2025-02-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Exakt, ett meltdown är någonting tillfälligt.

Rickard hade planerat det här dådet i minst ett par veckor och han tog bussen in till skolan flera timmar innan dådet. Därför anser jag att det inte var något meltdown, de sitter inte i så länge.

Jag vet dock vad du menar och pratar om, men det passar inte in i det här dådet.

Nej, jag inser det. Min första tanke var att beskedet om pengar orsakade en härdsmälta men den skulle inte hålla i sig och han måste ha varit rationell under planeringen och utförandet.
Citera
2025-02-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Alkoholism är självförvållat.
Autism är inte självförvållat.

Och båda är sjukdomar.
Citera
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, om han inte fått hjälp. Men jag utesluter ju inte att det är möjligt att bära runt på 20 kg vikt.

Lite märkligt att ta med sig Rugern om den inte användes. Rimligen borde han haft med sig ammo till den också.
Ja, det mycket som är ett mysterium
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Kanske föräldrarna beslutade sig för att sätta en gräns för hjälpen. Kanske blev det för jobbigt för dem tillslut att stötta en vuxen son som kanske inte ville bli stöttad.
Det har ju framgått att han visat aggressivt beteende.
Så kan det vara.

Men då borde de kontaktat socialstyrelsen eller liknande samt orosanmält till socialtjänsten och meddelat att deras vuxna son har vapenlicens och vapen i hemmet och att han är labil och associal.

Jag tycker att de har ett ansvar där.

Även om det kanske inte hade hjälpt.

Min kompis orosanmälde sin vuxne son flera gånger, som då bara var strax över 20 år och bodde ensam.
Han hade börjat bete sig märkligt tyckte hon. Hon misstänkte psykisk sjukdom och droger.
Soc struntade totalt i hennes oro varje gång hon ringde. Viftade bort henne.
Han sitter 10 år för mord nu. Överföll en vän.
(Edit: ska tilläggas att den killen inte hade vapenlicens eller skjutvapen hemma).

Soc kan inte göra något utan samtycke från den det gäller när det är en vuxen person.

Vill personen inte ha kontakt med soc kan de inte tvinga sig på.

(Finns några få undantag, tex LVM)
Citera
2025-02-24, 15:20
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ja, om han inte fått hjälp. Men jag utesluter ju inte att det är möjligt att bära runt på 20 kg vikt.

Lite märkligt att ta med sig Rugern om den inte användes. Rimligen borde han haft med sig ammo till den också.
Han kanske ville gardera sig ifall något av vapnen blev utsatt för eldavbrott och inte kunde användas? Eller så ville han dö med de enda sakerna han älskade som han hade kvar, alla sina vapen?
Citera
2025-02-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag vet inte hur lång tid ett sådant byte rimligtvis ska ske men en paus på 6 minuter under en tillfällig skjutning känns ju som en evighet - kanske var han nervös och fumlig eller gjorde det för att se om människor skulle röra på sig igen, men framförallt är han ju helt öppen att bli skjuten av polisen och anhållen.
Även om man stirrar lite så byter du magasin på 15 sekunder
Citera
2025-02-24, 15:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Browning själva uppger 6 lbs 15 oz på 30-06 med 22" pipa...
https://www.browning.com/products/firearms/rifles/discontinued/bar-longtrac.html

🤔

Sådär såg inte mördarens vapen ut. Möjligt att utförande, material osv skiljer sig åt mellan olika marknader.
Citera
2025-02-24, 15:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
20kg är ingenting om man fördelar det på ryggen och i båda armarna.
Ca 10kg på ryggen och 5kg i vardera hand är inga problem att gå med.

Hade det inte väckt lite uppmärksamhet om han gått runt med en bössa i vardera handen? Han åkte väl buss dit? Miljövänligt.
Citera
2025-02-24, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Ja det hela är ytterst märkligt. Har man dessutom autism ingår man i personkrets 1 och har rätt till LSS insatser, ngt han inte verkat haft.
Varför hade han ingen kontakt med föräldrar/ kontaktperson/ boendestöd eller liknande?
Ja som sagt man undrar över handläggarna….

Att man "har rätt" till något innebär inte att det finns i realiteten.
Det är mer en politisk avsiktsförklaring om hur det borde vara.

Och detta bedöms av olika handläggare som "har rätten" att neka eller hänvisa till annan instans. Alternativt att man tilldelas en resurs, fast den är helt missriktad. En person med svår depression är sällan behjälpt av att träffa en kontaktperson två timmar i månaden, t.ex.
Det förstår handläggaren, men denne har gått efter riktlinjerna och "gjort vad den kan".
I nästa möte, oavsett instans, kan man hänvisa till att man "försökt" med olika insatser.
Insatsen blir rakt igenom en björntjänst.
Citera
2025-02-24, 15:28
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Exakt, ett meltdown är någonting tillfälligt.

Rickard hade planerat det här dådet i minst ett par veckor och han tog bussen in till skolan flera timmar innan dådet. Därför anser jag att det inte var något meltdown, de sitter inte i så länge.

Jag vet dock vad du menar och pratar om, men det passar inte in i det här dådet.
Precis. Då hade han bara klivit ut på gatan där han bor och börjat panga.
Citera
2025-02-24, 15:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Att man "har rätt" till något innebär inte att det finns i realiteten.
Det är mer en politisk avsiktsförklaring om hur det borde vara.

Och detta bedöms av olika handläggare som "har rätten" att neka eller hänvisa till annan instans. Alternativt att man tilldelas en resurs, fast den är helt missriktad. En person med svår depression är sällan behjälpt av att träffa en kontaktperson två timmar i månaden, t.ex.
Det förstår handläggaren, men denne har gått efter riktlinjerna och "gjort vad den kan".
I nästa möte, oavsett instans, kan man hänvisa till att man "försökt" med olika insatser.
Insatsen blir rakt igenom en björntjänst.

Men brukar inte LSS kräva en viss grad av handikapp och visst antal timmar som krävs för ganska basala dagliga göromål, sköta hygien, käka, hålla hyfsat städat?

Det klarade han väl, åtminstone ibland men det kanske periodvis var sämre på grund av exempelvis depression. Det är väl i regel inte fara för liv och hälsa om en person i perioder slarvar med de sakerna. Skulle snarare tro att om frågan kommit upp och man skulle göra en koll på något DOA så skulle han se till att just då fixa det även om han dessförinnan inte duschat och diskat på en vecka.
Citera
2025-02-24, 15:41
Medlem
Citat:
Hade det inte väckt lite uppmärksamhet om han gått runt med en bössa i vardera handen? Han åkte väl buss dit? Miljövänligt.

Han gick ju med ett gitarrfodral på ryggen och en kasse i vardera hand, bössorna verkar ju ha vägt kring 10-12kg om man ska tro resonemanget i tråden? 10-12kg på ryggen och 8-10kg i händerna, alltså 4-5kg i varje hand.

Vet inte vart du fick en bössa i varje hand ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in