2025-02-27, 15:32
Medlem
rtyu12345s avatar
Såna här grabbar har inga problem att fixa krypterade kommunikationstjänster, vpn, onion, olika gratis tjänster som är open source.

De klart han suttit i chattrum och haft en likasinnad gemenskap som blir rejält kåta av att han lyckades genomföra sin all in emot samhället han hatar.

Blir nog svårt för polisen, Interpol osv, att hitta hans online vänner, de har nog även snackat via voice eller tjänster där allt deletas rätt snabbt.

Första lone wolf svenska stora massmordet mot invandrare - risbergska.

Norge hade breivik på Utöya.

Logiskt sätt självklart att det smäller igen i Skandinavien, balkanisering leder alltid till inbördeskrig - och det är just det Sverige är i, bara att det är invandrade som byggt kriminella grupperingar som dragit igång det.

Kan slå vad om att risbergska är det första av många kommande dåd. Ilskan mot samhället som bjöd in och försvarar alla invandrare finns kvar, samt alla invandrare som kom 2009, 2015, efter osv.

Vi ser ju på att bara efter 10 år, 2015-2015, så ser det ut såhär. Hur ser det ut 2035?

Lär blir lite action, undra vilken sida och hur många som ryker nästa gång? 20?50?100?
Citera
2025-02-27, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Utredningsorder utfärdad — nu måste EU-länder hjälpa till
Publicerad 14.42

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zA3OAv/massmordet-i-orebro-eu-lander-maste-hjalpas-till

Ännu fler länder dras in i utredningen kring massmordet på Campus Risbergska i Örebro.

Åklagarna har nu utfärdat en europeisk utredningsorder vilket gör att Sverige kan få hjälp med att samla in bevisning i andra EU-länder.

Det är ju klart att det måste finnas åtminstone en till som medfinansierat det hela. Rickards ekonomi kan omöjligt ha hållt för detta. Det kostar en del att göra detta. Det är därför polisen lagt ut europeisk arrestering order. Skulle de lyckas att det hela klassificerat som terrorbrott, så är det brottsligt att finansiera sådan verksamhet.
Citera
2025-02-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Tycker det är märkligt att de går ut med de behöver hjälp från Irland och sedan att det aldrig tycks lösa frågan på vad det är för motiv och sen två dagar senare går ut med detta. Spännande är det i alla fall.

Vad är märkligt? Ryan Air.
Jag tror också man bör skilja på vad polisen "går ut med" och vad någon läcker till pressen.
Det är i alla fall inget märkligt alls att de försöker kartlägga hans liv, inklusive resor.
Citera
2025-02-27, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Då skulle det innebära att han sköt de fyra sista skotten i filmen på en annan plats och att dessa två som du nämner är de två som polisen säger är sista men att de isf inte uppfattades/filmades av killen på toan?
Han lät ganska säker på att de fyra var de sista och att det blev tyst efter dessa.
Lite som stör mig i tidslinjen är när polisen knackar på hans dörr har väl insatsstyrkan
använt 4 distraktions granater.
Citera
2025-02-27, 15:42
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Intressant, tack för länk.
Varför han sålde vapenskåpet är ju också lite intressant. Har inte sett om det framkommit några teorier i media eller uttalanden från polisen kring detta.

Om han sålde det för att betala hyran kanske det var droppen. Kanske det eldade på hans vrede mot folk som i media ofta pekas ut som bidragstagare (nyanlända invandrarkvinnor och män).

Eller kanske hade han redan kring jul bestämt sig för att genomföra dådet och suicidet och då behövde han ju inget vapenskåp sen, så han sålde det för att få loss pengar.

Vad jag vet så har det inte framkommit något om varför han sålde vapenskåpet och var han förvarade sina vapen efter men det fanns många teorier här i tråden. Personligen tror jag han behövde pengar för han sålde ju även datorer under samma tidpunkt och sedan gjorde han inköp bestående av ammunition, rökgranater och knivar. Varför skulle en död man behöva en vapen garderob och en lägenhet? Hans lägenhet var enligt uthyraren inte uppsagd så han var inte vräkt(antar jag) men det kan helt klart finnas hot om detta som han tog illa vid sig. Det vi vet är ju att han åtminstone planerat det sen december i och med försäljningar och inköp.
Citera
2025-02-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Lite som stör mig i tidslinjen är när polisen knackar på hans dörr har väl insatsstyrkan
använt 4 distraktions granater.

Ok, så du tror att de "fyra skotten" vi hör egentligen är granater?
Isf skulle de två sista skotten kommit tidigare i filmen.

Jag tycker mig kunna höra både pumpen och vissa hyllsor i de fyra skotten men bara av vi tycker olika här i tråden talar ju om att inget är säkert.

Jag kan inte mycket om vapen. Kan distraktionsgranater låta som skott?
Citera
2025-02-27, 15:45
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Att få för sig att skjuta andra människor för att du mår dåligt själv ; är så fel och så konstigt .
Jag ser tragedin i ett självmord men att skjuta 16 personer som antingen förlorade livet eller har men för livet är höjden av tragedi...
Citera
2025-02-27, 15:46
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det vet alla. Var det inte i högstadiet han började få hög frånvaro?
Jo, och inte fick godkänt i ett enda ämne. Där ringer det stora varningsklockor
Citera
2025-02-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Min fundering också.
Likaså har jag funderat över polisens undringar över varifrån han fått pengar, vilket även det skulle betyda att de inte sponsrat honom i den utsträckning man kanske trott.

På några bilder såg man väl personer som skulle kunna vara anhöriga?

Men låter som att vissa resor han han gjort på egen hand.

Har för mig att han deklarerade för överskott av kapital, men dessa pengar borde vara slut om polisen utreder varifrån han fått pengar. Utredningen borde för länge sedan ha vetskap om hans ekonomi.

Alla besparingar måste vara förbrukade innan man ens kommer på fråga gällande försörjningsstöd. Liksom alla att alla realiserbara tillgångar(bil etc.) måste säljas.
Fr.o.m. att han kvalificerade till det ska det tekniskt sett inte finnas spårbara tillgångar.

Steg två är att om man ska överleva på försörjningsstöd(som ligger under s.k. existensminimum) eller på något vis ha råd att aktivera sig, måste man ha någon typ av sidoekonomi. Lån, gåvor och annat räknas som intäkt.
Citera
2025-02-27, 15:51
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jo, och inte fick godkänt i ett enda ämne. Där ringer det stora varningsklockor
Tjejen på fotot, var den han var kär i ? (skolavslutningen) hon hade mössa.
Citera
2025-02-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
När GM påträffades så fanns en hylsa kaliber 12 en bit bort och vid GM tre vapen och en patronhylsa 30-06
Ja, jag vet det.. det är vad dom säger i alla fall. Men det spelar ju ingen roll om dom hittat en bandhaubits och femton elefanter. Smäller det fyra gånger det klockslag som han skulle tagit livet av sig så gör det ju det. Det kan man liksom inte komma ifrån. Någon har ju fel här. Antingen filmaren som uppgett fel tidpunkt för när filmen startar, eller polisen. Men dom lär ju ha använt hans film också så.
Han kan ju ha rört sig så dom sista hylsorna inte är på exakt samma ställe. Det är ju ändå kort uppehåll mellan dom sista. Dessutom kan man ju skjuta två med hagel med en tomhylsa på golvet. Om han bytte vapen innan han pumpade ur den sista.

Jag litar på polisen. Men dom är inte ofelbara.. Något knas måste det ju vara. Deras tidslinje stämmer ju överens ganska bra med den man gjort utifrån filmen på youtube.
EDIT: Inte nog med att tidslinjen bekräftar fyra skott. Filmaren själv gör ju det.

"En fråga... de sista fyra skotten som hörs, är det då som han avslutar sitt liv eller kommer det ytterligare skott efter det som du inte fick med på video?"

Svar:
"Ja de var det sista, då blev det tyst.".
Går att läsa på hans yt kanal.
Senast redigerad av IngenBom 2025-02-27 kl. 16:03.
Citera
2025-02-27, 15:58
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Jag tycker semesterbilderna ser så konstiga ut. Som att dom flersta är tagna när han inte märker det. Eller motvilligt poserar med stelt kroppsspråk.
Jag tror en förälder, säkert mamma, vill ha en massa bilder på sitt barn. När han äntligen är nån annanstans än i lägenheten så vill man föreviga det. Det finns liksom inget liv i bilderna. Som att han bara viljelöst har släpats runt i världen.
Det finns en bild av typ 40 stycken där han ser ut att ha det någorlunda roligt. Han är på semester och ser ut som han sålt smöret och tappat pengarna och ser ut som att de håller honom som gisslan, det är vad som gjorde att jag tycker att familjen verkar kanske ha lite lik i garderoben men det kan såklart bara vara att han är obekväm och helt enkelt deprimerad och de trodde en semester skulle lätta på det men det var lite värre än d-vitamin brist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in