2025-02-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Att man "har rätt" till något innebär inte att det finns i realiteten.
Det är mer en politisk avsiktsförklaring om hur det borde vara.

Och detta bedöms av olika handläggare som "har rätten" att neka eller hänvisa till annan instans. Alternativt att man tilldelas en resurs, fast den är helt missriktad. En person med svår depression är sällan behjälpt av att träffa en kontaktperson två timmar i månaden, t.ex.
Det förstår handläggaren, men denne har gått efter riktlinjerna och "gjort vad den kan".
I nästa möte, oavsett instans, kan man hänvisa till att man "försökt" med olika insatser.
Insatsen blir rakt igenom en björntjänst.

Sant i o f. Han verkar dock ha haft olika kontakter och ingen har gjort ngt.
Citera
2025-02-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sådär såg inte mördarens vapen ut. Möjligt att utförande, material osv skiljer sig åt mellan olika marknader.

Har dom visat bild på det vapen han använde?
Eller var det en "genrebild" på random longtrac för att vissa på typ av vapen?
Citera
2025-02-24, 15:43
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Nej precis, vi vet inte och jag är inte så säker på att vi kommer att få veta heller. Vi får hålla oss till gissningar och antaganden i den frågan. Mitt antagande är att han bestämt sig för att avsluta sitt liv och mitt under den "processen" så gör soc (samhället/myndigheter) nåt så brutalt mot honom som att dra in hans inkomst. Det får honom att flippa och ändra sina planer, det är inte längre bara han som ska dö. Hela världen ska få veta vad soc gjort mot honom.

Ja det köper jag! Men om man ska prata om att knuffa över kanten (trigger) så tror jag att det var soc beslut om att dra in inkomsten. Att den "dåliga" kontakten med föräldrarna är en av de bakomliggande orsakerna tror jag också. Men det är samtidigt inte lätt att ha kontakt med en suicidal person, så ingen skuld på föräldrarna för det.
Ja, men man vill så gärna veta exakt var det gick fel.
Jag tycker personligen att det är ett mirakel att han hållit ut så pass länge om jag ska vara uppriktig. Att han lyckades på något vis klara sig så här länge och var så djupt olycklig känns helt otroligt så jag undrar när tankarna började gro i honom.
Man vet ju hur det känns att känna som att man ensammast på hela jorden och även om det var självvalt att han inte pratade med sin familj så var han helt ensam med allt som han gick igenom. Det är svårt att hitta ljus i en sådan situation. När man känner; "hjälp, jag har ingen kvar och inget att leva för" så är det lite som håller en kvar på jorden men hans huvudproblem var ju uppenbarligen inte med familjen för då hade det varit ett annat utgångsläge och resultat.
Jag lägger inte heller någon skuld på familjen här för jag vet hur det är med en person som inte vill ha hjälp och inte vill ha besök.
Citera
2025-02-24, 15:51
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Hur vet du att skjutningen inte börjat redan?
Varför skulle han börja filma pga "upprörda röster" eller något som far i golvet? Det finns ingen logik i det.
Toalettmannen och RA var bara sekunder ifrån att mötas, det borde betyda att RA redan har hunnit dra iväg några skott och att han därför började spela in.

Så är det. Hashem skriver själv: ”jag gick precis in för att kissa, då började han skjuta”.

https://ibb.co/YTyX9fvs
Citera
2025-02-24, 15:54
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det kan ju vara därför han setts ute med väskan, för att se hur det var att bära runt på. Uppenbarligen kunde han bära allt till skolan och utföra dådet så han måste ha haft mer muskler än det ser ut.

Men han gick ju från norr till resecentrum och tog bussen därifrån ,så det var inte långt ,typ ca 2 km .
Finns lite genvägar också så mindre än 2 km om man går ner förbi socialen .....
Citera
2025-02-24, 16:00
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Jag tycker det är direkt olämpligt av kyrkoherden att yttra sig om detta. Har de inte tystnadsplikt?
Låter som en jävligt smidig idé att berätta när RA ska ha sin begravning så att kyrkan exploderar i ett hämnddåd, men så långt tänkte väl inte idioten..

Hoppas kyrkoherden får sparken.
Det är ett svineri av tidningen att snoka i det också.
Citera
2025-02-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men han gick ju från norr till resecentrum och tog bussen därifrån ,så det var inte långt ,typ ca 2 km .
Finns lite genvägar också så mindre än 2 km om man går ner förbi socialen .....

Vad exakt ser du är konstigt i det?
Citera
2025-02-24, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en_liten_ren
Nej, jag inser det. Min första tanke var att beskedet om pengar orsakade en härdsmälta men den skulle inte hålla i sig och han måste ha varit rationell under planeringen och utförandet.

Du är nog inte helt fel ute, men kanske inte helt rätt heller.
Han kan mycket väl fått ett meltdown av beskedet, men det var inte i själva meltdownet han agerade. Dock kan ju känslorna från händelsen blanda sig med allt han redan kände samt det faktum att han var suicidal. En riktigt cocktail med andra ord.

Jag antar att känslorna du fick ditt meltdown av, sitter kvar längre än själva meltdownet? Du pratade om en timme i ensamhet för att komma ur det, men du kan väl fortfarande känna tex ilska och frustration i timmar eller dagar efteråt?

Citat:
Ursprungligen postat av Lundgren19
Och båda är sjukdomar.

Autism är ingen sjukdom.
Citera
2025-02-24, 16:18
Medlem
Citat:
Precis. Då hade han bara klivit ut på gatan där han bor och börjat panga.

Ja, eller gått raka vägen in på skolan och börjat skjuta.
Han hade inte gått runt i timmar i området innan han sköt första skottet.
Citera
2025-02-24, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men brukar inte LSS kräva en viss grad av handikapp och visst antal timmar som krävs för ganska basala dagliga göromål, sköta hygien, käka, hålla hyfsat städat?

Det klarade han väl, åtminstone ibland men det kanske periodvis var sämre på grund av exempelvis depression. Det är väl i regel inte fara för liv och hälsa om en person i perioder slarvar med de sakerna. Skulle snarare tro att om frågan kommit upp och man skulle göra en koll på något DOA så skulle han se till att just då fixa det även om han dessförinnan inte duschat och diskat på en vecka.

Nej, boendestöd är egentligen behovsanpassat.
Man kan givetvis vara i stort behov av hjälp även fast man kan handla, städa och sköta sin hygien.
Om man spånar skulle RA kanske behövt stor hjälp från psykiatrin och någon som hjälpt honom i kontakter med olika myndigheter, göra ett omtag, överklaga alla beslut som satt honom i en omöjlig situation etc.
För vi kan säkert enas om att om en människa med behov fråntas all typ av ersättning är det fel.
Och det har begåtts fel under lång, lång tid. Fast rent tekniskt kan alla inblandade svära sig fria från ansvar.
Citera
2025-02-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Mossberg 590A1 som Gesab säljer väger in på 3,29 kg enligt dom..
Browning Bar Long trac i 30-06 väger 3,35 kg med 20" pipa ..
Ruter 22 halvautomatisk väger 2,1 kg utan kikare o ammo
Citera
2025-02-24, 16:36
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Vad exakt ser du är konstigt i det?

Inget konstigt alls .

Såg bara att nicket: " wrongdaytodie"beskrev det som att RA bar ammunitionen ,paraplyet och gevären inuti gitarrfodralet , ända ifrån norr till Risbergska skolan - det är typ en halvmil .

Det kan ju att blivit lite väl tungt även för någon med muskler ?

Men att våga ta sig upp på bussen på resecentrum vid morgon tid var ju faktiskt lite vanskligt ( några måste ha undrat över vad mycket packning,ungefär som en friluftsdag ) eftersom många elever åker med den bussen .
Brukar vara fullpackad med just elever .

Vet inte om han åkte med en buss som kom tidigare än när skolans dörrar öppnades för dagen ?

Det är ju inte många elever som gillar att stå och frysa utanföt skolan innan man börjar .
Senast redigerad av landbandy 2025-02-24 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in