2025-02-24, 14:24
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, du underskattar vikten på vapnen. En Bar longtrac av den typ som han använde är en rätt tung bössa. Utan optik vill jag minnas att den väger in på 4,3 kg, med optik någonstans mellan 4,5-5. En mossberg pumphagel lär också vara minst 4 kg, antagligen lite mer. Rugern väger nog in på runt 3 kg, beroende på kolv m.m även optik kan också tynga ned. Säg att bössorna tillsammans vägde 12 kg.
En patron med hylsa, krut, tändhatt samt kula. Jag säger runt 20 gram för en 30-06. 300 oskjutna blir då 6 kg, men sen hade han ju skjutit 70 skott också. Sedan tillkommer hagel och 22LR skott. Nu vet jag inte hur tillförlitliga alla uppgifter är. Men läser man vad som framkommit borde bara bössorna och ammon vägt in på minst 20 kg. Sedan var det visst andra kläder, rökgranater, en mängd magasin m.m. det är säkert inte omöjligt att bära runt på, men låter ju inte som något han borde skuttat fram med.
Det kan ju vara därför han setts ute med väskan, för att se hur det var att bära runt på. Uppenbarligen kunde han bära allt till skolan och utföra dådet så han måste ha haft mer muskler än det ser ut.
Citera
2025-02-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nu diskuterar vi inte dina exempel där den kognitiva förmågan är kraftigt begränsad utan autism.
Och nej autism av högfungerande typ inskränker inte förmågan att fatta rationella beslut.

Läser du överhuvudtaget?
Jag skrev exakt det.

"Jag såg att nån skyllde på autismen, men det köper inte riktigt jag heller. Däremot kan depression, ångest och psykisk stress (panik/desperation) utlösa tillstånd där man inte längre är i sina sinnes fulla bruk."

Autismen ensamt är inte förklaringen till ett irrationellt beteende.
Citera
2025-02-24, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Läser du överhuvudtaget?
Jag skrev exakt det.

"Jag såg att nån skyllde på autismen, men det köper inte riktigt jag heller. Däremot kan depression, ångest och psykisk stress (panik/desperation) utlösa tillstånd där man inte längre är i sina sinnes fulla bruk."

Autismen ensamt är inte förklaringen till ett irrationellt beteende.

Fast just under en härdsmälta är ialla fall jag totalt oförmögen att tänka överhuvudtaget.
Citera
2025-02-24, 14:37
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ingen vet.

” Så vitt Anders Lennartsson, kyrkoherde för Svenska kyrkan i Örebro, vet har Svenska kyrkan inte fått uppdraget att hålla i Rickard Anderssons begravning.”

https://www.na.se/2025-02-23/efter-dadet-prasten-om-att-begrava-forovare/
Jag tycker det är direkt olämpligt av kyrkoherden att yttra sig om detta. Har de inte tystnadsplikt?
Låter som en jävligt smidig idé att berätta när RA ska ha sin begravning så att kyrkan exploderar i ett hämnddåd, men så långt tänkte väl inte idioten..

Hoppas kyrkoherden får sparken.
Citera
2025-02-24, 14:39
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ja, och jag tror absolut att han planerat sitt suicid i runt ett år, kanske mer. Det jag inte är lika övertygad om är att han planerat att det skulle vara ett utökat suicid förrän någon vecka innan det skedde. Det beslutet tror jag han tog i samband med att han beställde hem ammunition och rökgranaterna. Om han tänkt på skolskjutning innan dess lär vi aldrig få veta, om de inte framkommer något i hans elektronik som styrker det.

Vet vi vilket datum soc beslutade om att dra in stödet och datumet när han beställde ammunitionen? En lågoddsare är att dessa datum är nära varandra i tid.

Tror du att en bruten kontakt med familjen knuffade honom hårdare än en indragen inkomst som gör honom hemlös och hungrig? Där håller jag inte alls med dig. Däremot kan den "dåliga" kontakten med familjen gjort att han kände sig instängd i ett hörn, om han inte hade möjlighet att be dom om ekonomisk hjälp.

Givetvis är det en tragedi, för alla inblandade.
Det återstår att se om det finns någonting att tillgå som förklarar just det men jag håller med om att det som är klart är att han bestämt sig för att gå tillväga på det här sättet är inköpen men när han kom på idén vet till synes ingen just nu.

Det vet vi inte men det tror jag med

Jag menar att efter han blev av med pengarna och inte hade något stöd från sin familj så orkade han inte mer på egenhand. Det är absolut en kombination av många olika orsaker.
Citera
2025-02-24, 14:42
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Människor kan göra knäppa saker i ett maniskt tillstånd och mani kan övergå till egentlig psykos men det är inte samma sak. Jag antar det är något däråt du menar?

Undrar om det inte kan finnas fall där medicinering kan påverka, att exempelvis för hög dos av antidepressiva eller andra typer av psykofarmaka kan pusha in personer i ett manitillstånd. Det händer väl att personer som är i depression gör slag i saken med självmord när de börjat medicinera.
Om man lider av bipolär sjukdom är det vanligt att antidepressiva gör att man hamnar i någon form av mani.
När man börjar med antidepressiva är det vanligt att man mår sämre innan det blir bättre och tyvärr händer självmord då.
Citera
2025-02-24, 14:44
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej och det är jag nyfiken på varför han lyckats tajma in den så väl.
Det kan ju ha varit några upprörda röster eller höga ljud tex ett magasin som tappades i golvet som föranledde filmen.
Hur vet du att skjutningen inte börjat redan?
Varför skulle han börja filma pga "upprörda röster" eller något som far i golvet? Det finns ingen logik i det.
Toalettmannen och RA var bara sekunder ifrån att mötas, det borde betyda att RA redan har hunnit dra iväg några skott och att han därför började spela in.
Citera
2025-02-24, 14:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Jag tycker det är direkt olämpligt av kyrkoherden att yttra sig om detta. Har de inte tystnadsplikt?
Låter som en jävligt smidig idé att berätta när RA ska ha sin begravning så att kyrkan exploderar i ett hämnddåd, men så långt tänkte väl inte idioten..

Hoppas kyrkoherden får sparken.

Mjä, präst kan ha tystnadsplikt men knappast om "icke fråga", dvs att de inte fått förfrågan. Om de faktiskt inte har fått förfrågan så behöver de inte låtsas som att de inte vet (eller påstå att de har det).
Citera
2025-02-24, 14:46
Medlem
Citat:
Hon hakar upp sig på att jag hävdar att han inte var vid sina sinnes fulla bruk under dådet och planeringen, utan att för den sakens skull vara en "allvarligt psykiskt sjuk" människa.

Jag drog paralleller med en suicidal människa som också går in i nån slags sinnesförvirring medan de planerar i månader inför sitt suicid.

Ok, tack! Det såg jag inte ens. Tycker bara det blir konstigt att tjata om en grej som är så självklar, speciellt om man inte förklarar vad det skulle göra för skillnad om det var på ena eller andra sättet.
Citera
2025-02-24, 14:48
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Mjä, präst kan ha tystnadsplikt men knappast om "icke fråga", dvs att de inte fått förfrågan. Om de faktiskt inte har fått förfrågan så behöver de inte låtsas som att de inte vet (eller påstå att de har det).
Vad bra! Då kan de anhöriga vänta med sitt hämnddåd tills han ska ha sin begravning då istället för att kanske bara ge upp istället. Mycket bra!
Citera
2025-02-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Förlåt, jag skulle ha läst vidare innan jag svarade.

4 minuter är kanske mer rimligt, jag vet ingenting om vapen.

Nej, det är där det blev svårt för mig att få ihop det med hur mån han verkade vara när han använde rökgranater och gick undan för att avsluta det när polisen kommer.

Ingen fara alls, jag skulle ha kollat upp det innan jag skrev.

Ja, det är mycket vi saknar svar på men hoppas det klarnar snart.
Citera
2025-02-24, 14:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Om man lider av bipolär sjukdom är det vanligt att antidepressiva gör att man hamnar i någon form av mani.
När man börjar med antidepressiva är det vanligt att man mår sämre innan det blir bättre och tyvärr händer självmord då.

Jag har hört att det kan ske vid vanlig depression. En vanlig effekt av antidepressiva är att depressionen förbättras men att personen känner sig avstängd, vilket en del anser obehagligt för depressionen kanske förbättras men man känner sig inte glad (vilket kanske är en felaktig förväntan?) om än en effekt av medicineringen varpå dosen kanske höjs och patienten då pushas in i mani.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in