Citat:
Ursprungligen postat av
wrongdaytodie
Vi vet att bilderna las upp för ett år sedan, han träffade sina släktingar senast på hans 35-årsdag i augusti och han hade inga samtal ifrån någon under jul och nyår. Han sålde av sina saker i december, han gjorde inköp av ammunition, knivar och rökgranater och var på skolan i mitten av januari och sedan hände det här i början februari. Det är vad vi vet, och enligt detta tror jag han åtminstone börjat planera i höstas.
Han har sett konstant deprimerad ut hela sitt vuxna liv som det verkar i hans fotoalbum så när han började tänka att suicid var vägen ut är svårt att säga men han kan ha haft idéer att göra detta ända sedan han sist gick på skolan men bestämde sig relativt nyligen.
Vi vet inte om det fanns konflikter i familjen men om det var hans sista broar till livet och kontakten bröts helt kan det varit det som knuffade honom över kanten. När man inte har någon gemenskap till någon eller något annat meningsfullt så blir det ofta att man tappar alla spärrar och gör någonting som man inte kan ta tillbaka. Det hade varit en stor sorg om en person väljer att ta sitt liv som sista utväg men nu har vi utkomsten att 10 personer mördades, 6 skadades och ett självmord. Det är en tragedi och många liv som har blivit förstörda.
Ja, och jag tror absolut att han planerat sitt suicid i runt ett år, kanske mer. Det jag inte är lika övertygad om är att han planerat att det skulle vara ett utökat suicid förrän någon vecka innan det skedde. Det beslutet tror jag han tog i samband med att han beställde hem ammunition och rökgranaterna. Om han tänkt på skolskjutning innan dess lär vi aldrig få veta, om de inte framkommer något i hans elektronik som styrker det.
Vet vi vilket datum soc beslutade om att dra in stödet och datumet när han beställde ammunitionen? En lågoddsare är att dessa datum är nära varandra i tid.
Tror du att en bruten kontakt med familjen knuffade honom hårdare än en indragen inkomst som gör honom hemlös och hungrig? Där håller jag inte alls med dig. Däremot kan den "dåliga" kontakten med familjen gjort att han kände sig instängd i ett hörn, om han inte hade möjlighet att be dom om ekonomisk hjälp.
Givetvis är det en tragedi, för
alla inblandade.