2020-08-27, 20:57
Medlem
Köpte en chipotle en gång, alltså en styck chipotlefrukt. Kostade noll kronor, fick den gratis. Efter ett tag kom en lägstakostnad på dem
Citera
2025-02-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Jag köpte saker för 156,20 i en butik. Betalade med kort så jag betalade exakt 156,20 kr. Hade jag betalat kontant hade jag endast behövt betala 156. Inte rättvist
Där har du tricket, betala med kort om det skulle avrundas uppåt, med kontanter när det ska avrundas nedåt.
Citera
2025-02-23, 15:46
Medlem
Stora glasflaskor har ju en pant på 90öre.
Panta 4 sådana och få 4kr.
Upprepa.

Bör ge bättre och framförallt snabbare vinst än att leta gratisvaror.
Plus att det är ingen som ifrågasätter avrundningsreglerna.
Citera
2025-02-23, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Upprepa.

Hmm tänkte tipsa om att i höst så höjer man panten så spar all pant till då i stället, tänkte ge länk men ser nu att helvete man kommer byta streckkod till en nyare och den nya panten gäller från och med då. Det vill säga mer pant får man inte på dom gamla burkarna.

Hopp jag kan panta berget med pant jag har sparat på i över ett halvår

Senast redigerad av Brodrude 2025-02-23 kl. 15:57.
Citera
2025-02-23, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Min frågeställning är just. Går det att mygla genom att återkommande köpa saker för maximalt 49 öre per gång och slippa betala (under förutsättning att man vill betala kontant).

Aldeles oavsett kommer butiken tröttna på dig och neka dig att handla. Även om de skulle runda upp till 1kr är deras kostnad för dina köp större än vinsten.
Citera
2025-02-23, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Hmm tänkte tipsa om att i höst så höjer man panten så spar all pant till då i stället, tänkte ge länk men ser nu att helvete man kommer byta streckkod till en nyare och den nya panten gäller från och med då. Det vill säga mer pant får man inte på dom gamla burkarna.

Det berättade de ju redan samma dag som de gick ut med den höjda panten...
Citera
2025-02-24, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude

Det funkade inte så sist dom höjde. T.ex. var ju en burk värt 50 öre hur länge som helst tills de höjde till 1 kr, men de gamla burkarna man hade hemma fick man ju ändå bara 50 öre för samtidigt som andra nyare burkar man hade med sig gav 1 kr.
Citera
2025-02-24, 10:21
Medlem
Citat:
Upprepa.

Där kan de säga att panten kan erhållas i varor eller insatt på konto.
Citera
2025-02-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Där kan de säga att panten kan erhållas i varor eller insatt på konto.

Kan de verkligen det?
Var något fall för tio(?)år sedan där en Hemköpsbutik tvingades betala ut kontant vid anmodan och att tvinga kunden handla för panten i butiken inte var juridiskt hållbart.

Å andra,sidan ser jag inga problem med att sätta in pantpengar på kundens konto. Det bör vara likställt med kontantbetalning.
Men om man inte har kortet med sig etc....
Citera
2025-02-24, 16:22
Medlem
Citat:
Kan de verkligen det?
Var något fall för tio(?)år sedan där en Hemköpsbutik tvingades betala ut kontant vid anmodan och att tvinga kunden handla för panten i butiken inte var juridiskt hållbart.

Å andra,sidan ser jag inga problem med att sätta in pantpengar på kundens konto. Det bör vara likställt med kontantbetalning.
Men om man inte har kortet med sig etc....
Det är en avtalsreglerad hantering. Har ett minne av att jag sett något om detta, men har inte detaljerna. Butiken behöver inte lösa in panten alls även om de säljer burkar och flaskor med pant.
Citera
2025-02-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är en avtalsreglerad hantering. Har ett minne av att jag sett något om detta, men har inte detaljerna. Butiken behöver inte lösa in panten alls även om de säljer burkar och flaskor med pant.

Stämmer.
Jag blev själv överraskad av detta när jag stod med mina pantpåsar i en större kvartersbutik (dock fristående så ingen coop/ica/handlaren) som inte hade pantmaskin.
Citera
2025-02-24, 16:27
Medlem
Citat:
Stämmer.
Jag blev själv överraskad av detta när jag stod med mina pantpåsar i en större kvartersbutik (dock fristående så ingen coop/ica/handlaren) som inte hade pantmaskin.
Försök lösa in pant på en bensinstation eller ett café, de säljer åtskilliga pantenheter, men tar dem sällan i retur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in