2025-02-24, 14:51
Medlem
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nja, du underskattar vikten på vapnen. En Bar longtrac av den typ som han använde är en rätt tung bössa. Utan optik vill jag minnas att den väger in på 4,3 kg, med optik någonstans mellan 4,5-5. En mossberg pumphagel lär också vara minst 4 kg,
antagligen lite mer. Rugern väger nog in på runt 3 kg, beroende på kolv m.m även optik kan också tynga ned.
Säg att bössorna tillsammans vägde 12 kg.
En patron med hylsa, krut, tändhatt samt kula. Jag säger runt 20 gram för en 30-06. 300 oskjutna blir då 6 kg,
men sen hade han ju skjutit 70 skott också. Sedan tillkommer hagel och 22LR skott.
Nu vet jag inte hur tillförlitliga alla uppgifter är. Men läser man vad som framkommit borde bara bössorna och ammon
vägt in på minst 20 kg.
Sedan var det visst andra kläder, rökgranater, en mängd magasin m.m. det är säkert inte omöjligt att bära runt på,
men låter ju inte som något han borde skuttat fram med.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------

Postat av wrongdaytodie
Det kan ju vara därför han setts ute med väskan, för att se hur det var att bära runt på. Uppenbarligen kunde han bära allt till skolan och utföra dådet så han måste ha haft mer muskler än det ser ut.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------

Han har även kunnat förberett flera dagar innan genom att frakta och gömma viss utrustning på något säkert ställe på skolan
innan själva skjutningen skulle ske. Jag tror detta är det mest troliga scenariot

Hade han kanske tillgång till något källarutrymme eller kanske ett eget skåp med lås. ( spekulerar nu)
Senast redigerad av bosseriks 2025-02-24 kl. 15:10.
Citera
2025-02-24, 14:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Mossberg 590A1 som Gesab säljer väger in på 3,29 kg enligt dom..
Browning Bar Long trac i 30-06 väger 3,35 kg med 20" pipa ..

Brukar akta mig för att kalla personer för lögnare, men nu ställde jag en BAR longtrac med svart blånerad stålpipa och syntetkolv på vågen utan optik. Den visar 4,3 kg. Kollar du verkligen på rätt modell? Inte en MK3, en tracker eller liknande? Varifrån kommer dina uppgifter?
Citera
2025-02-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Människor kan göra knäppa saker i ett maniskt tillstånd och mani kan övergå till egentlig psykos men det är inte samma sak. Jag antar det är något däråt du menar?

Undrar om det inte kan finnas fall där medicinering kan påverka, att exempelvis för hög dos av antidepressiva eller andra typer av psykofarmaka kan pusha in personer i ett manitillstånd. Det händer väl att personer som är i depression gör slag i saken med självmord när de börjat medicinera.

Nja, det är inte mani jag pratar om heller.
Jag vet inte om det finns något ord för det?
Det är nog en del inom psykologin som inte är klarlagd ännu.

Det man brukar prata om när någon agerar irrationellt är psykos, mani, demens, chock och tvångstankar men vad kallar man det när man på ett plan fungerar normalt men på ett annat drivs av irrationella tankar?

Jag går än en gång tillbaka till en suicidal person då det är ett ganska tydligt exempel, dessutom var Rickard suicidal. En suicidal kan leva sitt liv precis som vanligt, det är ingen som märker någonting avvikande. Redan där kan vi stryka alla ovan nämnda tillstånd som är tydliga för omgivningen.

Trots sitt normala beteende så kan de spendera hundratals, om inte tusentals timmar på att planera och förbereda inför sitt suicid. Det är alltså ingenting som sker i affekt, ingenting impulsivt. Men ändå är det som att en suicidal drivs av någonting, ett slags tunnelseende eller hyperfokus - de är inte vid sitt sinnes fulla bruk. Vilket även styrks av att majoriteten som varit suicidala och börjat må bättre uttrycker saker som "Jag förstår inte hur jag kunde tänka sådär".

Blandar du depression, ångest, panik, desperation och frustration/ilska i en person som har detta tunnelseende/hyperfokus så får du en extremt farlig människa. I det tunnelseendet kan man tappa djupt rotade känslor/tankar som empati och konsekvenstänkande.

Edit: Glömde om antidepressiva. Ja, absolut kan det finnas samband. Många antidepressiva gör en känslomässigt avstängd vilket underlättar att begå suicid. Många antidepressiva har dessutom suicidtankar och depression som insättningssymtom/biverkning.
Senast redigerad av PainfulVacuum 2025-02-24 kl. 14:56.
Citera
2025-02-24, 14:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Det kan ju vara därför han setts ute med väskan, för att se hur det var att bära runt på. Uppenbarligen kunde han bära allt till skolan och utföra dådet så han måste ha haft mer muskler än det ser ut.

Ja, om han inte fått hjälp. Men jag utesluter ju inte att det är möjligt att bära runt på 20 kg vikt.

Lite märkligt att ta med sig Rugern om den inte användes. Rimligen borde han haft med sig ammo till den också.
Citera
2025-02-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en_liten_ren
Fast just under en härdsmälta är ialla fall jag totalt oförmögen att tänka överhuvudtaget.

Hur länge pågår ett meltdown/härdsmälta för dig?
Citera
2025-02-24, 15:01
Medlem
Citat:
Vid aktivitetsersättning så samarbetar ofta AF med FK för att mäta din arbetsförmåga och du har kontakt med båda när det är aktuellt så att han helt plötsligt blir av med försäkringskassans stöd vid varaktig nedsatt arbetsförmåga och förväntas söka arbete är helt galet. Där någonstans begick någon ett extremt stort misstag.

Ja det hela är ytterst märkligt. Har man dessutom autism ingår man i personkrets 1 och har rätt till LSS insatser, ngt han inte verkat haft.
Varför hade han ingen kontakt med föräldrar/ kontaktperson/ boendestöd eller liknande?
Ja som sagt man undrar över handläggarna….
Citera
2025-02-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Hur länge pågår ett meltdown/härdsmälta för dig?

Det är lite olika, men om jag får tid och utrymme för mig själv brukar det börja lätta inom en kvart typ. Men
jag vill helst ha extra tid ensam för att det helt ska släppa. Minst en timme utan yttre stimulans är idealiskt.
Citera
2025-02-24, 15:04
Medlem
Citat:
Det återstår att se om det finns någonting att tillgå som förklarar just det men jag håller med om att det som är klart är att han bestämt sig för att gå tillväga på det här sättet är inköpen men när han kom på idén vet till synes ingen just nu.

Det vet vi inte men det tror jag med

Jag menar att efter han blev av med pengarna och inte hade något stöd från sin familj så orkade han inte mer på egenhand. Det är absolut en kombination av många olika orsaker.

Nej precis, vi vet inte och jag är inte så säker på att vi kommer att få veta heller. Vi får hålla oss till gissningar och antaganden i den frågan. Mitt antagande är att han bestämt sig för att avsluta sitt liv och mitt under den "processen" så gör soc (samhället/myndigheter) nåt så brutalt mot honom som att dra in hans inkomst. Det får honom att flippa och ändra sina planer, det är inte längre bara han som ska dö. Hela världen ska få veta vad soc gjort mot honom.

Ja det köper jag! Men om man ska prata om att knuffa över kanten (trigger) så tror jag att det var soc beslut om att dra in inkomsten. Att den "dåliga" kontakten med föräldrarna är en av de bakomliggande orsakerna tror jag också. Men det är samtidigt inte lätt att ha kontakt med en suicidal person, så ingen skuld på föräldrarna för det.
Citera
2025-02-24, 15:05
Medlem
Citat:
Brukar akta mig för att kalla personer för lögnare, men nu ställde jag en BAR longtrac med svart blånerad stålpipa och syntetkolv på vågen utan optik. Den visar 4,3 kg. Kollar du verkligen på rätt modell? Inte en MK3, en tracker eller liknande? Varifrån kommer dina uppgifter?

Browning själva uppger 6 lbs 15 oz på 30-06 med 22" pipa...
https://www.browning.com/products/firearms/rifles/discontinued/bar-longtrac.html

🤔
Citera
2025-02-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en_liten_ren
Det är lite olika, men om jag får tid och utrymme för mig själv brukar det börja lätta inom en kvart typ. Men
jag vill helst ha extra tid ensam för att det helt ska släppa. Minst en timme utan yttre stimulans är idealiskt.

Exakt, ett meltdown är någonting tillfälligt.

Rickard hade planerat det här dådet i minst ett par veckor och han tog bussen in till skolan flera timmar innan dådet. Därför anser jag att det inte var något meltdown, de sitter inte i så länge.

Jag vet dock vad du menar och pratar om, men det passar inte in i det här dådet.
Citera
2025-02-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ja, om han inte fått hjälp. Men jag utesluter ju inte att det är möjligt att bära runt på 20 kg vikt.

Lite märkligt att ta med sig Rugern om den inte användes. Rimligen borde han haft med sig ammo till den också.

20kg är ingenting om man fördelar det på ryggen och i båda armarna.
Ca 10kg på ryggen och 5kg i vardera hand är inga problem att gå med.
Citera
2025-02-24, 15:16
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har hört att det kan ske vid vanlig depression. En vanlig effekt av antidepressiva är att depressionen förbättras men att personen känner sig avstängd, vilket en del anser obehagligt för depressionen kanske förbättras men man känner sig inte glad (vilket kanske är en felaktig förväntan?) om än en effekt av medicineringen varpå dosen kanske höjs och patienten då pushas in i mani.
Jag upplever också att medicin för depression gör att man trubbas av, att du kan varken kan vara ledsen eller glad längre och jag har hört många historier att man får biverkningar och sen sätter läkaren in medicin för de nya symptomen istället för att testa en annan medicin exempelvis men mani utan bipolär sjukdom är väldig ovanlig biverkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in