2025-02-24, 13:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ingen vet.

” Så vitt Anders Lennartsson, kyrkoherde för Svenska kyrkan i Örebro, vet har Svenska kyrkan inte fått uppdraget att hålla i Rickard Anderssons begravning.”

https://www.na.se/2025-02-23/efter-d...rava-forovare/

Inte så konstigt. Begravningsgudstjänst i svenska kyrkan är offentlig, så rimligt är väl att de väljer borgerlig begravning för enbart de närmaste. Och kremerar så det inte blir någon grav som vandaliseras.
Citera
2025-02-24, 13:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
” Men om det blir en begravning av Rickard Andersson har Anders Lennartsson svårt att se att någon i Örebro skulle säga nej till uppdraget. Då kommer kyrkan se till att begravningen sker på ett säkert sätt, säger kyrkoherden.
– Det kan till exempel vara så att ingen vet om när begravningen sker.”

Man kan skriva i annons m.m.att den hålls i enskildhet men:

Citat:
Anhöriga bör veta att begravningsgudstjänsten är offentlig, vilket betyder att alla som vill delta är välkomna

https://www.svenskakyrkan.se/lillaed...vning-gar-till
Citera
2025-02-24, 13:49
Medlem
Citat:
Uppenbarligen inte. Därav svaret.

Även om han hade planerat dådet i endast två veckor så är det ff inte i affekt men jag förstår inte varför du verkar ha hängt dig på det så mycket.
Vad är grejen?

För mig är det självklart att han inte kom till skolan med 3 gevärer, en massa ammunition och rökgranater efter att mordtanken hade slagit honom under frukosten samma dag.
Citera
2025-02-24, 13:52
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sack44
Som flera redan skrivit. Så är detta ett väldigt bra inlägg.

Så här ser verkligheten ut. När man blivit myndig så måste man själv ansöka om stöd, m.m Oavsett om man har någon funktionsnedsättning eller inte.

Har man då inga föräldrar eller anhöriga som är drivande och själva insatta i allt, och som kan hjälpa med både ansökningar och att sedan kämpa för rätten att få den hjälp vederbörande behöver. Så är personen helt utlämnad till sin egen förmåga.

Tror inte att människor förstår hur svårt och invecklat krångligt det är att få stöd och hjälp som funktionshindrad. Det står så vackert Att Tex.

LSS betyder Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. I lagen står att personer med funktionshinder ska kunna leva som andra.

Men hur ska man kunna ansöka vad man behöver hjälp och stöd med? Om man inte alls förstår hur systemet fungerar. När man tex. Blir helt utmattad av att bara klara av att gå in i en affär och handla en vara. Ja förutsatt att man lärt sig klara av detta tillsammans med någons stöd tidigare.

Det är som att stå i ett annat land helt ensam och inte förstå varken språket eller veta något om landet och dess lagar m.m Men du ser ut som dom flesta och därmed anses klara av allt!

Det är just detta som vi Alla måste hjälpas åt att protestera mot. Vi måste vara dom som hjälper. Genom att berätta och få ut i media. Hur verkligheten ser ut.

Du har helt rätt i detta. Frågan är bara- hade han verkligen inte några anhöriga som kunde/ville hjälpa honom? Saker kommer såklart inte per automatik, hur skulle det se ut?
Citera
2025-02-24, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag vet inte hur lång tid ett sådant byte rimligtvis ska ske men en paus på 6 minuter under en tillfällig skjutning känns ju som en evighet - kanske var han nervös och fumlig eller gjorde det för att se om människor skulle röra på sig igen, men framförallt är han ju helt öppen att bli skjuten av polisen och anhållen.

Det går nog ganska snabbt att byta magasin så antingen var det hans motorik som gjorde att han höll på så länge (dock 4 minuter och inte 6 som jag först skrev), att magasinet hade fastnat på något sätt eller så hade han en helt annan tanke med tystnaden.

Han kanske satt på ett säkert ställe där polisen inte hade kunnat hitta honom så lätt. Tror inte han hade riskerat att bli skjuten med tanke på hur väl förberedd han verkade vara i övrigt.
Citera
2025-02-24, 14:03
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Absolut! Håller helt med om att han var psykisk sjuk under gärningen.

För att backa till där diskussionen började så skrev jag att jag på flera ställen sett honom benämnas som "allvarligt psykiskt sjuk", oftast där de nämnts så har det handlat om vapenlicensen.

"Hur kan någon som är allvarligt psykiskt sjuk få vapenlicens?".

Jag tror inte att han var allvarligt psykiskt sjuk "i grunden", speciellt inte på den tiden han skaffade vapenlicens och vapen, men däremot under gärningen och planeringen. Det var dit jag försökte komma.

Jag håller delvis med om att han blev sjuk när familjen tappade kontakten med honom! Min gissning är att hans depression gick in i en ny, djupare, fas när de tappade kontakten. Kanske var det då han blev suicidal? Fasen där han började planera dådet tror jag var senare, först några veckor innan det hände.
Vi vet att bilderna las upp för ett år sedan, han träffade sina släktingar senast på hans 35-årsdag i augusti och han hade inga samtal ifrån någon under jul och nyår. Han sålde av sina saker i december, han gjorde inköp av ammunition, knivar och rökgranater och var på skolan i mitten av januari och sedan hände det här i början februari. Det är vad vi vet, och enligt detta tror jag han åtminstone börjat planera i höstas.
Han har sett konstant deprimerad ut hela sitt vuxna liv som det verkar i hans fotoalbum så när han började tänka att suicid var vägen ut är svårt att säga men han kan ha haft idéer att göra detta ända sedan han sist gick på skolan men bestämde sig relativt nyligen.
Vi vet inte om det fanns konflikter i familjen men om det var hans sista broar till livet och kontakten bröts helt kan det varit det som knuffade honom över kanten. När man inte har någon gemenskap till någon eller något annat meningsfullt så blir det ofta att man tappar alla spärrar och gör någonting som man inte kan ta tillbaka. Det hade varit en stor sorg om en person väljer att ta sitt liv som sista utväg men nu har vi utkomsten att 10 personer mördades, 6 skadades och ett självmord. Det är en tragedi och många liv som har blivit förstörda.
Citera
2025-02-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Även om han hade planerat dådet i endast två veckor så är det ff inte i affekt men jag förstår inte varför du verkar ha hängt dig på det så mycket.
Vad är grejen?

För mig är det självklart att han inte kom till skolan med 3 gevärer, en massa ammunition och rökgranater efter att mordtanken hade slagit honom under frukosten samma dag.

Hon hakar upp sig på att jag hävdar att han inte var vid sina sinnes fulla bruk under dådet och planeringen, utan att för den sakens skull vara en "allvarligt psykiskt sjuk" människa.

Jag drog paralleller med en suicidal människa som också går in i nån slags sinnesförvirring medan de planerar i månader inför sitt suicid.
Citera
2025-02-24, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Hur är det med dementa människor som gör saker?
Ska de också hållas ansvariga för sina handlingar?

Personer som har sjukdomsutlösta psykoser?

Människor med hjärntumörer?

Väljer även dessa människor att utföra sina handlingar alla gånger?

Jag såg att nån skyllde på autismen, men det köper inte riktigt jag heller. Däremot kan depression, ångest och psykisk stress (panik/desperation) utlösa tillstånd där man inte längre är i sina sinnes fulla bruk.

Om ni har svårt att föreställa er vad panik och desperation kan göra med en människa så kan ni tänka tillbaka på människorna som hoppade ut från ~100de våningen på World Trade Center.
Nu diskuterar vi inte dina exempel där den kognitiva förmågan är kraftigt begränsad utan autism.
Och nej autism av högfungerande typ inskränker inte förmågan att fatta rationella beslut.
Citera
2025-02-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Så du menar att ändamålet med videon är att filma sig själv medans man pissar och att det råkar ske en skolskjutning just där och då?

Nej och det är jag nyfiken på varför han lyckats tajma in den så väl.
Det kan ju ha varit några upprörda röster eller höga ljud tex ett magasin som tappades i golvet som föranledde filmen.
Citera
2025-02-24, 14:20
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det går nog ganska snabbt att byta magasin så antingen var det hans motorik som gjorde att han höll på så länge (dock 4 minuter och inte 6 som jag först skrev), att magasinet hade fastnat på något sätt eller så hade han en helt annan tanke med tystnaden.

Han kanske satt på ett säkert ställe där polisen inte hade kunnat hitta honom så lätt. Tror inte han hade riskerat att bli skjuten med tanke på hur väl förberedd han verkade vara i övrigt.
Förlåt, jag skulle ha läst vidare innan jag svarade.

4 minuter är kanske mer rimligt, jag vet ingenting om vapen.

Nej, det är där det blev svårt för mig att få ihop det med hur mån han verkade vara när han använde rökgranater och gick undan för att avsluta det när polisen kommer.
Citera
2025-02-24, 14:21
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Det är något jag också undrat över.
Om man får spekulera så kan det ju kanske varit ett sätt att vänja sig vid tanken att utföra dådet. Om han planerat detta under lång tid så har han kanske både övat mentalt och övat rent praktiskt på att känna på hur det är att gå runt med vapen i gitarrfodral och kanske till och med övat på att byta om i en toalett.
Men det är spekulationer som sagt.

Ja för i kyrkan hittar han ju inga lärare ,såvida inte någon enstaka var där ....
Citera
2025-02-24, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Vi vet att bilderna las upp för ett år sedan, han träffade sina släktingar senast på hans 35-årsdag i augusti och han hade inga samtal ifrån någon under jul och nyår. Han sålde av sina saker i december, han gjorde inköp av ammunition, knivar och rökgranater och var på skolan i mitten av januari och sedan hände det här i början februari. Det är vad vi vet, och enligt detta tror jag han åtminstone börjat planera i höstas.
Han har sett konstant deprimerad ut hela sitt vuxna liv som det verkar i hans fotoalbum så när han började tänka att suicid var vägen ut är svårt att säga men han kan ha haft idéer att göra detta ända sedan han sist gick på skolan men bestämde sig relativt nyligen.
Vi vet inte om det fanns konflikter i familjen men om det var hans sista broar till livet och kontakten bröts helt kan det varit det som knuffade honom över kanten. När man inte har någon gemenskap till någon eller något annat meningsfullt så blir det ofta att man tappar alla spärrar och gör någonting som man inte kan ta tillbaka. Det hade varit en stor sorg om en person väljer att ta sitt liv som sista utväg men nu har vi utkomsten att 10 personer mördades, 6 skadades och ett självmord. Det är en tragedi och många liv som har blivit förstörda.

Ja, och jag tror absolut att han planerat sitt suicid i runt ett år, kanske mer. Det jag inte är lika övertygad om är att han planerat att det skulle vara ett utökat suicid förrän någon vecka innan det skedde. Det beslutet tror jag han tog i samband med att han beställde hem ammunition och rökgranaterna. Om han tänkt på skolskjutning innan dess lär vi aldrig få veta, om de inte framkommer något i hans elektronik som styrker det.

Vet vi vilket datum soc beslutade om att dra in stödet och datumet när han beställde ammunitionen? En lågoddsare är att dessa datum är nära varandra i tid.

Tror du att en bruten kontakt med familjen knuffade honom hårdare än en indragen inkomst som gör honom hemlös och hungrig? Där håller jag inte alls med dig. Däremot kan den "dåliga" kontakten med familjen gjort att han kände sig instängd i ett hörn, om han inte hade möjlighet att be dom om ekonomisk hjälp.

Givetvis är det en tragedi, för alla inblandade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in