack mot en ytterdörr på ett villaområde i Boden.
– Jag var livrädd, säger kvinnan som bor i huset.

Hon bor granne med ett boende där det bor gästarbetare. Vid midnatt under natten till onsdag förra veckan dök en man iklädd endast kalsonger upp utanför hennes ytterdörr och gick till attack.

– Jag blev så stressad så jag visste inte vad jag skulle göra. Jag kunde inte komma på att jag skulle ringa 112, utan jag gick in på min larmapp, säger kvinnan som vill vara anonym.

Via det privata larmbolaget fick kvinnan hjälp att kontakta polisen, som kom till platsen direkt och grep mannen.
Citera
2025-02-24, 19:36
Medlem
67arigGubbes avatar
Länk?
Tror snarare de är psykstörda än kriminella.. varför går man annars ut i kallingar på vintern?
Citera
2025-02-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Länk?
https://www.nsd.se/nyheter/boden/art...vradd/r1474o1r

Antar att det krökas en hel del på sådana boenden. Sjukt.
Citera
2025-02-24, 22:16
Medlem
Det värsta av allt är att utredningen om skadegörelse är nedlagd pga att det framkom att mannen agerat pga sjukdom
Citera
2025-02-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrShrek
Det värsta av allt är att utredningen om skadegörelse är nedlagd pga att det framkom att mannen agerat pga sjukdom
Lägger man verkligen ner en utredning för att gärningsmannen anses vara sjuk? Och vem har gjort den bedömningen? Det är väl domstolen som avgör om någon ska få vård istället för fängelse, och då efter en skapligt rejäl prövning. Man lägger väl hur som helst inte ner någon utredning.

Var är din källa till att utredningen är nedlagd?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-24 kl. 22:31.
Citera
2025-02-25, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Lägger man verkligen ner en utredning för att gärningsmannen anses vara sjuk? Och vem har gjort den bedömningen? Det är väl domstolen som avgör om någon ska få vård istället för fängelse, och då efter en skapligt rejäl prövning. Man lägger väl hur som helst inte ner någon utredning.

Från länken till nsd i tidigare inlägg

"En anmälan om skadegörelse upprättades, men den lades snabbt ner av polisen då det framkom att mannen agerat på grund av sjukdom. "
Citera
2025-02-26, 19:03
Medlem
Nästa grej, barnvåldtäkt inne på badhuset Nordpoolen..

Saxat från NSD:

En man i 30-årsåldern åtalas för att ha våldtagit en flicka på Nordpoolen. Den misstänkte förnekar brott

Den misstänkta våldtäkten inträffade mitt på dagen i äventyrsdelen på Nordpoolen i Boden. Flickan och mannen var obekanta med varandra och det var flickan som slog larm.

Det uppgav kammaråklagare Rickard Finnberg som ledde utredningen initialt.

Nu åtalas mannen misstänkt för våldtäkt.

Kammaråklagare Moa Grahn anser att utredningen visar att mannen genomfört en handling som kan jämställas med våldtäkt.
Citera
2025-03-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Länk?
Tror snarare de är psykstörda än kriminella.. varför går man annars ut i kallingar på vintern?

Även om de är "psykstörda" så ska inte det spela någon roll. Begår man ett brott som att försöka sig på att bryta sig in i en villa/lägenhet så är det fortfarande ett brott. Sedan kan straffet blir rättspsykiatrisk vård eller fängelse. Men inbrottsförsöket/åverkan på fastigheten har ändå genomförts och i och med det även ett brott.
Citera
2025-03-03, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Nej den ska så klart inte läggas ned. Men polisen uppe i Norrbotten verkar vara kling och klang de luxe.
Citera
2025-03-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrShrek
Från länken till nsd i tidigare inlägg

"En anmälan om skadegörelse upprättades, men den lades snabbt ner av polisen då det framkom att mannen agerat på grund av sjukdom. "

Framkommer det någonstans i artikeln att journalisten frågar polisen varför man lägger ned en utredning om brott pga sjukdom? Eller är journalisterna där uppe i Norrbotten lika kass som poliserna så de struntar i att följa upp med frågor?
Citera
2025-03-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pannk4kan
Nästa grej, barnvåldtäkt inne på badhuset Nordpoolen..

Saxat från NSD:

En man i 30-årsåldern åtalas för att ha våldtagit en flicka på Nordpoolen. Den misstänkte förnekar brott

Den misstänkta våldtäkten inträffade mitt på dagen i äventyrsdelen på Nordpoolen i Boden. Flickan och mannen var obekanta med varandra och det var flickan som slog larm.

Det uppgav kammaråklagare Rickard Finnberg som ledde utredningen initialt.

Nu åtalas mannen misstänkt för våldtäkt.

Kammaråklagare Moa Grahn anser att utredningen visar att mannen genomfört en handling som kan jämställas med våldtäkt.

Den utredningen verkar ha gått oerhört snabbt! Det brukar ta betydligt längre tid än så från brott till åtal. Intressant!
Citera
2025-03-04, 06:13
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Den utredningen verkar ha gått oerhört snabbt! Det brukar ta betydligt längre tid än så från brott till åtal. Intressant!

Det är nog för att den misstänkte turken är anhållen i väntan på rättegång, detta för att han ska slippa sitta inburad så länge.
Annars drar han garanterat till Turkland & slipper straff.

Det brukar bli likadant för andra gästarbetare som är misstänkta för brott som kan ge fängelsestraff.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in