2025-02-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Rickard har planerat detta under en längre tid. Det är ingen tillfällig sinnesförvirring. Han har mest troligt studerat andra skolskjutningar, köper ammo & rökgranater, rekar osv.
Han är inte en stackars missförstådd autist som dumma myndigheter puttat över kanten & därför begick han detta dåd. Men det är vad du vill tro.
Det är mer komplext än så & detta är ngt han velat göra sedan lång tid tbx.

Var fick han den disciplinen ifrån om han knappt lyckats ta sig igenom högstadiet? Varför valde han en tid när det var glest med folk på skolan och tillsynes skjöt slumpmässigt?
Citera
2025-02-24, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Rickard har planerat detta under en längre tid. Det är ingen tillfällig sinnesförvirring. Han har mest troligt studerat andra skolskjutningar, köper ammo & rökgranater, rekar osv.
Han är inte en stackars missförstådd autist som dumma myndigheter puttat över kanten & därför begick han detta dåd. Men det är vad du vill tro.
Det är mer komplext än så & detta är ngt han velat göra sedan lång tid tbx.

Precis som vid väldigt många andra suicid med andra ord!
Månader och ibland år av planering innan själva utförandet.

I vilket tillstånd skulle du själv säga att suicidala befinner sig som i flera månader planerar och ordnar inför sitt suicid? I sina sinnes fulla bruk? I en psykos?

Du bara antar att han studerat andra skolskjutningar, det finns i nuläget ingenting som talar för det. Det finns inte ens nåt som säger att han planerat dådet mer än några få veckor. Att han packat ner sitt liv i flyttkartonger och besökt kyrkan betyder inte att dådet var planerat.
Citera
2025-02-24, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dödar man någon som man tror är alien så är man psykisk sjuk under gärningen.
Sen att man "vaknar upp frisk" är en annan sak.
Richards sjuka dåd tyder på att han var psykisk sjuk, åtminstone vid gärningstillfället.
Annars skulle det här aldrig ha kunnat hända. Det räcker inte att vara ensam och panikslagen.
Jag tror han blev sjuk de senaste månaderna och att han ”tappade kontakten” med familjen är ett tecken på detta.

Absolut! Håller helt med om att han var psykisk sjuk under gärningen.

För att backa till där diskussionen började så skrev jag att jag på flera ställen sett honom benämnas som "allvarligt psykiskt sjuk", oftast där de nämnts så har det handlat om vapenlicensen.

"Hur kan någon som är allvarligt psykiskt sjuk få vapenlicens?".

Jag tror inte att han var allvarligt psykiskt sjuk "i grunden", speciellt inte på den tiden han skaffade vapenlicens och vapen, men däremot under gärningen och planeringen. Det var dit jag försökte komma.

Jag håller delvis med om att han blev sjuk när familjen tappade kontakten med honom! Min gissning är att hans depression gick in i en ny, djupare, fas när de tappade kontakten. Kanske var det då han blev suicidal? Fasen där han började planera dådet tror jag var senare, först några veckor innan det hände.
Citera
2025-02-24, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullan-Bluebird
Ja. Samtidigt är ju frågan om och hur "samhället"/socialtjänsten HADE KUNNAT se och fånga upp. I biståndsärendet - som pågick en lång tid - kan man tänka att soc - tyvärr - inte hade och har rimliga resurser att faktiskt ta på allvar R:s situation.

Var var hans föräldrar? Hade de orosanmält till socialtjänsten? Insåg de i något skede att det barkade iväg och att de behövde stöd i sitt föräldraskap (hans skolgång mm) ? Alltså före han blev 18 år. Vi vet inget om det.

Det är inte så det fungerar .. Den Härskande klassen påför tryck på den Utsatta klassen
TOP -DOWN
Man utövar makt .när denna maktutövning blir för tuff ..törs ingen tala sanning men måste spela spelet Finns lagar men som i Sovjetunionen stannar dessa på papperet ..Dårarna i Partiledningar lipar och skriver nya lagar som inte inträffar de heller.
Det som borde varit hjälp, är i själva repression + från Arbetsförmedlingen trakasserier Ljuger ut människor ur Försäkringen att skiljas från bidrag.
Som inte heller har kontrollerats

Ett felvalt ord och det kan vara över. sanktionskatalogen är igång
På papperet finns det kanske ..men inte alltid en möjlighet att överklaga .Men övervägande delen är utsatta de har inga pengar .:Numera inga svarta pengar Tar lång tid utan bidrag och sedan om någon skulle vinna .Måste man gå tillbaks till samma Nazist och det smäller igen
gastar om det egna ansvaret ..det har ni ju hört " Jä..a Bidragsfuskare " slut nu bortre parenteser och vad annat det är en PLAN
Vad han här nu en fuskare eller --> Vägrar dem svara ..

Det är inte så att detta är stenhårt lagstyrt det sker med sekretess samt lögner
Det är därför ingen vill berätta vad som skett på Socialbyrån däruppe Men det kommer
Pressen tar detta .inte för ett demokratisk patos -utan för att de kan sälja Lösnummer Casha In

En anonym tips telefon och skiten sipprar fram pressen vevar " Kör Igång Drevet "
Löfving Style kan man säga Skall Politikerna spela förvånade igen
Utan att sparka någon Tuffa Utredningar med Nya lagar som stannar på papperet de också

Tokhögern hade Politiska Diagnoser ett tag .EN egen läkare som kasserade den andre läkarens diagnos ..jamen vad roligt ni är Frisk SÖK JOBB Adjö eller jag ringer snuten.
Citera
2025-02-24, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
När det har kommit folk närmare än 25 meter så har han troligen skjutit från höften.
Så det blir ju lite på måfå

Tack! Obehagligt.
Citera
2025-02-24, 07:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Om jag inte är felinformerad så har han bara använt sin Browning och en hagelbössa.

Det jag undrar över är hur han kunde behöva 70 skott för att fälla 16 personer i slutna utrymmen. Det måste ha gått tungt.

Ja, han kanske inte siktade så noga. Tre vapen lär ju påträffats. 3 bössor, en satans massa magasin och 300 patroner oavsett vi snackar 30-06 eller hagelpatroner måste ju väga runt 20 kg. Ganska mycket vikt att släpa runt på.
Förstår att vissa funderar över om det kan varit mer än en gärningsman.
Citera
2025-02-24, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekskrigare
Swebbtv går iut med att skytten inte var ensam..
Enligt uppgifter från en man som analyserat ljudfilen som spelades in på en av toaletterna(videon finns på youtube)... massa sjuka saker som enligt uppgift kan höras.. någon slags uppgörelse.. helskumt. VEt inte hur tillfäörlitligt detta är, men ändå intressant. Sverige ska väl ha sin beskärda del av psyops också.. samtelet sker i slutet av denna video: https://swebbtv.se/w/miCSn2YoaTGYxyHveJTLHd

Swebbtv är lika tillförlitligt som Bamse-tidningen.
Förvisso kanske farmor finns på ett berg, och möjligen katten Jansson, men en talande sköldpadda och manisk kanin tvivlar jag mer på.
Citera
2025-02-24, 08:16
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, han kanske inte siktade så noga. Tre vapen lär ju påträffats. 3 bössor, en satans massa magasin och 300 patroner oavsett vi snackar 30-06 eller hagelpatroner måste ju väga runt 20 kg. Ganska mycket vikt att släpa runt på.

Du har ju förklarat i en annan tråd att du misstänker att gärningsmannen utförde detta vansinnesdåd på grund av att han förvandlats till en Covidzombie?
Kan det vara därför han klarade att släpa på denna vikt kanske?
Citera
2025-02-24, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
RA hade ju med sig gitarrfodralet i kyrkan också vid ett tillfälle berättade den som hade visningar i kyrkan .

Undrar varför ?

Det är något jag också undrat över.
Om man får spekulera så kan det ju kanske varit ett sätt att vänja sig vid tanken att utföra dådet. Om han planerat detta under lång tid så har han kanske både övat mentalt och övat rent praktiskt på att känna på hur det är att gå runt med vapen i gitarrfodral och kanske till och med övat på att byta om i en toalett.
Men det är spekulationer som sagt.
Citera
2025-02-24, 08:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du har ju förklarat i en annan tråd att du misstänker att gärningsmannen utförde detta vansinnesdåd på grund av att han förvandlats till en Covidzombie?
Kan det vara därför han klarade att släpa på denna vikt kanske?

Tycker du är rätt löjlig. Det är väl dokumenterat att många människor fortfarande lider av svåra post-covid symtom som trötthet och oförmåga till koncentration.

Det ÄR lite ologiskt att släpa med sig tre bössor och en massa lös ammunition. Å andra sidan kanske en sådan här person inte tänker och agerar helt rationellt. Speciellt inte om hjärnan drabbats av covid.
Citera
2025-02-24, 08:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Swebbtv är lika tillförlitligt som Bamse-tidningen.
Förvisso kanske farmor finns på ett berg, och möjligen katten Jansson, men en talande sköldpadda och manisk kanin tvivlar jag mer på.

Känns onekligen som de tappat det totalt. Innan covidpandemin uppfattade jag de som hyggligt seriösa. Men nu har de lite för mycket tomtar som stående gäster. Hedberg tror ju exempelvis att Olof Palme inte mördades utan att det var ett teatermord och att Palme ingick i en israelisk bögklubb. Palme ska ha levt i tiotals år efter "mordet" på Sveavägen 1986. Känns det seriöst eller?
Citera
2025-02-24, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När det nu finns en bild på den ensamma gärningsmannen ”släpandes” på allt det där utan att falla ihop utmattad så är det lite oklart vad som finns att tjafsa om? RA var inget vekt popsnöre. Vapnen väger c:a 9 kilo tillsammans. För att komma upp i de 11(!) kg du menar att ammunitionen väger skulle behövas ett antal patroner som är betydligt närmare 1000 st än 300. Inga konstigheter och absolut nada i form av bevis och spår som pekar mot ytterligare gärningsmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in