Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Människor kan göra knäppa saker i ett maniskt tillstånd och mani kan övergå till egentlig psykos men det är inte samma sak. Jag antar det är något däråt du menar?
Undrar om det inte kan finnas fall där medicinering kan påverka, att exempelvis för hög dos av antidepressiva eller andra typer av psykofarmaka kan pusha in personer i ett manitillstånd. Det händer väl att personer som är i depression gör slag i saken med självmord när de börjat medicinera.
Nja, det är inte mani jag pratar om heller.
Jag vet inte om det finns något ord för det?
Det är nog en del inom psykologin som inte är klarlagd ännu.
Det man brukar prata om när någon agerar irrationellt är psykos, mani, demens, chock och tvångstankar men vad kallar man det när man på ett plan fungerar normalt men på ett annat drivs av irrationella tankar?
Jag går än en gång tillbaka till en suicidal person då det är ett ganska tydligt exempel, dessutom var Rickard suicidal. En suicidal kan leva sitt liv precis som vanligt, det är ingen som märker någonting avvikande. Redan där kan vi stryka alla ovan nämnda tillstånd som är tydliga för omgivningen.
Trots sitt normala beteende så kan de spendera hundratals, om inte tusentals timmar på att planera och förbereda inför sitt suicid. Det är alltså ingenting som sker i affekt, ingenting impulsivt. Men ändå är det som att en suicidal drivs av någonting, ett slags tunnelseende eller hyperfokus - de är inte vid sitt sinnes fulla bruk. Vilket även styrks av att majoriteten som varit suicidala och börjat må bättre uttrycker saker som "Jag förstår inte hur jag kunde tänka sådär".
Blandar du depression, ångest, panik, desperation
och frustration/ilska i en person som har detta tunnelseende/hyperfokus så får du en extremt farlig människa. I det tunnelseendet kan man tappa djupt rotade känslor/tankar som empati och konsekvenstänkande.
Edit: Glömde om antidepressiva. Ja, absolut kan det finnas samband. Många antidepressiva gör en känslomässigt avstängd vilket underlättar att begå suicid. Många antidepressiva har dessutom suicidtankar och depression som insättningssymtom/biverkning.